Posti Group Oyj - Staten bringer Posti ud til os alle

I øjeblikket er den eneste, der har pligt til at levere posttjen

3 Synes om

Tildelingen fra Postis børsnotering er nu synlig i hvert fald i Nordnets tjeneste. Det lader ikke til, at mange fik en særlig stor andel derfra; jeg fik lidt over 900 aktier, plus om et år skulle der gerne lande yderligere godt 50 aktier i postkassen.

Gæt på morgendagens åbningskurs og lukkekurs? Jeg gætter på, at vi ved dagens slutning vil være over 8, men under 9 euro, bare baseret på en mavefornemmelse. Lad de klogere komme med bedre begrundede forudsigelser her; det ville være interessant at se, hvordan prisen forventes at blive fastsat, og hvordan den faktisk bliver fastsat.

3 Synes om

Det er noget vrøvl, at det skulle være det største spørgsmål. Brevpost har efter min mening længe været en torn i øjet på postvæsenet. Der er også statslige forpligtelser forbundet hermed, eller har i hvert fald tidligere været. Jeg ved ikke præcist, hvad den nuværende situation er.

Det tydelige kvantitative fald i brevpost er set i udviklingen i det 21. århundrede fra starten. Pakker er det, der i et logistikfirma som postvæsenet giver noget på bundlinjen. Hvis denne brevpost nu smelter yderligere 50%, er vi efter min mening ikke i panik over det, for hele skibet synker bestemt ikke på grund af dette. Den samme diskussion blev ført, da fakturaer begyndte at flytte til elektroniske tjenester, og prisen på en papirfaktura for forbrugeren var 5€/stk. Men Posti har stadig næsen over vandoverfladen.

Man kan nemt finde statistikker om emnet. :wink:

Måske kunne man endda overveje at anskaffe dette med henblik på udbytte… IPO’en gik dog “forbi” mig, men man kan vel snart få det på markedet.

5 Synes om

Antal sendte breve og pakker | Traficom-data

Det er fint nok, men jeg har ikke kunnet finde en nyere graf, men baseret på nyheder i tekstform er mængden af brevpost fortsat med at falde med ca. 10% årligt også efter det.

5 Synes om

Dit skærmbillede siger, at de 5% gælder for kontantbetalte breve og kort, som primært sendes omkring jul og påske. Vi taler altså om julekort mv. sendt med frimærker.

Fra Postens hjemmeside: “Andelen af universaltjenesten af alle Postens printforsendelser er omkring 3 procent. Hvad angår breve, omfatter universaltjenesten de breve, der er betalt med frimærke.”

Jeg taler nu om breve sendt af hundredvis af myndigheder, hvis antal vil falde drastisk i 2026, da de overgår til digitalt. Derfra forsvinder millioner og atter millioner af brevforsendelser på én gang. Jeg vil ikke diskutere dette mere, lad os se på statistikkerne om et år

1 Synes om

I det relevante regeringsforslag fandt jeg ikke hurtigt nævnt brevvolumener, men det beregner, hvor mange penge den offentlige forvaltning sparer, hvilket i princippet så er penge, der går fra Posti (?):

de samlede forventede besparelser for hele den offentlige forvaltning er anslået til ca. 40 millioner euro om året. Af dette beløb ville 30 millioner euro gå til statsforvaltningen, 6 millioner euro til Folkepensionsanstalten (Kansaneläkelaitos), 2 millioner euro til velfærdsområderne og 1-3 millioner euro til kommunerne.

og lidt senere:

I henhold til postlovens § 33 skal udbyderen af universalposttjenesten (Posti) kompenseres af staten for den del af nettokostnaderne for universalposttjenesten, som udgør en urimelig økonomisk byrde for denne. Ifølge loven træffer Transport- og Kommunikationsministeriet beslutning om kompensation for omkostningerne på baggrund af en nettokostnadsberegning udarbejdet af Transport- og Kommunikationsstyrelsen. Kompensation for omkostninger søges hos Transport- og Kommunikationsministeriet, og kompensation udbetales retroaktivt for højst et år fra fremsættelsen af kravet. De forventede besparelser for statsforvaltningen vil ikke nødvendigvis blive realiseret som foreslået, hvis staten som følge af de delvist foreslåede ændringer bliver nødt til at støtte gennemførelsen af den universalposttjeneste, der er sikret ved postloven, med statslige midler. Indtil videre har Posti været i stand til at håndtere distributionen af breve og pakker, der hører under universalposttjenesten, uden at omkostningerne til universalposttjenesten har skullet kompenseres fra statsbudgettet. Fjernelsen af titusindvis af millioner breve fra markedet har en betydelig indvirkning på fordelingen af omkostningerne ved distribution af papirpost og dermed på enhedsomkostningerne for universalposttjenesten. På den anden side påvirkes Postis virksomhed også af anden digitaliseringsudvikling end de ændringer, der foreslås i dette forslag.

