🏆 Pitchaa paras sijoitusideasi! Kisa käynnissä 20.8. asti. 🏆

Pöljänä myöhästyin mutta vedän silti idean (poista jos on tiellä) ja sehän ois sellainen että Saksalaiset ajoneuvovalmistajat tekee monen vuoden jälkeen käännöksen ja yllättää positiivisesti.

VOW3 Volkswagen Tällä lähdetään voittamaan :smile:, Audi, Skoda, Seat (VAG-konserni) uskoisin että Teslan asema sähköautoissa alkaa horjumaan ja Saksalaiset autovalmistajat lähtee ottamaan palaa kakusta takaisin ja perustelisin sitä että miksi, no Suomalainen ja varmasti muutkin auton ostajat on aika merkkiuskollisia ja VAG on laajalla valikoimalla tarpeeksi mielenkiintoinen että entiset VAG merkkiuskolliset ( ja se on suuri ja laaja asiakaskunta hyötyajoneuvot mukaan lukien) ostavat taas volkkaria parin vuoden tauon jälkeen kun (VAG tai Saksalaiset yleensä) ei vielä ollut vielä tarjolla sähköautoja, nyt on.

Nyt on sitten otollinen aika jo uusien mallienkin myötä ja Teslan vaikeuksien myötä on aika iskeä takaisin voimalla ja käyttää tilanne mahdollisimman hyvin hyväksi, ottaa Teslaan kyllästyneet asiakkaat takaisin omalle paikalleen.
Pienet tilastot alkuvuodelta 2025 näyttävät jo esimakua mihin suuntaan ollaan menossa autoteollisuudessa Euroopassa, Saksalaiset ottaa markkinaa takaisin toivotaan että sama suunta jatkuu. (esim. Tammikuussa Euroopassa Tesla -45%)

En ota kantaa Teslaan sen hyvyyteen tai huonouteen mutta sivu huomiona Muski on täysi pelle joka ei kuulu politikkaan eikä oikein tuonne auto puolellekaan, E-poika on tehnyt peruuttamattomasti vahinkoa Tesla brändiin mikä on hyvin ikävää, väkisinkin aiheutuu negaa hänen viime aikojen tekemisistään ja sanomisistaan, olen varma että monta Teslaa jää ja on jäänyt ostamatta Muskin touhujen takia, no tämähän sataa suoraan Saksalaiseen autoteollisuuteen ja kippo laitetaan heti alle :smiley:

Vag konsernin lisäksi ottaisin Mercedes-Benz MBG ja tietysti Baijerin moottori tehdas eli BMW ja ehkä vielä lisäksi samaan settiin Ferrari RACE, olisikohan hieman vaikeuksia päättää mikä on voittava hevonen :grin: mutta ehkäpä ETF on ratkaisu tähän ainakin väliaikaisesti kunnes selviää kuka lähtee vetämään kaulaa ja sitten sopivassa kohtaa laittaa panoksia voittavaan ratsuun, siltikin Volkkari tuntuu tässä vaiheessa oikealta valinnalta.

Ja helpoimmalla kaikki samaan settiin ETF-rahasto EXV5
iShares STOXX Europe 600 Automobiles & Parts UCITS ETF (DE) EUR

Nousuahan tulee jonkin verran jo korkojen laskun myötä kun investointi halukkuus lisääntyy ja ostovoima paranee ja talouskasvunkin pitäisi alkaa aika pian Euroopassa ja jos saadaan talous kasvuun niin sillähän ei ole kuin positiivisiä vaikutuksia ja yhtenä kuluttajien ostovoima parantuu ja ostellaan sitten vaikka autoja kun rahaa on :slight_smile:
Joko nyt olisi otollinen aika Euroopan autoteollisuuden heräämiseen, olisi kyllä jo aika monen vuoden hiljaiselon jälkeen aika hyvinkin, muuttujia on monia ja voi olla että olen liian aikaisessa mutta kokeilen itse ainakin betsata Eurooppalaisten automerkkien puolesta.

(Olen ottanut positiot VOW3 , PAH3 ja ETF:än iShares STOXX Europe 600 Automobiles & Parts UCITS ETF)

8 tykkäystä