Bästa hälsningar för 2025. Efter den senaste hypen kring kvantdatorer bestämde jag mig för att göra lite research inom sektorn. Även om mycket av denna utveckling uppenbarligen drivs av ren hype, finns det fortfarande några företag som faktiskt skulle kunna bli något om de lyckas leverera.
Spoiler alert: QUBT är inte ett av dem.
Jag skrev den här artikeln om varför jag anser att QUBT är en av de sämsta kvantdatoraktierna som finns. Om du inte gillar att läsa artiklar har jag också denna TLDR X-tråd.
Ser fram emot att diskutera QUBT eller kvantdatorer vidare. En av de bästa “pure play”-aktierna inom kvantdatorer verkar vara IONQ, men även den är uppenbarligen betydligt övervärderad nu och handlas på ren momentum utan fundamenta som stödjer det.
Även om det är sant att blankare har bränt sig på QUBT:s senaste uppgång och NASAs namn har tyngd, verkar det faktiska NASA-kontraktet bara vara värt cirka 26 000 dollar. Det är långt ifrån omvälvande för ett företag värderat till miljarder.
Trots hypen förblir QUBT:s minimala intäkter, frekventa strategiförändringar och upprepade nyemissioner varningssignaler. Inte ens en NASA-affär av denna storlek ändrar företagets fundamenta nämnvärt eller motiverar en hög värdering. Allt detta nämns i artikeln.