Kom till WhatsApp, dagens förändring -5,90% och NAV 597,847
Och dessa aktier har en daglig 7% gräns uppåt och nedåt. Förmodligen skulle den alltså ha kunnat rasa ännu mer.
Förhoppningsvis utnyttjar Petri dessa köplägen ![]()
Herr Deryng är fortfarande förvånansvärt aktuell och jag följer honom med ett öga. Jag har aldrig investerat i en fond, men jag funderade lite på det i slutet av 90-talet. Jag valde dock JF-fonder, som då hade bäst framgång i Asien. De har också gått ganska bra, förmodligen inte riktigt i PYN:s klass. Den resultatbaserade avgiften i PYN var lite OFF: Thailand var ett tufft land i början. Jag minns när han då särskilt talade för P/S-talet. I Finland var Finnair tydligen billigt. Nå, jag gillar också det nyckeltalet. Numera är fondens problem kanske för stora kapital och Vietnams begränsade urval av företag. 5-års avkastningen är varken bra eller dålig. T.ex. har Koreas KOSPI-index stigit med 66% i år. (jag äger fortfarande bl.a. JF Korea, fonder har den fördelen att man låter vinsterna löpa, till skillnad från aktier där man lätt säljer). Borde PYN utöka sitt område lite?
I artikeln nedan står det att Vietnams ekonomi måste växa med minst 8,4 % under resten av året för att regeringens tillväxtmål på över 8 procent för 2025 ska uppnås, sade premiärminister Pham Minh Chinh. Det innebär att tillväxten hittills har varit långsammare än målet, så de måste anstränga sig hårt under resten av året för att nå målet.
Premiärministern konstaterade att exporten, utländska investeringar och inhemsk konsumtion har underpresterat, och dessutom har offentliga investeringar framskridit långsamt. Regeringen förhandlar om nya handelsavtal med länder i Sydamerika och Persiska viken och planerar att påskynda infrastrukturprojekt samt försäljning av statsobligationer för att stödja tillväxten.
Oktober månads fondöversikt har publicerats: PYN Elite laski lokakuussa 4,9 prosenttia | Rahastokatsaus 10.11.2025 - Inderes ![]()
I artikeln nedan berättas det att Vietnams handelsminister Nguyen Hong Dien har betonat att Vietnam verkligen har varit flexibelt i förhandlingarna och dessutom strävar efter ett ännu närmare högteknologiskt samarbete med USA.
USA tackade Vietnam för dess initiativ, särskilt inom AI-frågor. Förhandlingarna gjorde tydliga framsteg, och ländernas mål är att snart slutföra ett ömsesidigt handelsavtal.
Based on Vietnam’s proposals, the U.S. gave preliminary positive responses and said it would consider them within the broader context of the overall negotiation outcomes.
Both sides agreed on follow-up actions and planned to hold several online meetings in the coming days to resolve outstanding issues and prepare for the next virtual ministerial-level negotiation between Jamieson Greer and Minister Nguyen Hong Dien, expected later this November.
Vietnams export till USA ökade
Hallå hallå alla intresserade av PYN Elite! Detta upptäcktes på Sijoittaja-mässan, men nya kunder kan nu gå med för 5000€ istället för den normala tiotusen för resten av året PYN Elite’s Fair Offer for new clients - PYN
själv tänkte jag åtminstone hoppa på tåget äntligen
Och vi fortsätter lite med mässrapporteringen. Petri hade en bra kort presentation på plats. I sig inget märkvärdigt, men den sista bilden var intressant: marknadens målnivå, där PYN skulle lämna Vietnam, har tydligen ganska nyligen (idag?) höjts till 3200 poäng baserat på den nuvarande utvecklingen (var den tidigare 2500?).
En publikfråga ställdes också om vart man skulle flytta efter detta (om det händer t.ex. inom 3-5 år). Svaret var att ingen kartläggning har gjorts och att man kommer att bedöma den dåvarande marknadssituationen när man närmar sig målnivåerna.
P.s. Fråga inte hur den bilden ska tolkas mer i detalj, jag kan inte svara ![]()
Jag har försökt att vara närvarande vid dessa PYN-presentationer och jag gillade att detta mässframträdande tog ett nytt tillvägagångssätt igen och inte upprepade det gamla.
Dessa framtidsprognoser målas ofta med bred pensel och man bör förhålla sig till dem med viss reservation, det handlar ju om en form av marknadsföring.
Till vänster i diagrammet är alltså nuet; VN-index 1650, PE 13,9, P/B 1,9
I presentationen berättade Peta att han förväntar sig en genomsnittlig resultatökning på 18 % per år för de kommande åren, men varierande årligen.
