Posti Group Oyj - Staten för Posti till var och en av oss

Nej, det är verkligen inte överdrivet. Bara FPA och Skatteförvaltningen använder 25 miljoner euro per år för att skicka papperspost. Och utöver det alla andra liknande instanser.

När det gäller antalet brev skickade FPA cirka tio miljoner pappersbrev förra året.

2 gillningar

Förmodligen så, visst är det många som åker. ”Miljoner och åter miljoner” är svårt att förstå absolut numeriskt och tolkas förmodligen olika beroende på läsaren.

Lyckligtvis kommer effekterna av detta att ses i verkligheten ganska snart.

1 gillning

Jag hittade inte meddelandet just nu, men jag antar att det är samma för andra: bonusaktierna visar -100% i förvaring? Har andra samma situation? :cowboy_hat_face:

Hör förmodligen inte hemma i den här tråden, men administrationen får flytta den om den inte gör det.

Jag frågade Nordnet om detta och de kan inte få värdet att uppdateras på något sätt, eftersom bonusaktierna inte har en ISIN-kod genom vilken deras marknadsvärde skulle uppdateras. Därför visas deras värde hos Nordnet till teckningskursen 7,5 € och uppdateras inte. Hos andra mäklare kan polic

9 gillningar

Något sådant funderade jag också på - i vilket fall som helst är det känt att de kommer att uppdateras där förr eller senare. Det ser bara hemskt fult ut :smiley:

1 gillning

Karo Hämäläinens kommentar i Kauppalehti (endast för prenumeranter) med rubriken:
I noteringarnas gråzon frodas vänskapsrelationer och hänsynslös favorisering

Huvudpunkterna kort sammanfattade från artikeln…

I sin artikel lyfter Karo fram bristen på öppenhet samt möjliggörandet av det s.k. ”favoriseringssystemet” (favorisering/självintresse) vid Postis notering.

Företag får förstås välja vilka de vill ha som aktieägare, och det är inget ovanligt – men när det gäller Posti är situationen annorlunda.

\u003e ”Aktierna såldes inte av Posti utan av finska staten. Det handlade om att sälja skattebetalarnas egendom, och då borde man vara särskilt öppen.”- Karo Hämäläinen

Posti har inte uppgett hur stor efterfrågan på aktierna var, och allokeringsprinciperna har inte redovisats.

Karo berättar också att han har försökt nå Postis ekonomi- och finansdirektör Timo Karppinen angående artikeln, men han har inte svarat.

I artikeln konstateras att Karppinen (som tecknade aktier för 191 000 euro.) – liksom övrig ledning och styrelse – dock fick delta i personalemissionen till 10 % lägre pris (6,75 €/aktie)

\u003e ”Det låga försäljningspriset går bara ut över statskassan.”

varför sker försäljningen av skattebetalarnas egendom fortfarande så slutet?
Om detta vore en emission från ett privat företag, skulle man kunna förstå det – men i ett statligt bolag borde man agera tvärtom.

PS. Detta är förstås delvis gammal och förlegad information för detta forum, men kanske lämpligt som en fortsättning på denna HS-artikel om Postis lednings bonusar, som användaren Pieni_siivu länkade till. Posti Group Oyj - Valtio Postin tuo meidän jokaisen luo - #190 käyttäjältä Pieni_siivu

34 gillningar

Minns någon fortfarande att Posti är noterat? De släppte resultatet idag:

Tabeller:

Jag har redan sålt de jag köpte i emissionen, och jag hittar ärligt talat ingen snabb anledning i rapporten att köpa tillbaka.

24 gillningar

Det fanns positiv utveckling jämfört med kvartalen i början av året och vägledningen bibehölls. Paketvolymerna ökade med 8 procent (uppenbarligen jämfört med föregående år).

