Optomed - Hälsoteknikföretag

Hej,

Utrustningen intäktsförs omedelbart i omsättningen om den säljs. Det vill säga, man gör en så kallad CAPEX-affär och äganderätten övergår. Helhetslösningen Aurora AEYE säljs som en tjänst med månadsfakturering, vilket inkluderar utrustningen och AI-tjänsten (AI levereras av AEYE Health). Äganderätten övergår inte, utan man betalar ”hyra” för helheten (inkl. utrustningen) under till exempel en fyraårsperiod. Och allt detta sker i segmentet Devices (Utrustning), där bolaget rapporterar helheten.

Du har förstås rätt i att Optomeds omsättning ackumuleras långsammare med månadsfakturering än i en CAPEX-affär, där hela beloppet skulle erhållas på en gång i samband med affären. Å andra sidan ackumuleras betydligt mer omsättning under den perioden än vad som skulle ske vid enbart försäljning av utrustning. Detta intäktsflöde från Aurora AEYE har hittills varit blygsamt, men det har ändå vuxit hela tiden. Ett större ”genombrott” får vi dock vänta på åtminstone till nästa år.

Sedan kompliceras bilden ytterligare av att Optomed har berättat att de sålt betydande mängder av Aurora IQ-kameran (som en capex-affär) tack vare att kunden senare kan ta i bruk AI-komponenten. Då blir det ju en Aurora AEYE. Det handlar alltså delvis även om utrustningsförsäljning med en framtida möjlighet till en andel av AI-komponenten. Man vet ju inte hur intäktsflödet i just detta fall skulle fördelas mellan Optomed och AEYE Health. Och det finns förstås ingen garanti för konverteringen heller, även om det uppenbarligen skulle gå med ett knapptryck.

Inom mjukvara finns naturligtvis också potential om Optomed skulle lyckas bygga ett ”ekosystem” i framtiden kring utrustningen, AI (eller flera AI:er) och den egna mjukvaruplattformen. Detta är dock än så länge en ganska avlägsen möjlighet och skulle enligt min mening först kräva framgångar med att öka den installerade basen av Aurora AEYE-enheter.

Jag skulle kanske inte jämföra dessa allt för mycket, men för Optomed ligger återkommande intäkter (recurring revenue) åtminstone i kärnan av vårt investment case. Man kan ju ge Aurora AEYE:s löpande intäktsflöde en ganska rejäl EV/S-multipel, särskilt eftersom den multipeln i princip är direkt jämförbar med en EV/EBITDA-multipel. Det intäktsflödet är ju i princip ren marginal efter att utrustningen har levererats. Naturligtvis förutsätter detta att Aurora AEYE:s intäktsflöde på längre sikt kan konverteras till ett intäktsflöde från Lumo AEYE (eller annan AI). Annars skulle ju det intäktsflödet inte vara i särskilt många år, och man skulle inte kunna ”värdera” det som varaktigt långt in i framtiden. Men just nu ser det ut som att det tekniska försprånget med Lumo åtminstone inte minskar. Naturligtvis måste FDA-godkännanden erhållas och studier genomföras, men i vilken investering finns det inte risker?

Hoppas detta klargjorde saken!

23 gillningar

Tack för svaren / insikterna. Det klargjorde mycket… vi lever i minst sagt intressanta tider i det här caset. Nästa år kommer att ge en hel del signaler om i vilken riktning vi rör oss :slight_smile:

6 gillningar

Inga pressmeddelanden från Optomed om genomförda affärer år 2025.

Nåväl, fortfarande en dag kvar av det här året.

2 gillningar

Ja, det var det året det.. I morgon dricker vi whisky och skjuter raketer. :firecracker:

15 gillningar

Ilmarinen har investerat i Optomed. 263 000 aktier.

Kyösti Kakkonen har kommit tillbaka med 51 000 aktier.

Proprius har ökat med 45 000 aktier.

49 gillningar

Stort intresse från fonder och pensionsbolag. Jag misstänker att de inte är ute efter snabba vinster från emissionen. Jag gillade det jag såg, vilken typ av ägare emissionen uppenbarligen till stor del gick till :slight_smile:

40 gillningar

Det fylldes verkligen på i fonderna på bred front från emissionen, bra att intresset räcker till. Största delen av den övriga försäljningen verkar faktiskt ha kommit från SEB:s utförsäljning, och botten på den säcken är så gott som nådd inför den sista tömningen. Det lovar gott inför ett januarirally!

22 gillningar

Det trillar in säljorder i sådan takt att det verkar vara en ”slututförsäljning” på gång. Handelsvolymen är rätt kraftig.

7 gillningar

Optomeds att göra-lista för år 2026.

