Posti Group Oyj - Staten för Posti till var och en av oss

Några saker att fundera över:

• Närmaste jämförelse är PostNord, de har haft en riktigt dålig ekonomisk prestation, bild nedan, har gått med förlust. Omsättning finns, men inget resultat. Inom logistik är konkurrensen hård, någon konkurrent är alltid redo att sälja transporttjänster eller lagertjänster med nästan nollmarginal.

postnord

• I Finland övergår myndighetsbrev till digitalt år 2026. Nedläggningen av brevposten får återigen nya varv (största delen av den nuvarande brevposten är myndighetspost). Detta kommer att göra brevutdelningen strukturellt olönsam. Vem som betalar dessa förluster (Posti eller staten som utdelningsstöd för brevpost till Posti) har inte meddelats. Stor betydelse. Brevutdelningen kan naturligtvis alternativt upphöra för att stoppa förlusterna. Den tråkiga sidan är då att halva Finland inte längre får sina e-handelsköp hem utan måste hämta dem i närmaste butik 20 km bort i glesbygden etc.

• Har Postis resultat “tvingats” till ett stort plus förra året med tanke på börsintroduktionen, och kommer vi att återgå till en sämre, mer normal nivå under de följande åren? Det finns ingen insyn i detta från Inderes diskussionsforum, vi ser inte de interna beslut som påverkat bokföringen.

• Som jämförelse: Altia fördes till börsen till stor del som en utdelningshistoria. Till exempel hyllade Nordeas analytiker att företaget var värt minst över 10 euro. Tja, mot förväntningarna började Altias, det vill säga nuvarande Anoras, omsättning sedan minska och en hård konkurrenssituation uppstod. Det nuvarande aktiepriset på 3 euro är motiverat för Anora med nuvarande information. Man kan inte alltid tro på utdelningshistorier vid börsintroduktioner.

• Postis automatsystem är enligt min mening överlägset, jag använder det alltid om möjligt. Jag använder inte utländska kurirtjänster, de kommer mitt under arbetsdagen utan förvarning till porten i hyreshuset, som är låst, ringer inte och tar sedan paketet 10 km bort till någon bensinstation för avhämtning. Här har Posti en konkurrensfördel.

• Måste fortfarande kommentera utdelningsproblemen: Ni skulle bli förvånade om ni såg hur dåligt folk skriver adressuppgifter på brev. Till exempel kan gatuadressen Kauppiaskatu 17 F 215 skrivas som Kauppiaskatu 17. Sedan skyller avsändaren eller mottagaren på brevbäraren/Posti för att denne inte kunde gissa vilken av fastighetens 250 brevlådor det rörde sig om. Jag har utrett sådana situationer i stora mängder under 20 år (jag är inte anställd av Posti). Invånarens svar är oftast: “jag använder min smartphones automatiska ifyllning av adressuppgifter vid e-handelsbeställningar, jag märkte inte att en del av informationen blev fel”. Alltså kundens fel, men skyller ändå på Posti. En annan vanlig orsak är att telefonnumret har 1 felaktig siffra och därför försvinner ankomstmeddelandet ut i cyberrymden… Inte mer om detta, men när man utreder problem kan orsakerna bakom problemen överraska. Visst händer det också fel.

31 gillningar

Deutsche Post är ett lite annorlunda djur jämfört med vår Posti; det är en enorm global logistikjätte. Posti är däremot mycket mer småskaligt och lokalt, även om de också har genomgått en förändring i samma riktning, men skillnaden i skala är helt enorm.

8 gillningar

Visst har det redan skett en viss minskning även när det gäller myndighetsposten, då kunder har drivits till att bli användare av Suomi.fi eller, inom hälsovården, till exempel Maisa, som är mycket bekvämare.

Detta är verkligen en fråga som oroar mig en del. Förhoppningsvis kommer det svar på detta när erbjudandet fortskrider.

Marknaden smälter bort under Altia, när folk inte längre köper starka drycker på samma sätt som tidigare. Vilket förvisso är en bra sak i det större perspektivet. Jag kan inte säga hur det var synligt vid noteringstillfället.

Precis samma erfarenheter.

3 gillningar

Det är inte så annorlunda baserat på 2024 års siffror. Kortfristiga tillgångar är ungefär samma i förhållande till balansomslutningen. Posti genererade något mer omsättning i förhållande till balansomslutningen än DHL, men Postis operativa lönsamhet är sedan något sämre. Avkastningen på eget kapital var sedan ungefär på samma nivå.

DHL / Posti
Kortfristiga tillgångar / Balansomslutning
28,7 / 27,4

Omsättning / Balansomslutning
1,20 / 1,33

Rörelseresultat, %
7,75 / 4,47

ROE, %
14,7 / 15,5 %

Innevarande år verkar dock vara betydligt sämre för Posti när det gäller rörelseresultatet jämfört med jämförelseperioden.

5 gillningar

Jag måste hålla med om detta. Postens lycka är att UPS:s tjänst i Finland, åtminstone för konsumentkunder, är helt usel. Paketautomaternas enda nackdel är att de ofta är fulla, det vill säga offer för sin egen popularitet.

