Sålt den här veckan:
- SMA Solar Technology à 24,50 EUR. Sålt drygt hälften av innehavet med en liten förlust. Jag köpte detta 2024 för dyrt (denna post 26,7) och nu tog jag hem pengar efter kursuppgången innan nästa tjugoprocentiga nedgång kommer oväntat. En bevakningsposition kvarstår i företagets portfölj (1,3%, av alla portföljer 0,8%). I detta sammanhang kan jag erkänna att jag inte har någon djupgående förståelse för bolaget, t.ex. dess möjliga konkurrensfördelar. Huvudsakligen har tanken varit att det kunde finnas efterfrågan på europeiska växelriktare (och att solkraften skjuter i höjden). Jag kanske köper tillbaka billigare. Detta är mycket volatilt; årets lägsta kurs under 12 euro och i september var den också runt 15.
- Fortum à 18,50 EUR. Frigjort kontanter & tagit hem vinster. Minskat 70% från ISK (ungefär en fjärdedel av alla aktier; den större posten i företagets portfölj är oförändrad). Realisationsvinst 29,5% utöver 1 st (jätte)utdelning. Vänder marknaden med avsevärd fördröjning till Anders Oldenburgs fördel (s. 18) vad gäller bolagets värde? Jag tror inte riktigt det själv. Fortums vikt i alla mina portföljer blev 6,1% (föll från största innehav till fjärde plats) så det gör inget om energibranschens buzz och kursuppgång ändå fortsätter.
…och köpt:
-
Tekova à 1,500 EUR. Jag bestämde mig för att öka den totala positionen och ville ha Tekova även på ISK. Vikten i alla portföljer med denna affär 3,8% → 5,0%. Jag instämmer till stor del med dessa tankar i bolagstråden. Övertygande och stabilt arbete. Nästa intresse riktas mot vad som beslutas om vinstutdelningen på våren (och om skomakaren verkligen håller sig till sin läst på längre sikt).
-
Kongsberg à 254,70 NOK. Jag köpte på dippen, 75% mer än tidigare innehav. Vikten i företagets portfölj nu 1,9%, i alla 1,2%.