Tässä on Aten kommentit tästä suuresta tilauksesta ![]()
Onko milloin tulossa mahdollisesti seuraava tavoitehinta päivitys? Nyt luulisi painetta olevan korjata tavoitehintaa ylöspäin?
Näin luulisi, mutta voipi olla että tuolla nykyisellä mennään. Yllättävän vaisu avaus… taitaa rahastot vaan painaa lappua laitaan ja robotit hoitaa loput. Pitäisikö käydä Euroclearilla, kun sopivasti olisi matkan varrella ja vähän käydä tutkimassa mitä tapahtunut omistajistossa…
Tilauksen koko on suuri, mutta niin oli varastoarvon kasvukin Q1.
Tilaus ei oikeastaan muuta mitään mitä yhtiö ei olisi johdonmukaisesti viestittänyt koko alkuvuoden. Ja silti kaikki aina yllättyy. Tilaus saadaan onneksi varastosta nopeasti toimitukseen eikä yhtiön tarvitse tässä vaiheessa alkaa etsiä komponentteja ja muttereita pitkin maailmaa. Eli miten tämä tulee tulosriveillä näkymään, niin Q3 ja Q4 aikana saadaan kurottua kiinni alkuvuoden kuoppaa ja Q4 yhteydessä onnitellaan Optomedia tarkasta ohjeistuksesta epävakaassa maailmassa.
Osakekurssiin ei uskalla ottaa mitään kantaa. Osakkeenarvon määrittelee rahastot kun ei vielä osinkotukea ole (Helsinki) ja nyt hoitajat ovat kesälomalla. Kesähessut (tai robotit) vääntävät kauppaa omatoimisesti toukokuussa määritetyn ennakkosuunnitelman mukaisesti, joten Q2 julkkarissa voidaan vielä repiä pelihousuja kun alamäki jatkuu koko kesän ajan ja tämäkin kauppa näkyy vasta H2.
Tämä on ihana osake. Vaatii ihan omanlaistansa stoalaisuutta.
AEYE Health hyödyntää nykyisin koko ajan enemmän kohtuullisen näkyvää TJ:tään. Lisäksi aika tiukkaa argumentointia teleretinaa vastaan viimeisin postaus :
Ps. jotenkin sellainen fiilis, että kohta kolahtaa joku iso uutinen @aeyehealth
Markkina ei innostunut enempää koska kaupassa oli pelkät kamerat. Arvonluonti tapahtuu siinä tasossa missä kone voi korvata ja ehkä myöhemmin paitsi korvata niin tehdä paremmin eli nopeammin ja tarkemmin ihmisen tekemää työtä eli kuvien tulkintaa. Parhaan AI algoritmin plus EMR integraation ja käyttöliittymän tarjoava toimija vie markkinan.
Miten on tietäjät, kuinka suuri potti Optomedille olisi näihin rautoihin myyty AI integraatio?
Lisäksi kiinnostaa, että mikä ajankohta toimitukset H2 huomioiden olisi optimi tuolle AI integraatiokaupalle & implementaatiolle?
Eiköhän tämä rautakauppakin vielä jotain lisää tuota - vai voiko olla niin että se oli tässä?
Mehän ei edes tiedetä menikö nämä kamerat jakelijan varastoon ostajia odottamaan vai suoraan käyttöön.. ehkä osa meni sinne osa tänne
Himpäri maalaili kauniita tauluja vuosi sitten kesällä, että suurin osa Aurora IQ ostaneista asiakkaista tulee ottamaan tekoälyn käyttöön myöhemmin. Tiedä sitten kuinka pitkän aikavälin tuo myöhemmin käsittää, kun ei ainakaan vielä näy ihmeellisemmin RR kasvua. Eli ei kannata varmaan ihmeitä odottaa nytkään hetkeen.
Seuratkaa vaan sitä ajan kulumisen mukaan laskutettavia tuloja. Se rivi on tuloslaskelmassa kasvanut sen 30% YoY, ja mitä isompi base on “dummy” kameroita, sitä tiukemmalla kuvia lausuvat silmälääkärit on ja sitä helpompi AEYE:n myydä tekoäly-analyysia.
Jengi on nyt kärsimätöntä, puolitoista kuukautta sitten pidetty Q1/2026 oli paras ikinä AEYE:lta ja jengi pohtii täällä että mikä mättää? Tehkääpä laskuharjoitus vuoteen 2029 ja ottakaa laskuharjoituksen pohjaksi menneisyyttä maltillisempi, vaikkapa +20% kasvu, ajan mukaan laskutettavien tuloihkn.
En entisenä Optomedistinä hirveämmin innostu capex-myynnistä - en edes näistä jättitilauksista. Parempi sekin kuin ei mitään, mutta minulle sijoitustarinnassa on tärkeintä juurikin AI-seulonta ja siitä saatavat RR-tulot.
Aikaa on ollut saada tätä keihäänkärkiratkaisua myytyä ainoana FDA-luvan haltijana tällaiselle diagnosointiratkaisulle, mutta vaikka tuote on niin edistyksellinen, ei homma ole lähtenyt rokkaamaan. Odotin huomattavasti enemmän ja nopeammin RR:n näkymistä luvuissa, mutta se ei tapahtunut. Usko menee jossain vaiheessa enkä katsonut enää viisaaksi jäädä toivomaan käännettä, kun aidan toisella puolella markkina vihertää.
