Ostin/myin juuri äsken (Osa 7)

image

Jeg købte SoFi Technologies for 2000 euro. Måske køber jeg yderligere tre sådanne partier, eller måske ikke… og sælger det første parti i morgen, kun Gud ved. :slight_smile:

Undskyld, jeg skrev dette hurtigt, så der er sikkert fejl og tankefejl. Bevidst lavede overdrivelser og ting, der er erklæret som “sikre”. :cowboy_hat_face:

SoFi virker til at være en alsidig bank- og finansvirksomhed, men også en teknologivirksomhed eller rettere en fintech-virksomhed. :blush:

Virksomheden er overraskende hurtigt blevet rentabel og vokser i et højt tempo. Naturligvis er kundetallet også vokset i et ret hurtigt tempo, og det er ikke alt – kunderne bruger ikke kun én tjeneste, men ofte allerede når de kommer ind i SoFis kreds, bruger de hurtigt flere af virksomhedens tilbudte tjenester.

Virksomheden havde en emission, der gav fleksibilitet til firmaet, hvilket hjælper SoFi med gæld og med at gennemføre bl.a. flere virksomhedsopkøb. Udover virksomhedsopkøb bidrager en ny kryptotjeneste også til væksten, men tiden vil vise, om det er en god ting eller ej.

SoFi udfordrer de gamle aktører og hvorfor ikke også de nyere; den tilbyder mere alsidige tjenester end den meget omtalte Robinhood, og SoFi er også mere rentabel.

En væsentlig del af SoFis (mulige) succes er, at der er stort potentiale for at forbedre rentabiliteten, f.eks. med en ny, lettere forretningsmodel og konstant stigende skalerbarhed. Jeg ser det ikke som et problem, at balanceforholdene også er i relativt god stand nu.

Overvejelser

Der er ingen tvivl om, at virksomheden i hvert fald til dels ser dyr ud i lyset af tallene. Virksomheden vokser organisk og uorganisk, og derudover er der tilstrækkeligt vækstpotentiale på markederne og i forskellige brancher. Og man må ikke glemme, at virksomheden også har meget at hente på rentabilitetsfronten. På den ene side er dyr dyr, på den anden side kan den også bare være “dyr”… det må tiden vise.

Selv blinde Reetta kan se tallene, men før man kommenterer tallene, bør man sætte sig ind i virksomheden, så man kan konstatere:
“Dette er endnu dyrere, end jeg troede” :sweat_smile:

image
(Data fra Yahoo og derefter redigeret osv.)

Selvfølgelig er der også forskellige reguleringsrisici og juridiske spørgsmål inden for SoFis branche, som kan have en betydelig indvirkning, og virksomheden har ofte ingen midler til at påvirke disse. Og ja… der er masser af andre trusler og aske. :smiley:

Kort sagt:

SoFi tilbyder et bredt udvalg af tjenester – praktisk talt alt fra ét sted. Det er en af de mest omfattende aktører inden for sit felt, hvis ikke den mest omfattende, og derudover har den plads til at vokse i hvert af sine segmenter. Der er tale om en fuldt integreret fintech-platform, som især unge kan lide (kommer de gamle efter? :wink: ), og som konstant tager nye virksomhedstjenester i brug. Virksomheden har en effektiv forretningsmodel, der udvikler sig yderligere med den nye struktur og de nye tjenester.

Væksten har været meget hurtig, men kun omkring 3,3 procent af amerikanerne er SoFi-kunder. Finansielle tjenester trækker særligt stærkt, men der er også betydeligt potentiale i andre segmenter. Derudover forventer virksomheden betydelige nye kundeforhold i løbet af dette og næste år.

Skalerbarheden forbedres hele tiden, og samtidig styrkes rentabiliteten. Balancens vækst er håndteret fornuftigt og moderat.

Og en vigtig bemærkning: SoFi har gentagne gange overgået analytikernes forventninger, hvilket betyder, at virksomheden ikke kun lever af løfter. Der er fortsat mange drivkræfter, såsom virksomhedsopkøb, nye Loan Platform-aftaler, tilbagevenden af kryptotjenester… listen fortsætter. :slight_smile:

image

Lad os se, om der kommer mere af dette i porteføljen. :slight_smile: Mens vi venter på dips…

41 Synes om