Muistutuksena, että näissä lattiatason hommissa ei sitten yleensä ole palkan päälle mitään extraa. Kovasti työnantajasta riippuvaista myös työvaatteiden laatu. Työterveys voi olla myös mallia ettei erikoislääkärin palvelut kuulu siihen, psykologit ja hammaslääkärit ovat myös harvinaisuuksia. Lounaaksi voit yleensä valita joko mikrotettavaa tai kylmää ruokaa. Työpaikkojen sijainnit voivat olla sellaisia ettei lounasta ehdi muualla syömään ja lounasetuja tai muuta vastaavia ei ole. Julkisilla tai pyörälläkään ei välttämättä ihan joka paikkaan pääse tai halua mennä.
Siskoni koki aikoinaan käänteisen kulttuurishokin kun paskahommat vaihtuivat koulutuksen myötä IT-alan herkkuihin. Hänen ensimmäinen reaktionsa oli epäreiluus, kun palkka on yhtäkkiä vähintään tuplat ja päälle tulee vielä lounasta, hierontaa, seutuliput, kahvit, kuntosalit ja mitä kaikkea.
Esimerkkinä omista töistäni, kun XXL-kokoinen työtakki tarkoittaa pituuden olevan kaikkien kokojen “standardi” 175 cm:n pituisille ja kaikki lisäkoko menee vyötärön ympärille. 199 cm:n pituiselle suht normaalipainoiselle tämä oli kaikin puolin aivan uskomattoman kamala vaate. Vastaavasti minulle on myös löyty Blåkladerin katalogi kouraan ja sanottu että otat sieltä mikä tuntuu parhaalta, eroja on.
Ulkohommat ovat kelivarauksella välillä ihan kivoja, mutta joku toista viikkoa jatkunut räntämyrsky alkaa hiljalleen harmittamaan. Jos ei ole kovin ulkoilevaa sorttia ole ollut, niin suosittelen kokeilemaan vaikka ihan kaupassa käyntiä kävellen muutaman kilometrin päässä. Viikon muonat ja maidot kerralla kantoon.
Yleensäkin jos on yhtään siistimpiin ja parempiin hommiin ja ympäristöön tottunut, niin kulttuurishokki voi olla kovakin. Lihastöissä sinut on helpompi korvata kuin aivohommissa, eli sinulle ei tarvitse olla aina niin mukava.
Tämä “avautuminen” ei ollut suoraan sinulle kohdistettu, vaan enemmänkin sellainen yleinen huomio mitä ei kaikki välttämättä aina tiedä tai ota huomioon. Minä olen ollut koko elämäni fyysisissä töissä, mutta vanhempani tekivät työuransa korkeamman tason tehtävissä. Olen päässyt näkemään molempia puolia.
Myöskään kaikki fyysiset työt ei ole kamalia, eivätkä kaikki työnantajat ole huonoja. Oman työsuhteeseeni kuuluu nykyään jo paremman tason työterveys, pekkaset sekä oikein miellyttävät esihenkilöt.
Edit. Niin ja se aloituspalkka nollakokemuksella on sitten yleensä alle 2000€/kk. Uran edetessä voi sitten saada ihan oikeaakin palkkaa. Oma kuukausipalkka hieman alle 3000€, ei sillä rikastu muttei tarvitse myöskään senttejä laskea.