Palkkakeskustelu

Kieltämättä työmarkkinoilla on tapahtunut “titteli-inflaatiota”, minkä olen myös pistänyt merkille. Monesti työtehtävät eivät vastaa esimerkiksi hakuilmoituksessa olevaa tehtävänimikettä.

Oma liksani kaupallisen alan amk-tutkinnolla on noin 6 200 e/kk. Ikää on himpun yli 30, joten olen kyllä tyytyväinen. Alaa en sen enempää paljasta, mutta etenemismahdollisuudet ovat tästä eteenpäin vaikeat. Hieman kiinnostusta olisi nähdä muutakin, mutta palkassa pitäisi ottaa varmasti paljon takkiin. No, palkkakehituksenkään ei voi olettaa olevan lineaarista, kuten ei sijoitustuottojen nousukaan.

3 tykkäystä

Olen ihan eri linjalla tuon myyntipäällikön palkan suhteen. 2600-3100e on mielestäni myyjän palkka. Myyntipäällikön 4000-6000e. Ajattelen asiaa niin että myyjä myy, saattaa olla henk.kohtaisia tavoitteita mutta ei isompaa vastuuta. Myyntipäällikön tehtäviin on myynnin kehitys, myyntitavoitteet, asiakashankinta, projektimyynti, vuosineuvottelut jne. Se totta että nämä “ puhelinmyyntifirmat” käyttävät näitä titteleitä miten haluavat ja niin tekee moni muukin. Lyhyesti niin jos tittelissä on sana “ päällikkö” niin vastuun pitäisi olla eri luokkaa ja palkkakin. Voi olla että minulla on vääristynyt kuva koska nykyinen työnantaja maksaa erittäin hyvää palkkaa siihen nähden millä tasolla vaatimukset ovat

8 tykkäystä

myynnin kehitys, myyntitavoitteet, asiakashankinta, projektimyynti, vuosineuvottelut jne. Nämä ovat myyntijohtajan vastuita minusta ei niinkään myyntipäällikkö. Perus myyntipäällikkö vastaa jonkin osa alueen kehityksestä, myynnistä ja ehkä parista alaisesta. Luonteeltaan kuitenkin myynti edellä. Ei sentään suuremmista kokonaisuuksista. Asiakashankinnasta johtajan vetämänä ei suoraan yksin…

Toki nyt täytyy todeta, että itsellä kokemusta vain kourallisesta yrityksiä, mutta kaikissa nimenomaan myyntijohtaja vastasi tavoitteista ja vastaavista. Myyntipäälliköt osallistui toteutukseen yms.

Firmoja on moneksi kyllä.

2 tykkäystä

Mitään tiettyä kaavaa ei ole, se ontotta. Itsellä hyvä kuva miten palkkatsot menevät LVI-alan tuotemyynnissä. Firmojen rakenne ovat yleensä samantyyppisiä. Aluemyyntipäällikkö/myyntipäällikkö tienaa 5000-6000e/kk, varsinkin kansainvälisissä yrityksissä. Teknisen tuen/myynnin haitari on 3000-4000e/kk. Olen alalla ollut reilusti yli kymmenen vuotta ja käynyt vaikka kuinka monissa haastatteluissa. Tämä maailma on hyvin pieni ja kaikki tietävät , missä palkat liikkuvat. No se varmasti koskee kaikkia aloja.Urakointi- ja suunnittelupuolella on huomattavasti vaikeampaa.

Nyt jos voisi palata nuoruuteen niin lähtisin opiskelemaan automaatiota tai IT-alaa. Säännöllisesti tullut luettua tätä ketjua ja itselle tullut sellainen kuva että suuri osa suurtuloisista ovat IT-alan ammattilaisia.

1 tykkäys

It-alalla kyllä pääsee tienaamaan, mutta kolikolla toinenkin puoli. Olet oikeastaan koko ajan töissä, isot vastuut tuo stressiä arkeen.