2 Synes om

[quote=“antti314, post:177, topic:67588”]
De samlede besparelser, der er målrettet hele den offentlige forvaltning, er

3 Synes om

Desuden er kun en lille del af disse besparelser distributionsomkostninger. En lille sidebemærkning, som ikke har nogen som helst betydning for Postis forretning, endsige aktiekursens udvikling.

2 Synes om

Jeg fik en meget dårlig tildeling af institutionelle aktier; jeg fik kun 1570 aktier ud af en tegning på 50000

12 Synes om

Hvor mange af disse fik man med minimumstegningen? Bare så jeg ved, hvad jeg gik glip af :smiley:

redigering. Tak @superg

Hvad med det offentlige udbud?

1 Synes om

Samme, 3% af tegningsbeløbet. Jeg smed aktierne ud. Helt igennem elendig kommunikation fra institutionen, om morgenen forsvandt tegningsforpligtelserne bare fra porteføljen og ingen information om tildelingen.

2 Synes om

Jeg fik 440 aktier her med minimumstegningen fra den institutionelle emission på 14.001 stk.

17 Synes om

Sådan går det altid. Pludselig dukker der bare nogle aktier op på kontoen. Nogle tegnere får alt, hvad de ønsker. Så har de et pænt, rundt tal på listen over de største ejere.

Jeg agter selv at beholde dem. Om et par måneder vil de, efter min vurdering, være omkring 12 euro værd. Spørgsmålet er bare, hvor mange måneder det vil tage.

Men det største mysterium i denne emission er, hvorfor min tegning af bonusaktier på 7000 aktier blev afvist, selvom der var tilstrækkeligt med penge på kontoen, og lignende 7000 aktier i den offentlige udbud og 7000 aktier i bonusudbuddet gik igennem. Jeg har anmodet Nordnet om en forklaring på dette.

Opdatering: de ringede og sagde, at på grund af et SEK-baseret baggrundssystem var der sket en fejlfortolkning af euroens tilstrækkelighed, og nu er de ved at finde ud af, hvordan de får de 2201 bonusaktier ind på min konto.

8 Synes om

På den offentlige salgsside ville man have fået betydeligt mere med en tegning på 14.000 stk. :open_mouth:

5 Synes om

Jeg husker ikke at have deltaget i en institutionel allokering før, hvor allokeringen ikke var kendt før handelens start. Nogle gange har det været nul, normalt mere end gennem et offentligt udbud med det maksimale beløb. Nu fik jeg ti gange så meget tæsk – men frem for alt irriterer den dårlige information.

1 Synes om

Set i bakspejlet havde det været værd at deltage i begge. Nå, få ryddet op i porteføljen og mod nye skuffelser.

3 Synes om

Ha ha ha, svindlen startede med det samme

17 Synes om

Det var allerede i prospektet. Formålet er at forpligte.

Medlemmer af direktionen tegner aktier i Posti for hele beløbet af deres noteringsbonus og må ikke sælge dem i 360 dage.

13 Synes om

I mine øjne og ører og alt andet er Posti allerede fortid. Rigtig mange er skiftet og skifter til andre tjenester end Postis, eller er der kommet noget “mere moderne” i gang?

Når man ser på disse besparelser, er det ikke rigtig betydeligt. Millioner og atter millioner af forsendelser er måske lidt overdrevet?

40 millioner euro i breve kunne med en gennemsnitspris på ca. 2 € være 20 millioner breve. Hvis man sammenholder det med antallet af husstande, får nogle virksomheder nok stadig post. Det betyder nok et par breve / husstand / virksomhed om året.

Lad os nu se lidt på udgangspunktet, da en virksomhed med f.eks. en omsætning på ca. 25-50 millioner i begyndelsen af 2000-tallet skrev ca. 100.000 fakturaer om året, som faktisk blev sendt som breve med posten til kunden. Ja, så kom e-brevet, som dog stadig endte med at blive sendt som et fysisk brev, og det formodede dødsstød for posten, e-fakturaen. I lyset af dette er de 40 millioner i besparelser faktisk en myggesum i det store billede, og tilpasningsbehovene er marginale.

Jeg kan sagtens tage fejl her. Min egen tanke ville være, at det ville være bedre for postvæsenet at slippe helt af med brevpost og sortering af den. Her skrives jo egne synspunkter om disse virksomheder og deres drift.

lad os se, hvordan Postis historie udvikler sig, forhåbentlig godt… :+1:t3: :rocket:

3 Synes om