6 gillningar

Det här verkar kräva ganska stora åtaganden från ankarinvesterarna. Man skulle kunna tro att ankarinvesterarna inkluderar t.ex. pensionsförsäkringsbolag, men det vore önskvärt att listan också innehöll parter som investerar sina egna pengar. Priset kommer nog att pressas ner vid noteringen, så att vi får en lyckad notering, lite avkastning för ankarinvesterarna och utdelning till folket nästa vår.

1 gillning

Staten borde med viss lagstiftning röka ut utländska lågpristransportörer och få postkartellen att blomstra.

3 gillningar

Om jag tänker ur mitt perspektiv som investerare, skulle det mest fascinerande med Postis börsintroduktion vara att det är ett nationellt bolag som tvingas förnya sig på grund av e-handelns tillväxt och logistikens omvälvning. En börsintroduktion skulle kunna ge efterlängtad drivkraft och jämförelsetryck gentemot internationella konkurrenter.

Å andra sidan är jag försiktig med att Postis starka statliga ägande och politiska styrning kan bromsa rent affärsmässigt beslutsfattande. Dessutom är logistikbranschen redan mycket konkurrensutsatt och marginalerna är små.

Så mina känslor: ett intressant fall att följa, men för ett investeringsbeslut skulle man behöva se prissättningen (med vilka värderingsmultiplar Posti skulle komma ut på marknaden) och strategin (hur trovärdigt det kan omvandlas från brevlogistik till ett tillväxtbolag inom pakettrafik och distribution).

13 gillningar

Med ett marknadsvärde på 300 miljoner euro skulle Posti komma till börsen enligt Helsingin Sanomat.

Tankar om värderingen? Skulle EV/EBITDA med dessa siffror då vara runt 2.7… låter rimligt även om verksamheten skulle lida av en liten nedgång..

10 gillningar

Låter rimligt, men en miljon aktier endast för privata investerare. Det kommer säkert att övertecknas och det kommer att ge en rivstart när portarna slås upp vid starten av den fria handeln.

7 gillningar

Det finns verkligen många artiklar i tidningarna, men det verkar inte finnas några broschyrer. En intressant notering, men man får nog vänta på mer detaljerad information.

8 gillningar

Jag utmanade AI:n med faktiska siffror för 2024 och det marknadsvärde på 300 miljoner som publicerades idag, och jämförde det med de 400 miljoner jag tidigare använde i den tolkningen.

Indata (faktiska siffror för 2024)

• Omsättning: 1 521 M€
• Justerad EBITDA: 208 M€
• Justerad EBIT: 80 M€
• Nettoskuld: 258 M€
• Marknadsvärde: 300 M€
• EV = 300 + 258 = 558 M€

:1234: Värderingsmultiplar (med ett marknadsvärde på 300 M€)

Multiplar Beräkning Resultat
EV / Omsättning 558 / 1 521 0,37x
EV / EBITDA 558 / 208 2,68x
EV / EBIT 558 / 80 7,0x
P/E (justerad) 300 / (80 × 0,75 ≈ 60) 5,0x

:brain: Tolkning

• EV/EBITDA 2,7x → mycket låg, tydligt under internationella logistikföretag (typiskt 5–8x).
• EV/EBIT 7x → fortfarande låg, men närmare en ”neutral” nivå.
• P/E 5x → marknaden prissätter Postis resultat mycket försiktigt, vilket tyder på antingen strukturella risker eller svaga tillväxtförväntningar.
• EV/Omsättning 0,37x → i praktiken betalar marknaden bara en tredjedel av omsättningen, vilket är en mycket låg nivå.

:backhand_index_pointing_right: Denna beräkning bekräftar att om Postis marknadsvärde vore 300 M€, skulle företaget framstå som ännu mer undervärderat i förhållande till internationella jämförelseobjekt som DHL.

10 gillningar

Hur kommer du från 80 miljoner euro i justerat rörelseresultat till cirka 60 miljoner euro i justerat nettoresultat? Visst går det åt ganska mycket mer i skatter och räntekostnader om nettoskulden enligt din beräkning är 258 miljoner euro? Dessutom har Posti uppskattat årets justerade rörelseresultat till 65-75 miljoner euro. EV/EBIT (just) skulle alltså kunna vara cirka 8 om EV vid noteringen är 558 miljoner euro.

Kanske skulle det justerade nettoresultatet kunna vara 45-48 miljoner euro och P/E kanske då någonstans runt 6-6,5. Jag har inte själv satt mig in i siffrorna än, så det baseras bara på vad som har setts i den här tråden.

8 gillningar

Bonusaktierna förverkligas! För att få bonusaktier krävs att de aktier som erhållits från emissionen behålls i ett år, uppskattningsvis till den 10.10.2026

1) Delta först i börsintroduktionsförsäljningen: 2) Därefter kan du, om du vill, delta i bonusförsäljningen:
Börsintroduktionsförsäljning Bonusförsäljning
Vem får delta? Privatpersoner och juridiska personer Endast privatpersoner.