5 tykkäystä

Myyntipäällikkönä, palkka 5500e,-/kk. Ei alaisia. Koulutus 15 vuotta sitten käyty eri alan ammattikoulu. Alalla merkkaa enemmän näytöt kun paperit. Lähemmäs 10 vuotta samassa organisaatiossa, mahdollisuus tehdä etänä ja melko lungi toimenkuva.

Tulevaisuuden haaveena hypätä kausi luonteeseen, fyysisesti raskaaseen työhön. Mielikuvissani työpäivän jälkeinen hyvä olo ulkona olemisesta ja fyysisesti raskaasta työstä kompensoi brutto palkan puolittumisen. Mikäli kaikki muut sarakkeet vaihdoksessa näyttää + paitsi palkka, niin tämä hyppäys on papereissani hyvä ratkaisu. Henkisellä hyvinvoinnilla ei ole hintalappua.

34 tykkäystä

Myyntiedustajana rakennusalalla. Palkka 4600 €/kk ja kokemusta 5v. Päivärahat ovat mukava lisä ja ne ovat olleet vuositasolla 5000-6000 €. En ole pitänyt kirjaa enää pariin vuoteen.

Reissupäiviä tulee paljon, mutta työ on mukavaa. Sijoittamisen aloitin tänä vuonna suoriin osakkeisiin, kun hotellilla piti keksiä tekemistä. Hyvin on mennyt ja ei toistaiseksi ole ollut kallis harrastus.

11 tykkäystä

Muistutuksena, että näissä lattiatason hommissa ei sitten yleensä ole palkan päälle mitään extraa. Kovasti työnantajasta riippuvaista myös työvaatteiden laatu. Työterveys voi olla myös mallia ettei erikoislääkärin palvelut kuulu siihen, psykologit ja hammaslääkärit ovat myös harvinaisuuksia. Lounaaksi voit yleensä valita joko mikrotettavaa tai kylmää ruokaa. Työpaikkojen sijainnit voivat olla sellaisia ettei lounasta ehdi muualla syömään ja lounasetuja tai muuta vastaavia ei ole. Julkisilla tai pyörälläkään ei välttämättä ihan joka paikkaan pääse tai halua mennä.

Siskoni koki aikoinaan käänteisen kulttuurishokin kun paskahommat vaihtuivat koulutuksen myötä IT-alan herkkuihin. Hänen ensimmäinen reaktionsa oli epäreiluus, kun palkka on yhtäkkiä vähintään tuplat ja päälle tulee vielä lounasta, hierontaa, seutuliput, kahvit, kuntosalit ja mitä kaikkea.

Esimerkkinä omista töistäni, kun XXL-kokoinen työtakki tarkoittaa pituuden olevan kaikkien kokojen “standardi” 175 cm:n pituisille ja kaikki lisäkoko menee vyötärön ympärille. 199 cm:n pituiselle suht normaalipainoiselle tämä oli kaikin puolin aivan uskomattoman kamala vaate. Vastaavasti minulle on myös löyty Blåkladerin katalogi kouraan ja sanottu että otat sieltä mikä tuntuu parhaalta, eroja on.

Ulkohommat ovat kelivarauksella välillä ihan kivoja, mutta joku toista viikkoa jatkunut räntämyrsky alkaa hiljalleen harmittamaan. Jos ei ole kovin ulkoilevaa sorttia ole ollut, niin suosittelen kokeilemaan vaikka ihan kaupassa käyntiä kävellen muutaman kilometrin päässä. Viikon muonat ja maidot kerralla kantoon.

Yleensäkin jos on yhtään siistimpiin ja parempiin hommiin ja ympäristöön tottunut, niin kulttuurishokki voi olla kovakin. Lihastöissä sinut on helpompi korvata kuin aivohommissa, eli sinulle ei tarvitse olla aina niin mukava.

Tämä “avautuminen” ei ollut suoraan sinulle kohdistettu, vaan enemmänkin sellainen yleinen huomio mitä ei kaikki välttämättä aina tiedä tai ota huomioon. Minä olen ollut koko elämäni fyysisissä töissä, mutta vanhempani tekivät työuransa korkeamman tason tehtävissä. Olen päässyt näkemään molempia puolia.

