Köpte/sålde precis (Del 7)

Ä

11 gillningar

Jag rörde försiktigt vid denna mobilnätsoperatör, grundad i slutet av 1800-talet, som ansvarar för telekommunikationen på vårt vägnät i utmärkt skick :money_mouth_face:

21 gillningar

Jag bestämde mig för att börja köpa Aker BP, som jag länge har velat ha. Första omgången 259,70 NOK. Utdelningsflödena förstärks.

Potentiella försäljningar i portföljen: Neste, Fortum, Nokian Tyres, Vodafone och Anora.

Vodafone är visserligen billigt, så jag avvaktar och ser om undervärderingen försvinner.

Anoras siffror idag är dock helt acceptabla, det kan till och med stiga och det har ju betalat ganska bra utdelningar också. Det är dock en liten kiosk som jag kommer att sälja förr eller senare under det kommande året.

5 gillningar

Köpt Talenom @3,15. Antagligen är besvikelserna i Sverige redan inbakade i det.

Easor för med sig oundviklig tillväxt, en bra utdelning och expansion till Spanien. Där är några goda skäl att hoppa med.

6 gillningar

Säljer OMSE 5,86. Jag önskade lite större kontantposition, så jag kliver åtminstone tillfälligt åt sidan här. Det kan också vara att pengarna hittar ett annat mål.

3 gillningar

Lagt till norska Arribatec Group. Företaget har utvecklats övertygande i år. Förra året gjordes fortfarande förlust, men nu under Q3 var ebita redan drygt 10%. Samtidigt accelererade tillväxten till 20 procent, och såvitt jag förstår, helt organiskt. Företaget har ingen räntebärande skuld, och i balans

1 gillning

Atria Plc, A Tekovaa Oy och HSBC GIF Turkey Equity AC köptes idag, var det någon mening med dessa? Vad tycker ni?

3 gillningar

OMS-försäljningen gav cirka 15% netto. Rädslan steg i röven… att även dessa skulle försvinna, så det var bättre att ge upp😄

5 gillningar

Sålde 200 st UPM från ISK. Detta gav ungefär lika mycket vinst som framtida utdelningar. När det gäller återinvestering riktas blicken mot trion Huhtamäki, Kesko, Elisa.

18 gillningar

Köpt Alisa Pankki. Dubbelt så mycket kontanter som marknadsvärdet i kassan och för att minska befintliga skulder. Låter inte som en dålig affär. Tydligare fokus på företagssidan.

3 gillningar

Applovin som köptes för drygt ett par veckor sedan såldes 10 st ut med cirka 13% avkastning till gränspriset $549.

Istället 10 st Meta för $658. Marknaden blev väl skrämd av låneprogrammet på 30 miljarder dollar, som används för investeringar inom AI-området. Efter ett par minuters efterforskning hittade jag ingen information om t.ex. räntenivån, men med till exempel 5% skulle räntekostnaderna uppgå till 1,5 miljarder dollar per år, vilket alltså inte har någon inverkan på verksamheten :sign_of_the_horns:.

1 gillning

Fortum position 50% ut med cirka 70% vinst. Väntar på en korrigering. Lite av en copycat här - Hoppas det inte går snett den här gången..

high-voltage-voltage

14 gillningar

Nerven brast, -25% minskning i Fortum. Uppgången är onaturlig för ett så stort bolag OCH för Helsingforsmarknaden… De senaste 4 åren har lärt mig att vara rädd för plötsliga uppgångar… :face_with_peeking_eye:

20 gillningar

Köpt 5000 st Nokia på slutauktionen. Skönt att luften redan har gått

17 gillningar

Idag som en ny öppning i portföljen Valmet 106 st @ 28,33€. Företaget har en utmärkt växande orderstock, som med stor sannolikhet kommer att börja öka omsättningen och vinsten från nästa år. Trevlig utdelning också till portföljen.

20 gillningar

BITF slog i stopp-lossen, tur att jag inte testade detta med en alltför stor position.

1 gillning

Sålt

tmdx …
hims del

Inköp…

Uipath

Immunity bio

4 gillningar

Sålt den här veckan:

• SMA Solar Technology à 24,50 EUR. Sålt drygt hälften av innehavet med en liten förlust. Jag köpte detta 2024 för dyrt (denna post 26,7) och nu tog jag hem pengar efter kursuppgången innan nästa tjugoprocentiga nedgång kommer oväntat. En bevakningsposition kvarstår i företagets portfölj (1,3%, av alla portföljer 0,8%). I detta sammanhang kan jag erkänna att jag inte har någon djupgående förståelse för bolaget, t.ex. dess möjliga konkurrensfördelar. Huvudsakligen har tanken varit att det kunde finnas efterfrågan på europeiska växelriktare (och att solkraften skjuter i höjden). Jag kanske köper tillbaka billigare. Detta är mycket volatilt; årets lägsta kurs under 12 euro och i september var den också runt 15.
  • Fortum à 18,50 EUR. Frigjort kontanter & tagit hem vinster. Minskat 70% från ISK (ungefär en fjärdedel av alla aktier; den större posten i företagets portfölj är oförändrad). Realisationsvinst 29,5% utöver 1 st (jätte)utdelning. Vänder marknaden med avsevärd fördröjning till Anders Oldenburgs fördel (s. 18) vad gäller bolagets värde? Jag tror inte riktigt det själv. Fortums vikt i alla mina portföljer blev 6,1% (föll från största innehav till fjärde plats) så det gör inget om energibranschens buzz och kursuppgång ändå fortsätter.

…och köpt:

• Tekova à 1,500 EUR. Jag bestämde mig för att öka den totala positionen och ville ha Tekova även på ISK. Vikten i alla portföljer med denna affär 3,8% → 5,0%. Jag instämmer till stor del med dessa tankar i bolagstråden. Övertygande och stabilt arbete. Nästa intresse riktas mot vad som beslutas om vinstutdelningen på våren (och om skomakaren verkligen håller sig till sin läst på längre sikt).

• Kongsberg à 254,70 NOK. Jag köpte på dippen, 75% mer än tidigare innehav. Vikten i företagets portfölj nu 1,9%, i alla 1,2%.

13 gillningar

I slutet av veckan lade jag till Amazon och MercadoLibre.

För dessa killar bara rullar tåget på, fokus ligger på lång sikt och värderingen är ganska rimlig med tanke på tillväxten. Kul att vara med, även om andelarna i portföljen fortfarande är små.

5 gillningar

Under oktober köptes Siili Solutions och Detection Technology, det vill säga kvalitetsbolag som stött på tillfälliga utmaningar, till mycket billiga priser (Siili P/B 0.9

17 gillningar