De genomsnittliga P/E-talen i det gula diagrammet minskar årligen, det vill säga de har beräknats utifrån börsens nuvarande prisnivå (Ind. 1650). Det aktuella diagrammet är dock gjort enligt en årlig resultatökning på 22 %, trots att man på plats talade om 18 %.
I den högra kanten är året 2028. Nu värderas de företag som förbättrat resultatet med ett Fair P/E-tal på 16, så indexet ligger på 3200.
Korrigering:
Detta tal 3200 uppnås på 3 år, om resultatökningen är 19 % per år och värderingen är PE 16.
1650/13.9x1.19x1.19x1.19x16=3200 (korrigerad)
Här är en ny fondpublikation från Petri. ![]()
När vi för ungefär tio år sedan valde Vietnam som mål för PYN Elite, satte vi ett långsiktigt indexmål på 2 500 punkter för den vietnamesiska börsen. Vi har nu beslutat att höja vårt mål för VN-index till 3 200 punkter. För närvarande ligger VN-index på 1 650 punkter.
I Vietnam fortsatte tillverkningsindustrin att växa i november, trots att bland annat stormar störde leveranskedjorna.
PMI sjönk något till 53,8, men visade ändå en relativt stark utveckling. Nya order och produktion ökade, och exporten nådde en 15-månaders topp.
Stormrelaterade förseningar bromsade tillverkningssidan något, men företagen anställde ändå mer personal och ökade sina inköp. Utsikterna är enligt artikeln optimistiska.
OECD bedömer att Vietnams tillväxt fortsätter att vara stark, trots att de globala riskerna för exporten ökar.
Konsumtion och sysselsättning förväntas stödja ekonomin, dessutom är offentliga investeringar en viktig tillväxtkälla. Samtidigt understryker inflations- och handelspolitiska påtryckningar behovet av en mer noggrann penningpolitik och “fortsatta reformer”.
Although growth is projected to ease moderately in 2026–2027, OECD affirms that Việt Nam remains among Asia’s fastest-growing economies – a view echoed by other major international institutions. HSBC recently upgraded Việt Nam’s 2025 and 2026 growth forecasts to 7.9 per cent and 6.7 per cent, the highest in ASEAN. UOB expects growth of 7.7 per cent in 2025, while Standard Chartered forecasts 7.5 per cent for 2025 and 7.2 per cent for 2026.
I artikeln nedan konstateras att Vietnam snabbt håller på att växa fram som en ny global handelsmakt.
Till exempel har en av USA:s största och viktigaste containerhamnar; Savannahs hamn på östkusten, rapporterat att Vietnam är dess snabbast växande handelspartner, med containervolymer som har ökat med 38 procent på fem år. Bakom detta ligger bland annat tullar som har påskyndat produktionsflytten från Kina till Vietnam, samt förbättrad infrastruktur och företagens önskan att diversifiera sina leveranskedjor. Dessa faktorer i artikeln förändrar globala transportvägar, då tillverkning och slutmontering allt oftare flyttas till Vietnam.
This shift does not replace China’s position in global trade but shows how companies are spreading their production across more countries. For many products, final assembly now happens in Vietnam even when some materials or components originate elsewhere. This allows companies to manage costs more efficiently while still meeting the demands of global consumers.
The Port of Savannah’s announcement highlights how quickly this realignment is taking place. The growth of Vietnamese shipments is a clear sign that the global supply chain map is being redrawn, driven largely by tariff pressures and the search for cost-effective manufacturing locations.
Jösses:
Nu har PYN:s fond verkligen haft en mörkare än mörk 3-månadersperiod under september-november.
I september gick vi ner 3,2 % medan jämförelseindexet var 1,2 % på minus.
I oktober föll vi 4,9 % medan VN-Indexet var 1,3 procent på minus.
November var rentav episk.
PYN föll 5,8 % medan VN-indexet samtidigt steg 3,1 %.
Kumulativt under 3 månader steg VN-indexet 0,5 % och PYN fick stryk med 13,3 %.
Vietnams dong har inte försvagats under den tiden, så indexet har förlorats rent av aktieval.
Samma observationer, men jag beräknade en ännu större skillnad. VNI 3 mån +7,95% och PYN -11,91%. För hela året ligger vi cirka 20% efter index, vad är det som inte stämmer?
Fondens portfölj är ganska starkt koncentrerad till en sektor och antalet innehav är relativt få. Har risken med bristande diversifiering förverkligats?
Vi pratar fortfarande om en relativt kort tidsperiod, så det lönar sig att hålla i era hästar. Det här har aldrig varit någon tradinglapp överhuvudtaget.
Japp. Det är ingen sprint utan ett maraton. Med nästan från början.