Myöskään kaikki fyysiset työt ei ole kamalia, eivätkä kaikki työnantajat ole huonoja. Oman työsuhteeseeni kuuluu nykyään jo paremman tason työterveys, pekkaset sekä oikein miellyttävät esihenkilöt.

Edit. Niin ja se aloituspalkka nollakokemuksella on sitten yleensä alle 2000€/kk. Uran edetessä voi sitten saada ihan oikeaakin palkkaa. Oma kuukausipalkka hieman alle 3000€, ei sillä rikastu muttei tarvitse myöskään senttejä laskea.

56 tykkäystä

Omat kokemukset vastaa hyvin tätä. Täytyy toki muistaa että on paljon erilaisia hommia mutta palkka ei päätä huimaa. Sekin jäi mieleen kuinka raskasta oli kävellä turvakengät jalassa monta km päivässä. Talvet olivat v-mäisiä. Itse olin firman pohjasakkaa eikä ollut mitään etuja. Yleisesti oli sellainen fiilis että kaikki kehitysideat ym heitettiin suoraan roskiin. Ei ne LVI ja aksahommatkaan herkkua ole. Kantamista, työskentely epämukavissa asennoissa jne. Hyvänä puolena on se että jälki näkyy heti. Kyllä ne siistit sisähommat vievät voiton, ainakin pitkässä juoksussa. Omat polvet eivät ainakaan tykänneet. Alaselkä ja olkapää olivat usein kipeitä myös

8 tykkäystä

Päivitystä, 2025:

Peruspalkka 4340 € / kk (nousi muistaakseni huhtikuussa), verotettava kokonaisansio 103,6 k €, päivärahoja noin 15000 €. Joulukuulta päivärahoja tulee vielä noin 1300 €, mutta ne taidan saada vasta tammikuun puolella. Jokainen voi sitten itse laskea kuinka paljon ylitöitä tuo kokonaisansio vaati. :slight_smile: Onhan siinä toki muutama tonttu muitakin lisiä, 1112 € vuosibonari sekä olosuhdelisät reissuista, 28 % lisää peruspalkkaa reissun ajalta. Reissupäiviä jossain 230 huiteilla.

22 tykkäystä

Päivitetään nyt oma tilannekin. Uudelleenorganisoitumisen vuoksi saadaan hakea omaa työtä pari kertaa parin vuoden sisällä. Toinen kerta julkisessa haussa. Lisäksi palkkoja leikattiin about puolelta esimiesportaasta ylöspäin. Sain itse ylennyksen (1,5 v hankejohtamisen jälkeen), johdettavan yksikön budjetti nousi 15-20 miltsin tienoille ja henkilöstömäärä kasvoi myös. Suorien alaisten määrä sentään laski muutamaan, kun allani on jatkossa päälliköitä asiantuntijoiden sijaan. Palkinnoksi tästä ylennyksestä ja hankejohtamisesta sain harmaita hiuksia ja palkanalennuksen. Liksasta lähti vrt. viimeiseen palkkaan n. 500€ kuussa. Ja pian alkaa seuraava oman työn hakukierros.

Näin meillä julkkarilla. Olen viime vuosina hakenut yksityiselle duuniin, mutta olen huomannut, että julkisella työskentely on isolle osalle työnantajista ikävä stigma. Minulta on mm. kysytty, että tulenko toimeen rennossa työympäristössä, jossa on huippuasiantuntijoita. Yritin vakuutella, että olen samanlaista hupparinörttijengiä kuin muutkin, mutta minua ei uskottu. Ja olen it-hommissa vahvalla teknisellä taustalla + tieto- ja kyberturvaosaamista + ~9 v erilaista johtamiskokemusta. En mikään hallintotieteilijä lupakäsittelyssä, jonka osaamiselle ei ole yksityisellä kysyntää.

32 tykkäystä

Pelastaja, 40v.

Työkokemusta liki 20v.

4666€ / kk

Hieman perus pelastajaa parempi palkka kun on muutama erikoisosaaminen mitkä nostavat peruspalkkaa.

