Optomed - Sundhedsteknologivirksomhed

Hej,

Enheder indtægtsføres med det samme i omsætningen, hvis de sælges. Det vil sige, at der indgås en såkaldt CAPEX-handel, og ejendomsretten overgår. Aurora AEYE-totalløsningen sælges som en månedligt faktureret tjeneste, der inkluderer enheden og en AI-tjeneste (AI leveres af AEYE Health). Ejendomsretten overgår ikke, men der betales “leje” for helheden (inkl. enheden) over for eksempel en fireårig periode. Og alt dette sker i Devices-segmentet (Laitteet), hvor virksomheden rapporterer helheden.

Du har selvfølgelig ret i, at Optomeds omsætning akkumuleres langsommere ved månedlig fakturering end ved en CAPEX-handel, hvor hele beløbet modtages på én gang i forbindelse med handlen. På den anden side akkumuleres der betydeligt mere omsætning i løbet af perioden, end hvad der ville ske ved blot et salg af enheden. Denne pengestrøm fra Aurora AEYE har indtil videre været begrænset, men den er dog vokset hele tiden. Et større “gennembrud” må vi dog vente på indtil mindst næste år.

Derefter kompliceres dette billede yderligere af, at Optomed har oplyst, at de har solgt betydelige mængder af Aurora IQ-kameraet (som en CAPEX-handel), fordi kunden senere kan tage AI-komponenten i brug. I så fald bliver det jo til Aurora AEYE. Det er altså delvist også et salg af udstyr, hvor der er mulighed for senere også at få en andel af AI-komponenten. Man ved jo ikke, hvordan pengestrømmen i dette specifikke tilfælde ville blive fordelt mellem Optomed og AEYE Health. Og der er selvfølgelig heller ingen sikkerhed for konverteringen, selvom det tilsyneladende kan gøres med et tryk på en knap.

Der er selvfølgelig også et potentiale i softwaren, hvis det lykkes Optomed at opbygge et “økosystem” i fremtiden omkring enheden, AI’en og deres egen softwareplatform. Dette er dog indtil videre en ret fjern mulighed og ville efter min mening først kræve succes med at øge Aurora AEYE-enhedsbasen.

Jeg vil måske ikke begynde at sammenligne disse alt for meget, men for Optomeds vedkommende er recurring-omsætning i hvert fald kernen i vores investeringscase. Man kan jo give Aurora AEYE’s løbende pengestrøm en ret voldsom EV/S-multipel, især da denne multipel også ret direkte er en EV/EBITDA-multipel. Den pengestrøm er jo stort set direkte avance efter levering af enheden. Dette inkluderer selvfølgelig en antagelse om, at pengestrømmen fra Aurora AEYE på længere sigt kan konverteres til en pengestrøm fra Lumo AEYE (eller anden AI). Ellers ville den pengestrøm ikke vare ret mange år, og man ville ikke kunne “værdisætte” den som værende vedvarende langt ind i fremtiden. Men i øjeblikket ser det ud til, at det teknologiske forspring med Lumo i hvert fald ikke er ved at blive mindre. Selvfølgelig skal FDA-godkendelser opnås og undersøgelser gennemføres, men i hvilken investering er der ikke risici.

Toivottavasti tämä selkeytti asiaa!

23 Synes om

Tak for svarene / synspunkterne. Det afklarede en hel del…. vi lever i sandhed i interessante tider i denne case. Næste år vil give en del signaler om, hvilken retning vi bevæger os i :slight_smile:

6 Synes om

Ingen meddelelser fra Optomed om gennemførte handler i 2025.

Nå, der er stadig én dag tilbage af dette år.

2 Synes om

Det var så det år.. I morgen drikker vi whisky og skyder raketter af. :firecracker:

15 Synes om

Ilmarinen har investeret i Optomed. 263.000 aktier.

Kyösti Kakkonen er vendt tilbage med 51.000 aktier.

Proprius har øget med 45.000 aktier.

49 Synes om

Bred interesse fra fonde og pensionsselskaber. Jeg formoder, at de ikke er ude efter hurtige gevinster fra emissionen. Jeg kunne lide det, jeg så, i forhold til hvilken type ejere emissionen tilsyneladende i høj grad gik til :slight_smile:

40 Synes om

Der blev virkelig tanket op fra udbuddet til fonde over en bred front, godt at der er rigelig interesse. Størstedelen af det øvrige salg ser faktisk ud til at komme fra SEB’s realisering, og bunden af den sæk er tæt på at være nået. Det lover godt for et januar-rally!

22 Synes om

Der ryger så mange aktier til salg nu, at det tyder på, at et ”slutudsalg” er i gang. Handelsvolumenet er ret pænt.

7 Synes om

Optomeds to-do-liste for 2026.