Ursäkta, dåliga IT-kunskaper, hela historien: Listautuminen | Posti

Börsintroduktionsprospekt: https://assets.ctfassets.net/1v32pqxqm0al/181j6a2jRuZcsMnw3lJ7uL/c6d8a78524a8920e8bb87d01ad492b4d/Posti_Group_Oyj_-_Esite_-_29.9.2025.pdf

11 gillningar

Jag kollade faktiskt inte de siffrorna alls. Jag bad att få använda bokslutet för 2024 och antog att det skulle göras som jag bad om.

Edit; ny fråga

Nu har vi de exakta siffrorna från Postis bokslut för 2024. Låt oss se vad det rapporterade nettoresultatet var, så att vi kan beräkna P/E och andra nyckeltal utan antaganden:

:pushpin: Posti Group 2024 (bokslutskommuniké)

• Omsättning: 1 521,4 M€
• Justerad EBITDA: 207,6 M€
• Justerad EBIT: 80,1 M€
• Rapporterad EBIT: 68,0 M€
• Nettoresultat: 47,0 M€ (rapporterat i bokslutet) A
• Nettoskuld: 258 M€

:1234: Värderingsmultiplar (marknadsvärde 300 M€)

• EV = 300 + 258 = 558 M€
• EV/Omsättning = 558 / 1 521 = 0,37x
• EV/EBITDA = 558 / 207,6 = 2,7x
• EV/EBIT (justerad) = 558 / 80,1 = 7,0x
• EV/EBIT (rapporterad) = 558 / 68,0 = 8,2x
• P/E = 300 / 47 = 6,4x

Slutsats

• Postis nettovinst 2024 var 47 M€, vilket bekräftar att det tidigare antagandet om 25 % skatt (EBIT 80 → nettoresultat 60 M€) var något optimistiskt.

Och ännu med siffrorna för H1 2025

Bästa Tero, låt oss ta beräkningarna baserade på Postis delårsrapport för januari–mars 2025 A B.

:pushpin: Posti Group Q1/2025 (delårsrapport)

• Omsättning: 357,1 M€ (–6,5 % y/y)
• Justerad EBITDA: 42,5 M€ (11,9 % av omsättningen)
• Justerad EBIT: 10,5 M€ (3,0 % av omsättningen)
• Rapporterad EBIT: 5,0 M€
• Periodens resultat: –0,2 M€ (förlust)
• Nettoskuld: 454 M€ (ökat från 258 → 454 M€ på grund av extra utdelning och investeringar)

:1234: Värderingsmultiplar (Q1/2025 annualiserat)

Om Q1-siffrorna skalas upp för hela året (endast vägledande, eftersom Postis verksamhet är säsongsbetonad):

• Omsättning (annualiserad) ≈ 357,1 × 4 = 1 428 M€
• Justerad EBITDA (annualiserad) ≈ 42,5 × 4 = 170 M€
• Justerad EBIT (annualiserad) ≈ 10,5 × 4 = 42 M€
• Nettoresultat (annualiserat) ≈ –0,2 × 4 = –1 M€

:1234: Värderingsmultiplar (marknadsvärde 300 M€)

• EV = 300 + 454 = 754 M€
• EV/Omsättning = 754 / 1 428 ≈ 0,53x
• EV/EBITDA = 754 / 170 ≈ 4,4x
• EV/EBIT = 754 / 42 ≈ 18,0x
• P/E = 300 / (–1) → inte meningsfullt, eftersom resultatet är negativt

Slutsats

• Baserat på delårsrapporten för Q1/2025 försämrades Postis lönsamhet tydligt: EBIT-marginalen var endast 3 % och nettoresultatet negativt.
• Nettoskulden ökade till 454 M€, vilket höjer EV och multiplarna.
• EV/EBITDA har stigit till 4–5x-nivån (närmare internationella jämförelsebolag), men detta beror mer på försämrat resultat och ökad skuld än på förbättrad värdering.
• EV/EBIT är redan 18–20x, vilket är en hög nivå med så lågt resultat.
• I praktiken prissätter marknaden Posti fortfarande försiktigt, men försämringen av balansräkningen och resultatfallet gör multiplarna mindre attraktiva än med de goda siffrorna från 2024.

11 gillningar

Det går att teckna via Nordnet, men även via Nordea och Danske. Teckningen börjar kl. 10.00. All denna information finns på Postis webbplats :slight_smile:

6 gillningar

Det verkar inte finnas några ankarinvesterare, eller missade jag den delen? Om så är fallet, ska detta tolkas som något dåligt, bra eller neutralt? :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

Var det så att ost inte kan markera? Utan måste vara aot.

Man kan också teckna på OST (åtminstone hos Nordnet och Nordea). Det lönar sig att lä

3 gillningar

Aktier kan tecknas på båda typer av förvaringskonton, men det beror på mäklaren om de tillåter teckning på ett aktiesparkonto eller inte.

1 gillning