1. Stora och medelstora aktörer i USA övergår från långvariga piloter till skalning.
  2. Kinas Wiser-valideringsprocess går i mål och verksamheten startar.
  3. Indien, många processer pågår (ville pitkänen linkedin), processerna slutförs och verksamheten startar.
  4. Afrika drar igång
  5. I Europa får screening+AI-verksamheten mer fart land för land
  6. Mellanöstern fortsätter att gå framåt
  7. Jultomten kommer med en trevlig present …. Lumo Aeye får FDA-godkännande
  8. Himberg offentliggör några stora USA-kunder under Q1.
  9. Top 10 Pharma-offentliggörande och samarbetsstart.

Själv väntar jag med intresse på nyheter från Indien och Kina. Särskilt Indien har fått alldeles för lite uppmärksamhet. I både Indien och Kina stöder och främjar staten kraftfullt införandet av screening + AI-verksamhet. I dessa länder finns det totalt omkring 220 miljoner diabetiker (USA 40 miljoner), så det finns tillräckligt med marknad att dela på.

“““““““

Lite edit-tillägg till listan då en liten och anspråkslös sak råkade glömmas bort :grin:

30 gillningar

En smart pryl, den där Optomed Lumo. Revenios/icares AI-algoritm Retcad är integrerad i Lumo, och enligt Mainlines webbplats behövs ingen internetuppkoppling för den assisterande AI-analysen.

44 gillningar

Utvecklingen av Lumo har gått längre än jag trodde. Uppenbarligen körs den på någon form av Linux, om man kan köra en tränad modell på den. Fantastiskt om det är så. Den slår säkerligen Remidio FOP NM-10-kameran och deras offline-AI med 100/0 när det gäller okulomik och noggrannhet, tack vare bättre optik och en 50 graders bildvinkel. Ingen lätt nöt att knäcka för konkurrenterna.

29 gillningar

Marketing @UK… de lyfter fram Lumo ganska starkt​:top_hat::flexed_biceps:

21 gillningar

Det trillar in aktier till försäljning i sådan takt att det verkar vara en ”slututförsäljning” på gång. Omsättningen är ganska rejäl.

Det verkar inte finnas någon risk för att de tar slut. Det kom ju precis 1,76 miljoner nya aktier till marknaden. Min optimistiska gissning är att 500–700 000 av dem läggs ut till försäljning direkt i hopp om snabba vinster. Tyvärr har säljtrycket inte försvunnit någonstans, särskilt när bolagets informationspolitik är som den är.

6 gillningar

Det har ju funnits en del info :rofl: och det är ju bara för oss ägare att sitta kvar. Hoppas att ”Reiska” vet vad han pratar om och menar det här året:

“Som styrelsemedlem, medan jag väntar på resultaten från verksamheten och en uppgång i aktievärdet, är jag hoppfull” feat. Reijo Tauriainen, styrelsemedlem i Optomed

Edit: jag har väntat på att någon redan skulle ha kommenterat det inlägget, men ingen har tydligen ”vågat” än.

13 gillningar

Det tar ganska lång tid för Toku eyes (Topcon) CLAir Pivotal-studien att bli klar. Lumo kan sedan genomgå samma studie om Topcons kamera inte får godkännande. Himberg nämnde senast att studien kan påbörjas innan Lumo har 510(k)-godkännande. Han nämnde också tidigare att resultatet för Topcons kamera borde komma först.

Det har åtminstone inte hittats någon studie för Lumos kameraundersökning ännu, om en sådan nu behövs (ifall den accelererade processen lyckas). Här spekulerades det om att studierna som nämndes i emissionen avser Lumos godkännande, men det kan ju även vara någon annan studie där Lumo eller Aurora används.

1 gillning

Svårt att tänka sig att särskilt många av dem som tecknat i emissionen (åtminstone inte 28–40 %) jagar en snabbvinst på långt under 10 %, dessutom i en relativt illikvid aktie…..

1 gillning

Hittat på grannforumet. Saker verkar gå framåt.

17 gillningar

Tidigare motsvarande nyhet:

Nyheten här verkar alltså vara att Medicaid-screeningen inkl. hembesök expanderar, även om det här bara rör sig om städer med cirka 20 000 invånare åt gången (Wheeling i nyheten som @sheikki länkade till, nu senast Beckley). Det positiva här är förstås att detta bidrar till att bekräfta narrativet om att det även finns efterfrågan på bärbara kameror. Men berätta, har vi någon uppfattning om vad Retina Labs använder för att screena dessa bilder? Används Aurora + AEYE eller bara kameran?

6 gillningar

Topcon köpte Iris. Det är alltså glasklart att det på Iris webbplats finns t.ex. Signal (Optomeds white label), men kan ni som är klokare förklara VARFÖR den aktuella sidan även har Optomed Aurora på bilderna (denna är ju alltid med AEYE-ai)?

5 gillningar

Det verkar fortfarande vara human read, men jag anser att detta även stöder det som Himberg har berättat => screenarna köper i allt snabbare takt och vinner därför marknad, eftersom det finns en möjlighet att ta i bruk en AI-komponent senare.

4 gillningar