25 tykkäystä

Lienee näin joulun alla taas aika vuosipäivitykselle, tapahtumia onkin riittänyt:

2023 (valmistuminen) → 2700€/kk
2024 → 3200€/kk
2025 → 3400 €/kk
2025 (ylennys) → 3650€/kk
2025 (työpaikan vaihto ulkomaille) → 7500€/kk

Mainitsin 2023 olevani alipalkattu KTM, mutta pelaavani CV:tä ja pitkää peliä. Nyt en pidä itseäni enää ainakaan alipalkattuna :slight_smile: Mutta jos totta puhutaan, niin maailman näkeminen ja kansainvälisen työ- ja elämänkokemuksen kartuttaminen on paljon rahaa arvokkaampaa. Rahallinen korvaus tulee mukavana bonuksena päälle, eikä tällaiset reissut ainakaan sulje ovia. Ajattelin että nyt nuorena on pakko mennä tai jää muuten tekemättä, pelotti helvetisti, mutta en kadu päivääkään.

Jos nyt jotain tavoitteita vuodelle 2026, niin omien rahkeiden ja tekemisen myötä toivottavasti ylennys nykyisessä positiossa.

68 tykkäystä

Näistä ulkomailla tehtävistä töistä olisi kiva tietää työntekokaupunki jos sen suinkin haluaa paljastaa. Itse olen esimerkiksi saanut Lontoossa n. 10k palkkaa uran alkuvaiheessa, mutta ei sillä siellä herroiksi eletty. Joskin kuten totesin niin kokemus on noissa arvokkaampaa kuin mikään rahamäärä.

23 tykkäystä

Päivitetään tilannetta kun kerran hyvin menee:

2025: 8400€/kk (Työpaikka nro 4)

2026e: 8600€/kk (yleiskorotus)

2027e: 8800€/kk (yleiskorotus)

Kävi kyllä hyvä tuuri tässä vuoden lopulla kun sai uuden työpaikan ja hyvän palkankorotuksen samalla. Hyvä tuuri siinä mielessä että viimeisen parin vuoden aikana sopivia paikkoja ei ole tullut juuri yhtään vastaan ja kaikista paikoista on kova kilpailu. Koeaika vielä päällä niin vähän se aina jännittää näissä vaihdoksissa, mutta ihan mukavasti lähtenyt käyntiin..

Palkasta ja rahasta kun täällä puhutaan, niin nyt on ensimmäistä kertaa sellanen fiilis että on oikeasti kova palkka kun saa noin 5000€ nettona kuukaudessa. Saa hankittua mitä tarvitsee ja silti jää suht vaivattomasti säästöön iso siivu palkasta joka kuukausi.

Samalla ennusteet palkkakehityksestä seuraavalle kahdelle vuodelle eli eipä ole mitään tarvetta katsella uusia työkuvioita nyt hetkeen ja parin prosentin indeksikorotuksilla luultavasti mennään 2026 ja 2027. Ja rahoitusalalla edelleen töissä :partying_face:

31 tykkäystä

Kova liksa! Millaista hommaa teet rahoitusalalla? Onko johtoportaan hommia?

Mielenkiintoista keskustelua. Minä olen lukion opettaja ja tässä kuussa palkkani oli 5000, koska mukana oli joitain lisiä. Minulla on täydet ikälisät. Opetan aivan minimimäärän tunteja eli siis opetusvelvollisuuden määrän. Ylitunneilla pari vuotta sitten palkkani oli n. 6000 e. Mukavasti siis lukion ope tienaa, kun ottaa huomioon lomat.

Lähellä eläkeikää en halua ylitunteja. Työaikani on nyt n. 30 - 35 tuntia viikossa, MUTTA opettaminen on niin rankkaa, että kokous, jossa saa vain istua muiden mukana, tuntuu vapaa-ajalta. Aivoni ovat pilalla burnoutin takia, ja täysi tekeminen on nytkin, että selviää. Työ koostuu intensiivisestä lukemisesta, arvioinnista, kirjoittamisesta, suunnittelusta, ideoinnista ja lopuksi siis oppituntien vetämisestä.

