Några saker att fundera över:
- Närmaste jämförelse är PostNord, de har haft en riktigt dålig ekonomisk prestation, bild nedan, har gått med förlust. Omsättning finns, men inget resultat. Inom logistik är konkurrensen hård, någon konkurrent är alltid redo att sälja transporttjänster eller lagertjänster med nästan nollmarginal.

-
I Finland övergår myndighetsbrev till digitalt år 2026. Nedläggningen av brevposten får återigen nya varv (största delen av den nuvarande brevposten är myndighetspost). Detta kommer att göra brevutdelningen strukturellt olönsam. Vem som betalar dessa förluster (Posti eller staten som utdelningsstöd för brevpost till Posti) har inte meddelats. Stor betydelse. Brevutdelningen kan naturligtvis alternativt upphöra för att stoppa förlusterna. Den tråkiga sidan är då att halva Finland inte längre får sina e-handelsköp hem utan måste hämta dem i närmaste butik 20 km bort i glesbygden etc.
-
Har Postis resultat “tvingats” till ett stort plus förra året med tanke på börsintroduktionen, och kommer vi att återgå till en sämre, mer normal nivå under de följande åren? Det finns ingen insyn i detta från Inderes diskussionsforum, vi ser inte de interna beslut som påverkat bokföringen.
-
Som jämförelse: Altia fördes till börsen till stor del som en utdelningshistoria. Till exempel hyllade Nordeas analytiker att företaget var värt minst över 10 euro. Tja, mot förväntningarna började Altias, det vill säga nuvarande Anoras, omsättning sedan minska och en hård konkurrenssituation uppstod. Det nuvarande aktiepriset på 3 euro är motiverat för Anora med nuvarande information. Man kan inte alltid tro på utdelningshistorier vid börsintroduktioner.
-
Postis automatsystem är enligt min mening överlägset, jag använder det alltid om möjligt. Jag använder inte utländska kurirtjänster, de kommer mitt under arbetsdagen utan förvarning till porten i hyreshuset, som är låst, ringer inte och tar sedan paketet 10 km bort till någon bensinstation för avhämtning. Här har Posti en konkurrensfördel.
-
Måste fortfarande kommentera utdelningsproblemen: Ni skulle bli förvånade om ni såg hur dåligt folk skriver adressuppgifter på brev. Till exempel kan gatuadressen Kauppiaskatu 17 F 215 skrivas som Kauppiaskatu 17. Sedan skyller avsändaren eller mottagaren på brevbäraren/Posti för att denne inte kunde gissa vilken av fastighetens 250 brevlådor det rörde sig om. Jag har utrett sådana situationer i stora mängder under 20 år (jag är inte anställd av Posti). Invånarens svar är oftast: “jag använder min smartphones automatiska ifyllning av adressuppgifter vid e-handelsbeställningar, jag märkte inte att en del av informationen blev fel”. Alltså kundens fel, men skyller ändå på Posti. En annan vanlig orsak är att telefonnumret har 1 felaktig siffra och därför försvinner ankomstmeddelandet ut i cyberrymden… Inte mer om detta, men när man utreder problem kan orsakerna bakom problemen överraska. Visst händer det också fel.