Optomed - Hälsoteknikföretag

Märkligt att den här artikeln inte orsakade mer hype. Undrar om många har missat den eftersom den ligger bakom en betalvägg?

Förra gången det fanns en liknande artikel i Kauppalehti steg kursen med 18 procent!

14 gillningar

Fortsätter på önskelistan…..

I Inderes-intervjun vore det nu önskvärt att även lyfta fram Indien. Optomed och partnern Aimil / Nextgen esolutions har pågående projekt där.

Frågan är vad som är på gång och i vilket skede, när verksamheten startar eller har den redan startat? Lumo AI / Aurora AI?

Sjukhus och andra partner/kunder inom hälso- och sjukvården som man samarbetar med eller där verksamheten startar?

Information om Indien önskas.

Ville på Indien-resa.

@Juha_Kinnunen

9 gillningar

Och gällande Kina vill vi också veta hur det går där. Börjar det komma in omsättning än?

6 gillningar

Jag har funderat i över en vecka nu på om jag inför rapporten borde gräva i fickan och öka (rejält) i Optomed. Diskussionen om dessa 1 200 driftsättningar (deployments) väckte först till och med en slumrande FOMO, men mitt tänkande ändrades till slut till en mer kritisk granskning av situationen.

Om jag minns rätt var ett av de största löftena med en handhållen enhet att den kan användas i flera (kanske till och med tiotals) olika enheter hos samma aktör. Hembesök med en enhet kan naturligtvis uppgå till hundratals och under årens lopp tusentals. Är var och en av dessa en ny driftsättning (deployment)?

Jag försöker bara säga att jag ett tag själv (också?) blandade ihop försäljnings- och deployments-siffrorna hejvilt. Det är förstås möjligt att de är samma sak och att Optomed har sålt 1 200+ enheter. Möjligt, kanske. Men troligtvis extremt osannolikt.

En annan sak som på något sätt skavde var Himbergs uttalande citerat från en färsk artikel i Kaleva (2.2.2026):

Det här låter inte riktigt som att enheterna rycks ur händerna på säljarna. Snarare tvärtom. 1 200 sålda enheter vid årets slut skulle enligt min mening redan i sig vara en jättesuccé.

Skottet blev kvar i pipan den här gången.

Jag väntar med stort intresse på den rapport som lurar runt hörnet, och särskilt på försäljningssiffrorna för enhetssegmentet (samt förväntningarna för 2026).

Jag kan förstås ha gjort ett stort misstag genom att låta FUD ta över. På något sätt känns det bara som att denna positiva nyhetsrapportering och lätta hype bäddar för en liten ”besvikelse” (i förhållande till investerarnas optimistiska förhoppningar) inför den kommande rapporten. Alltså på kort sikt – jag håller inte på att tappa tron på företaget (åtminstone inte än).

Tills vidare behåller jag det jag äger och letar fortsättningsvis efter möjliga köplägen.

8 gillningar

Intressant intervju/podd med Dr Alvin Liu.

Att lyssna på podden ger säkert en ny förståelse för betydelsen av Aeye Healths tidigare aviserade Epic-integration (i arbetsflödet) och omfattningen (i kostnadsbesparingar):

”Genom denna sömlösa integration kan vårdgivare nu beställa en AI-undersökning för diabetisk retinopati direkt från patientjournalen. En sjuksköterska eller medicinsk assistent tar en enda näthinnebild per öga med en bärbar kamera integrerad med AEYE-DS, och resultaten returneras automatiskt till patientens journal inom några sekunder. När tecken på sjukdom upptäcks skickas ett automatiskt larm till oftalmologin för snabb uppföljning. Hela processen – från beställning till resultat – tar mindre än en minut. Fullständig automatisering av fakturering via ersättningskoder och rapportering av vårdglapp (care gap) stöds också.”

27 gillningar

Dr T. Y. Alvin Liu arbetar vid hälsosystemet Johns Hopkins Medicine i USA. Han är inaugural Director (första direktör) för James P. Gills Jr. and Heather Gills AI Innovation Center samt Assistant Professor of Ophthalmology (biträdande professor i oftalmologi) vid Wilmer Eye Institute – Johns Hopkins School of Medicine. Han är också klinisk näthinnekirurg och leder forsknings- och implementeringsprojekt relaterade till användningen av hälsoteknik och AI inom Hopkins => skulle AEYE Health kunna vara en kund?:thinking:

12 gillningar

Tisdagen knackar snart på dörren och det är dags för årsöversikten. Låt oss höra vad forumet har för förväntningar på Q4 och detta år.

Omsättning Q4

• 3,5–4 miljoner
  • 4–4,5 miljoner
  • 4,5–5 miljoner
  • 5–5,5 miljoner
  • 5,5–6 miljoner
0 äänestäjää

Omsättningstillväxt för detta år

• 10–15 %
  • 15–20 %
  • 20–25 %
  • 25 % eller mer
0 äänestäjää
1 gillning

Jag passade på att fråga Gemini vilket IT-system CVS Health använder. Fast det visste man ju egentligen redan utan att fråga …..

Och svaret:

“““““““““““

Här är en sammanfattning av systemanvändningen i de olika enheterna:

Användningen av Epic möjliggör ett sömlöst informationsutbyte mellan CVS och andra stora hälso- och sjukvårdsaktörer, då det är det mest använda EHR-systemet i USA.

““““““““““

Det finns 1 000 eller till och med fler sådana MinuteClinic-enheter. Dessutom har CVS Health en egen apotekskedja med blygsamma 9 000 apotek. I väntan på nyheter……

9 gillningar

I vilken utsträckning AEYE:s avtal med Ford Medical skulle kunna föra det där paketet framåt…. Det har varit väldigt tyst på den fronten (också). Meddelandet om samarbetet kom dock redan i juli…..

1 gillning

Förvärvsmarknaden är fortfarande het. Konglomeratet AMETEK, som omsätter 7,5 miljarder, har köpt LKC Technologies som tillverkar den bärbara RETeval-kameran. AMETEK äger sedan tidigare Reichert, en konkurrent till Icares tonometrar.

Bärbara enheter intresserar uppenbarligen även stora spelare, och här är (AMETEK) en betydande konkurrent även för Topcon på förvärvsmarknaden. Utan tvekan skulle det finnas intressenter även för Optomed.

https://investors.ametek.com/news-releases/news-release-details/ametek-acquires-lkc-technologies

24 gillningar

Ja, Aeye Health marknadsför kontinuerligt Aurora+DS snarare än Topcons bordskamera..

19 gillningar