Olen paljon miettinyt työaikaa. Työtuntien laskeminen ei kerro kovinkaan paljon työn rasittavuudesta. Olen ollut myös jonkin sortin päällikkö toisessa oppilaitoksessa enkä paljoa silloin opettanut. Työpäivät olivat pitkiä, mutta toimistotyö oli paljon vähemmän stressaavaa kuin opettajan työ. Opettajien työtuntien määrää ei kannata kadehtia, ja jos lomia lyhennettäisiin, entistä vaikeampaa olisi saada päteviä opettajia.

58 tykkäystä

Mielipiteitä tästä? Nokia pakotti pomonsa jakamaan työntekijät hyviin ja huonoihin | HS.fi

Omasta mielestä saanut melko suuret mittasuhteet ja varsinkin jenkkifirmoissa työntekijöiden luokittelu/arvottaminen on arkipäivää. Meidän firmassa ihan sama käytäntö mutta ei jaotella työntekijöitä vain heidän suoriutumisensa vuoden aikana:

10% Excellent year, 20% Good year, 40% Average year, 20% Mixed Year, 10% Off year.

Voit saada inflaatiota korkeamman palkankorotuksen tai ylennyksen ainoastaan, jos kuulut kahteen ylimpään luokkaan eli parhaaseen kolmannekseen. Keskiverrot saavat inflaatiokorotuksen ja sitä alemmat jäävät ilman mitään korotusta. Huonoiten suoriutuva 10% joutuu lisäksi erityiseen tarkkailuun, jossa on tietty aikaa korjata omaa työskentelyä tai työsuhde päätetään.

Vertailu tehdään koko firman henkilöstölle ja työntekijöitä verrataan eri osastojen välillä saman työn vaativuusluokan sisällä. Ei siis verrata tiimin henkilöitä keskenään vaan manager tason työntekijöitä toisiinsa, executive tason henkilöitä toisiinsa jne. Myös siis osa johtoportaaseen asti nousseista henkilöistä saa surkean arvosanan ja jäävät ilman inflaatiokorotusta.

Olen huomannut, että tämä johtaa isoihin irtisanoutumisiin aina palkkakierroksen jälkeen. Varmasti tätä firma toivookin koska jokaisesta palkkaluokasta lähtee huonoiten suoriutuvat pois. Ongelma on se, että usein esimiehet antavat omille alaisilleen liian hyviä arvosanoja, jolloin korkeammalla olevat henkilöt joutuvat sovittamaan kaikki palkkaluokat normaalijakaumaan ja tiputtamaan osan arvosanoja. Tämä tehdään usein naamakertoimen mukaan monet suorittavan tason henkilöt eivät ole johtoryhmän kanssa useinkaan suoraan tekemisissä työtehtävissä.

Mikä on teidän mielipide tähän tapaan käydä palkkakierrokset? Itse olen saanut hyviä arvosanoja ja hyötynyt tästä lähestymisestä. Tämä kuitenkin aiheuttaa keskustelua varsinkin tosi hyvin suoriutuneiden tiimien sisällä, koska osa työntekijöistä saa usein kuitenkin huonon arvosanan. Ei tunnu oikein sopivan suomalaiseen työkulttuuriin.

7 tykkäystä

Tuo on ikivanha stack ranking jota harrastetaan jenkkifirmoissa. Siinä, jossa itse olin, lähdin kolmantena vuonna kun kuulemma parasta arvosanaa ei voinut saada kolmea kertaa peräkkäin ja siihen perustui myös palkitseminen. Joten totesin että adios.

En ole toista kertaa menossa sitä käyttävään firmaan. Koska tuo tapahtui tiimin sisäisesti, vahvoilla ei ollut mitään insentiiviä auttaa heikompia suorittajia.

26 tykkäystä

Jenkkifirmat menestyvät eurooppalaisia paremmin ja yksi suurimmista syistä on tämä. Alisuorittamista ei katsota loputtomiin.