• Inom posttjänster förbättrade effektivitetsförbättringar i produktionsmodellerna för distribution samt resursoptimering segmentets lönsamhet. Posttjänsternas justerade rörelseresultat före avskrivningar var 16,4 % (12,4 %) av omsättningen. Volymerna av adresserade brev minskade med 18 % (11 %).
  • I Finland ökade tillväxten på konsumenternas second hand-e-handelsmarknad paketvolymerna inom segmentet E-handel och distributionstjänster, men B2B-paketvolymen förblev svag. De totala paketvolymerna i Finland och Baltikum ökade med totalt 8 (3) procent.
  • Inom segmentet Lager- och logistiktjänster har lagerkonsolideringar och aktiviteter för att förbättra produktionseffektiviteten börjat förbättra lönsamheten.
  • Den sammanlagda externa omsättningen för E-handel och distributionstjänster samt Lager- och logistiktjänster fortsatte att växa och utgjorde 66,1 (63,6) procent av koncernens omsättning. Andelen av verksamheten utanför Finland var 9,8 (9,1) procent av omsättningen.
15 gillningar

Nedan en sammanfattning av mina kvantitativa prognoser för affärsutvecklingen. Det operativa kassaflödet är på en bra nivå, men kassaflöden från leasingavtal (ca 75 Meur per år) ingår i finansieringskassaflödena. Min egen data är för närvarande inte tillräckligt detaljerad för att prognostisera de olika posterna i finansieringskassaflödet.

Värderingsnivån är för närvarande enligt min mening ganska neutral

Nedan en länk till mer detaljerad information.
Postens kvantitativa analys

8 gillningar

Intressant. På värderingssidan stod följande:

Målkurs

AI-baserad målkurs är 15,53 €, och motsvarande marknadsvärde är 629,0 MEur.

Målkursen baseras på det senaste årets siffror och prognoser för det följande året och genereras med neurala nätverk.

5 gillningar

Vad betyder det här då?

2 gillningar

Enkelt uttryckt: Kursen höll sig över noteringspriset under hela stabiliseringsperioden, så stabiliseringsåtgärder (stödköp) behövdes inte. Övertilldelningsoptionen utnyttjades däremot och aktierna har möjligen redan sålts vidare med en ganska fin vinst.

18 gillningar

Okej! :+1:t3:
Tack tack, tecken, tack, tecken tack.

3 gillningar

Eftersom Posti åtminstone ännu inte följs av Inderes, kan man lägga in en länk till Yles Nyhetspodds färska intervju (18.11.2025).

Behövs Posti när brevens tid är förbi? VD svarar

Posti noterades på börsen i höst och lovar goda utdelningar till sina ägare. Vilken typ av affärsverksamhet är distribution av paket och brevpost? Och behövs Posti längre i en digitaliserande värld? I Atte Uusinokas intervju med Postis VD Antti Jääskeläinen.

7 gillningar

Jani Koivu, MSc, har utnämnts till chef för Posti-koncernens affärsverksamhet för e-handel och distributionstjänster (SVP, eCommerce and Delivery Services) och medlem av koncernledningen från och med den 1 december 2025. Koivu rapporterar till Posti Groups verkställande direktör Antti Jääskeläinen.

Under åren 2022–2025 var Jani verkställande direktör för Kamux Suomi Oy och medlem av koncernledningen. Han är känd för sin energiska, kundorienterade och resultatinriktade ledarstil.:flexed_biceps:

7 gillningar

Danske Bank inleder bevakning av Posti med köprekommendation, riktkurs 10,40 euro.

Nordea inleder bevakning av Posti med köprekommendation och en riktkurs på 9,3 euro.

22 gillningar

En stor kundrelation verkar upphöra när Rautakesko startar verksamhet i sitt eget distributionscenter. Ett hål på flera miljoner förväntas i resultatet innan en ersättande kundrelation hittas.

7 gillningar

små yt-förhandlingar direkt i början av året.effektivisering känns som ett bra agerande.

7 gillningar