Posti Group Oyj - Staten bringer Posti ud til os alle

Jeg har aldrig fået aktier for under 100€ fra noget udbud. Altid mindst et par hundrede euro.

1 Synes om

Det mest sandsynlige er, at staten som ejer ønsker at holde borgerne tilfredse og tildeler mindst 100 aktier/borger. Ved at inddrage de nødvendige aktier fra institutionerne. På denne måde forbliver institutionerne sultne efter at købe flere aktier, og kursen stiger. Staten får en bedre pris ved næste salg, og borgerne nyder kursstigningen. Ifølge medierne planlægger staten et andet salg, så snart prisen er steget tilstrækkeligt.

6 Synes om

Bortset fra Kempower 10 stk. for 57€, og der var på det tidspunkt også andre IPO’er, hvor man kun fik krummer.

7 Synes om

Man fik dårligt fat i Kempower. Jeg fik 37 stk. = 212 €. Det er den mindste portion fra IPO’er, jeg nogensinde har fået.

4 Synes om

Under teknologiboomet i 00

1 Synes om

Jeg rodede lidt i gamle ting. Prisen på Comptel var sandsynligvis 16,5€. Udbuddet var "1,24 millioner aktier til offentligheden og 210.000 aktier til

1 Synes om

Så vidt jeg husker, ejer 17% af finnerne aktier, altså et stykke under en million. 100.000 tegninger ville betyde, at knap 10% af aktieinvestorerne havde tegnet. Efter min mening er det helt inden for mulighedernes grænser.

3 Synes om

Det var nok tilfældet, men fra andre IPO’er de seneste år er der dog kommet hundreder. I Postis tilfælde bliver der nok overført aktier fra institutionel side, så vi kan nå op på omkring 100 stk., hvis det er nødvendigt, men det finder vi snart ud af. Der var dog en ret stor ulighed i størrelsen af udbuddene til private investorer og institutioner.

3 Synes om

Kauppalehti rapporterer, at Postis institutionelle udbud også blev overtegnet flere gange.

13 Synes om

Og her er Postis meddelelse.

20 Synes om

Vær ikke bekymret, I kan købe Posti-aktier fra børslisten. Det ser ud til, at efter års bjørnemarked begynder der igen at være en ivrig summen, når emissioner overtegnes mange gange.

22 Synes om

Sandsynligheden for overtegning afhænger i høj grad af prissætningen af udbuddet. Hvis man sælger billigt, vil alle være meget ivrige efter at tegne, uanset cyklussen.

11 Synes om

Posti kan i øvrigt følges på inderes.fi :slight_smile: Jeg ved ikke (jeg har ærligt talt ingen anelse, så spørg ikke :smiley: ), om der nogensinde kommer en analyse, men på den side vil der på et tidspunkt dukke økonomiske data og meddelelser op, og begivenheder osv. kan allerede ses der.

https://www.inderes.fi/companies/Posti

36 Synes om

Nu så, investorerne sender en besked til Posten: VI VIL HAVE INDERES’ ANALYSE.

Hvis virksomheden ønsker at servicere investorerne godt, tilbyder den dem en professionelt struktureret, uafhængig beskrivelse og opfølgning. Og det er jo virksomhedens fordel, at de har en analytiker imellem, som investorerne kan stille deres uddybende spørgsmål til!

For mig var manglen på analyse en grund til ikke at deltage +præsentationen gik forbi, og der var ingen optagelse. Så doven og magelysten er jeg - og realistisk i forhold til mine egne evner.

30 Synes om

Store investorer skyndte sig at købe Posti – Årsagen blev fundet | Kauppalehti

Så alle får kun rester

2 Synes om

Ved handelsstart stiger prisen 20-30%, og snart drypper staten flere aktier ud til grådige investorer. Alt før regnskabet for 2025.

3 Synes om

Hvad mener du med ingen optagelse? :thinking: Der er jo en virksomhedspræsentationsoptagelse derfra. Eller mente du noget andet

5 Synes om

Ifølge den oprindelige tidsplan skulle det endelige resultat af børsnoteringssalget og -udbuddet offentliggøres samme dag, som det institutionelle udbud slutter, dvs. den 9.10.25. Da det institutionelle udbud blev besluttet lukket før tid allerede i går aftes kl. 19.15, er det teknisk set fuldt ud muligt, at resultaterne kan foreligge allerede i dag. I hvert fald hvis der på forhånd er aftalt en fremgangsmåde for overtegning, som dækker både offentlige og institutionelle udbuds mangedobbelte overtegninger.

3 Synes om

Alt er selvfølgelig muligt, men staten forpligtede sig i udbudsbetingelserne til en 180-dages lock-up uden hovedarrangørens samtykke. Forventningerne til en kursstigning er efter min mening også ret optimistiske.

2 Synes om

Det nager mig lidt, den snak om udbyttevirksomheden, når firmaet har alt for meget gæld, som man først kunne betale af på…

23 Synes om