Nytkin tämä megatilaus on Aurora IQ:ta eikä uutta Lumoa. Jos näihin viime vuonna myytyihin IQ:ihin ei AI:ta aktivoida (mikä selvinnee tulevina kvartaaleina), niin kysymys kuuluu, mikseivät asiakkaat ole ostaneet Lumoa? Mikä syy olisi ostaa IQ:ta nyt, jos myöhemmin ei aktivoitaisi AI:ta? Tämä seikka sopii hyvin sekä bull- että bear-teesiin.
Samaa itsekin ihmetten miksi ostaa “vanhaa” tekniikkaa ellei se nojaa FDA lupaan.
1.8Meur niin voiko olettaa, että 150 kameraa, 12keur kpl vai onko Aurora halvempi? 200kpl 9keur kpl.
Edit: sellainen vielä, että ihan hyvin asiakas on voinut ostaa kamerat erikseen ja samalla AI mitä tässä ei näy, mutta tuloutuu sitten eri tavalla myöhemmin Optolle.
Haastan vähän: miksi tämän perusteella olisi tulossa tavoitehintaan päivitys? Optomedin pörssitiedottehan täytyy tulkita niin, että tämän tilauksen avulla päästään varsin vaatimattomaan vuoden 2026 ohjeistukseen: Näkymät säilyvät ennallaan: Optomed odottaa vuoden 2026 liikevaihdon kasvavan verrattuna vuoteen 2025. Kovin paljon mutkia oikaisematta joku karhuilija voisi myös vetää johtopäätöksen, että ilman tätä varsin suurta yksittäistä tilausta ei välttämättä oltaisi päästy edes tuohon ohjeistukseen. Jos ohjeistus muuttuu mahdollisten seuraavien tilausten myötä, olisi varmaan paikka tarkastella myös tavoitehintoja - erityisesti mikäli tilauksiin menisi jatkuvalaskutteista tekoälyä mukaan.
Yksi mielenkiintoinen kysymys on se, miten nämä mahdolliset tulevat RR-tuotot jakaantuvat AEYE:n ja Optomedin välillä tilanteessa, jossa Optomed on myynyt ja laskuttanut raudan jo kokonaisuudessaan etukäteen. Voisi olettaa, että Optomedin osuus RR:stä jää tällaisessa tapauksessa pienemmäksi.
Kyllä Optomed vaatii suurta kameratilausta tekoälyllä.. Tän viikon aikana ollaan samassa hinnassa kuin ennen juhannusta..
Jos lukee vaikka indereksen q1 raporttia, sieltä löytyvät aiemmat tavoite hinnat. Niin nyt ollaan vuoden alussa julkaistussa liikevaihdon tavoitteissa taas. 11.2 annettu tavoitehinta oli 3,8 e. Niin näkisin loogisena vaihtoehtona, että tavoite hintaa voisi nostaa hintaa ylöspäin. Toki Q2 tulos julkistetaan ennen elokuun puoliväliä. Niin ehtii sen toki silloinkin nostamaan;)
Mutta Q2 tulee edelleen olemaan pehmeä. Älkää pettykö ja hämmästykö. USA:n markkinoiden rahoitusperusteethan selkenivät vasta 04/2026, joten tammikuussa holdiin menneet hankinnat ovat saaneet allekirjoitukset tilaukseen vasta Q2 ja tulosriveillä ne näkyvätkin Q3 ja Q4. Toki jos raportoidaan Optomedille epätyypilliseen tapaan tilauskirjoja (konepajat), niin sieltä tätä uskoa tulevaan sitten näkyisi. Mutta siinähän ei ole mitään mitä me emme tietäisi jo ennestään.
Q4 yhteydessä voidaan todeta, että ohjeistus piti sittenkin ja näkymät vuodelle 2027 ovat plaa plaa plaa sekä Kiinankin pilotit etenevät ja ovat binäärisesti lähempänä ykköstä kuin nolla, niin tämän jälkeen voidaan puhua uusista tavoitehinnoista.
Ja niin pitkään kun rahastot ovat myyntilaidalla, niin se on ihan sama mitä me bullerot toivotaan.
Redeye kommentoi tilausta. Ovat lukeneet foorumia ja ovat samaa mieltä. Eri mieltä ovat sen sijaan herr Marketin kanssa Optomedin tämän hetken osakkeen arvosta. Fair value pysyy 3,5 € (1,5-8), eli kun otetaan tulevaisuuden skenaariot huomioon.
https://www.redeye.se/api/articles/download-file/44135343-c790-3c4b-808b-979c4e043ffe
Tavoitehinta lienee ollut korkeammalla, kun tämän vuoden ohjeistus annettiin. Ja tulleen tilauksen myötä siihen ollaan pääsemässä, kuten itsekin toteat. Tavoitehintaa laskettiin pehmeän q1n jälkeen. Näin muistelen. Samaa pehmeyttä ei vaikuta jatkossa olevan luvassa.
Suuret tilaukset taitavat mennä jakelijoille eivät loppukäyttäjille (toistaiseksi). Jakelija tietysti ottaa laitteen ilman tekoälyä ja loppukäyttäjä halutessaan ominaisuuksia käyttöön hankkimaansa alustaan. Voihan se iso tilaus tulla suoraan loppukäyttäjältä myös, mutta siitäkään tuskin kuultaisi mitään, koska tilaus ei ole euromääräisesti minkään kokoinen. Opto voisi kyllä linjaa muuttaa ja kertoa, jos tuollainen kpl määrältään suuri tilaus lähtee tekoälyllä varustettuna.
Alkaa meno Kiinassa näyttämään aika mielenkiintoiselta![]()
Edit. en tiedä kuka vielä myy, minä pidän ainakin lapuistani kiinni