1. Store og mellemstore aktører i USA skifter fra langvarige pilotprojekter til skalering.
  2. Kinas Wiser-valideringsproces når i mål, og driften starter op.
  3. Indien, mange processer er i gang (Ville Pitkänen LinkedIn), processerne afsluttes, og driften starter op.
  4. Afrika skydes i gang.
  5. I Europa tager screening + AI-aktiviteterne yderligere fart land for land.
  6. Mellemøsten fortsætter fremgangen.
  7. Julemanden kommer med en fin gave … Lumo Aeye får FDA-godkendelse.
  8. Himberg offentliggør et par store amerikanske kunder i Q1.
  9. Top 10 Pharma-offentliggørelse og opstart af samarbejde.

Jeg ser personligt frem til nyheder fra Indien og Kina med stor interesse. Især Indien har fået alt for lidt opmærksomhed. I både Indien og Kina støtter staten kraftigt op om og fremmer implementeringen af screening + AI-løsninger. I disse lande er der samlet set omkring 220 millioner diabetikere (USA 40 millioner), så der er rigeligt med marked at tage af.

“““““““

Lidt ekstra tilføjelse til listen, da jeg kom til at glemme en lille og beskeden ting :grin:

30 Synes om

Optomed Lumo er en fiks sag. Retcad AI-algoritmen, som ejes af Revenio/iCare, er integreret i Lumo, og ifølge Mainlines hjemmeside er en internetforbindelse ikke nødvendig til den assisterende AI-analyse.

44 Synes om

Lumos udvikling er kommet længere, end jeg troede. Tilsyneladende kører det på en form for Linux, hvis man kan afvikle en trænet model på den. Fantastisk, hvis det er tilfældet. Den slår helt sikkert Remidio FOP NM-10-kameraet og deres offline-AI 100/0 på oculomics- og præcisionssiden på grund af bedre optik og en 50-graders synsvinkel. Ikke nogen nem mundfuld for konkurrenterne.

29 Synes om

Marketing @UK… de sætter virkelig Lumoa i fokus​:top_hat::flexed_biceps:

21 Synes om

Der bliver smidt aktier til salg i en sådan grad, at det nok er et ”slutudsalg”, der er i gang. Handelsvolumenen er ret solid.

Der er nok ingen fare for, at det slipper op. Der kom jo lige 1,76 mio. nye aktier på markedet. Mit optimistiske gæt er, at 500-700k af dem ryger direkte til salg i håbet om hurtige gevinster. Desværre er salgspresset ikke forsvundet nogen steder, især når firmaets informationspolitik er, som den er.

6 Synes om

Der har da været noget information :rofl: og her sidder vi ejere stadigvæk. Forhåbentlig ved ”Reiska”, hvad han taler om, og mener dette år:

“Som bestyrelsesmedlem, mens jeg venter på resultaterne af operationerne og en stigning i aktieværdien, er jeg fortrøstningsfuld” feat. Reijo Tauriainen, bestyrelsesmedlem i Optomed

Edit: Jeg har ventet på, at nogen ville have kommenteret det opslag, men ingen har åbenbart ”turdet” endnu.

13 Synes om

Det tager ret lang tid at færdiggøre Toku eyes (Topcon) CLAir Pivotal-studiet. Med Lumo kan man så gennemføre det samme studie, hvis Topcon-kameraet ikke får godkendelse. Himberg nævnte sidst, at studiet kan påbegyndes, før Lumo har en 510(k)-godkendelse. Han nævnte også tidligere, at resultatet for Topcon-kameraet bør komme først.

Der er i hvert fald ikke fundet noget studie til undersøgelse af Lumo-kameraet endnu, hvis det overhovedet er nødvendigt (hvis den fremskyndede proces lykkes). Her blev der spekuleret i, at de undersøgelser, der er nævnt i emissionen, refererer til Lumos godkendelse, men det kan jo også være et andet studie, hvor Lumo eller Aurora anvendes.

1 Synes om

Svært at forestille sig, at særlig mange af dem, der tegnede i emissionen (i hvert fald ikke 28-40 %), jagter en hurtig gevinst på et godt stykke under 10 %, endda med en forholdsvis illikvid aktie…..

1 Synes om

Set på naboforummet. Tingene ser ud til at gå fremad.

17 Synes om

Tidligere tilsvarende nyhed:

Nyheden her er vel, at Medicaid-screeningen inkl. hjemmebesøg udvides, selvom der her kun er tale om byer med ca. 20.000 indbyggere ad gangen (@sheikki’s linkede nyhed omhandlede Wheeling, nu som ny Beckley). Det positive her er naturligvis, at dette er med til at bekræfte historien om, at der også er efterspørgsel på bærbare kameraer. Men fortæl mig, har vi nogen indsigt i, hvad Retina Labs bruger til at screene disse billeder? Er det Aurora + AEYE, der er i brug, eller bare kameraet?

5 Synes om

Topcon købte Iris. Det er altså indlysende, at der på Iris’ hjemmeside er f.eks. Signal (Optomeds white label), men fortæl mig, I kloge hoveder, HVORFOR er der også billeder af Optomed Aurora på den pågældende side (denne er jo altid med AEYE-ai)?

5 Synes om

Det er vist stadig human read, men efter min mening understøtter dette også det, som Himberg har fortalt => screenere køber i stigende grad og vinder derfor markedet, fordi der er mulighed for at implementere en AI-komponent senere.

3 Synes om