De sista AroCell såldes med cirka 30 % förlust @0,3982SEK. Andelen av portföljen var cirka 0,4 %. Jag har länge följt detta kämpande och tanken var att se det till slutet, men nu kom lusten att investera pengarna i något annat.
I stället det första Faron-tillägget sedan dubbleringen från euroemissionen @2,34€. Efter detta 6,7 % tillägg är andelen av portföljen 17,6 %, vilket ger en tydlig förstaplats. Genomsnittligt anskaffningspris är nu 1,85 euro.
Sålt Xtrackers Eur Corporate Bond ETF 30 st @159,1
Jag lade pengar i detta som en reserv i brist på idéer och förlitade mig på att de europeiska räntorna skulle fortsätta att sjunka. Tre månaders innehav, knappt 2 procent avkastning.
Pengarna kommer sannolikt att flyttas till aktier.
Jag sålde Gofore från mitt aktiesparkonto med en förlust på ett par procent @ 22.2€. Ett bra företag som kommer att finnas kvar på bevakningslistan, men jag behövde pengar för att köpa Uber så den fick gå.
Nytt i portföljen Uber @ 65.42$.
Motivering: ett kvalitetsföretag med branschledande plattformstjänster, ~4.5% kassaflödesavkastning (3% om man beaktar aktiebaserad ersättning) och jag tror att en lång tillväxtresa fortfarande ligger framför oss. Det finns förstås många risker här (Teslas robotaxi etc.) men jag tror att en ledande transportplattform med 161 miljoner månatliga användare har sin plats i framtiden. Man skulle ju inte få den billigt om framtiden vore ljus och klar, men jag tror inte att Tesla eller någon annan aktör kommer att ta över hela denna marknad, och att Uber har sin plats även i världen av autonom körning.
Samtidigt, med de sista lösa kontanterna, ett tillägg i Games Workshop @ 13900 GBX.
Nu börjar portföljen enligt min mening vara i så bra skick att den knappast behöver röras direkt.
På ett sådant finurligt sätt gjorde jag att jag öppnade en position i Musti för 19,90 e. Portugisiska Sonae har meddelat att de nöjer sig med en drygt 80% andel i bolaget, eftersom de inte fick ihop de 90% som krävdes för inlösen. Nästan 10% av bolaget har förvärvats av försäkringsbolaget Varma, som fortsatte sina köp ännu i september. Inlösenpriset i köperbjudandet för aktierna var 26,10 e och detta betalades redan i mars till dem som avyttrade sina aktier. Nu är, såvitt jag förstår, ersättningsskyldighetstiden över (jag är inte helt säker på detta), vilket i praktiken innebär att Sonae kan erbjuda Varma mer än 26,10 e för sin del. Musti avstod från sin utdelningspolicy redan i våras, så hoppet ligger nu främst i att Varma går till förhandlingsbordet och får ett bättre pris för sina aktier, vilket skulle göra det möjligt för Sonae att lösa ut Musti från börsen. Visst duger även det ursprungliga priset med 30% avkastning för mig. En helt annan sak är dock om Sonae vill lösa ut detta från börsen. Nåväl, i så fall förblir vi ägare i Musti och följer situationen. Min egen gissning är dock att något kommer att hända inom två år, vilket skulle ge mig en alldeles utmärkt förväntad avkastning. Gör inte detta hemma, för det kan hända att jag har missförstått något grundläggande
Observera förresten Stiftelsen för de stupades minne (Kaatuneiden muistosäätiö) på plats 10, de har varit med med 9400 aktier nästan sedan noteringen, inte en tum ger de vika, Kollaa håller!
Lagt till IREN Limited (IREN) 13.80 $ på dippen
JPmorgan höjde riktkursen från 9.5 till 15 dollar, men ändrar rekommendationen till neutral, förvirrande…
Rapala Oyj. Ett par öppningsposter igår och idag, runt två euro.
Jag tror inte heller att aktien kommer att stiga ännu. I min egen analys är aktien på sin lägsta nivå någonsin, i ett översålt tillstånd och förkastad av alla investerare, utan några positiva utsikter.
Aktien kan teoretiskt sett stiga efter att skatteförsäljningen har upphört eller under januarirallyt, om det ens blir något sådant längre.
Ännu en tusenlapp Intrum. Igår hade man kunnat få det billigare, men nu följer vi sentimentet. Jag träffar dock inte botten, om det inte är konkurs och 0e.
Tillägg Kamux 400 st, förhoppningsvis till en kurs som stiger emellanåt. Jag motiverar köpet den här gången med att företagets ledning redan börjar känna press att lyckas, så resultat måste praktiskt taget komma.
Sex stycken Faronia Ja, alla sex. Jag fick ett lämpligt jämnt antal i min portfölj. Och när de sex snart är tio euro styck, då var affären utmärkt, när jag köpte för drygt två euro och någon dum sålde