Optomed - Hälsoteknikföretag

En pilot i sju orter startar i Indien. Skulle några Optomed-kameror också ha hamnat i pilotperioden?:crossed_fingers:t2:

15 gillningar

Var det inte just i något inlägg som Optomeds försäljningschef var i Indien och i ett annat hade en indier talat om ett påbörjat samarbete?

6 gillningar

Juha har gjort en ny rapport om Optomed, som nu har uppdaterats med emissionen och dess effekter:

Vi upprepar vår köprekommendation för Optomed, men justerar vår riktkurs till 4,8 euro (tidigare 5,2 €) på grund av utspädningen från aktieemissionen och våra något sänkta prognoser. Bolagets riktade aktieemission gjordes enligt vår mening under marknadsvärdet, men de insamlade 6 MEUR behövdes särskilt för Lumos FDA-process tillsammans med AI. Enligt vår mening är utsikterna i stort sett oförändrade och vi gjorde endast små justeringar i prognoserna för de närmaste åren.

29 gillningar

@Juha_Kinnunen :

““““““““

Vi antar i våra prognoser att Lumoa med AI knappast kommer att säljas i USA före år 2028. Under de närmaste åren kommer tillväxten alltså enligt vår bedömning huvudsakligen att vara beroende av Aurora AEYE,

““““““““

Hur kom du fram till den tanken? I mina egna funderingar skulle Lumo Aeye kunna få FDA-godkännande före slutet av 2026. I den förra videon berättade VD:n att bilddata redan samlas in. Jag förstod det som att han menade Lumo Aeye-kombinationen. Det finns en bra referens att jämföra resultaten med för FDA. Detta borde alltså vara en s.k. lättare övning. Ja, med detta har jag en känsla av att vi är i mål i slutet av 2026; bilddata, analyser, papper till FDA och behandling på 90 dagar. En annan historia är sedan Lumo Toku Clair, vilket är en mer krävande sak.

Men vad vet jag …..jag bara frågar.

hälsningar, en vanlig amatörkännare

10 gillningar

År 2026 kommer AI att normaliseras och etableras i den kliniska vardagen.
Värdet för företag som Optomed baseras inte längre på hype eller teknologiskt intresse, utan på verkliga bevis och implementering. Framgång kräver att produkter som Lumo och Aurora AEYE integreras i patientjournalsystem och skapar kliniskt värde, såsom bättre patientuppföljning och effektivare diabetes- eller neurologiscreening.

https://www.beckershospitalreview.com/healthcare-information-technology/how-the-ai-conversation-will-change-in-2026-10-bold-predictions/

11 gillningar

Optomed har sagt att de kommer att genomföra omfattande kliniska studier med Lumo tillsammans med en AI-partner. Samtidigt kommer man då att få 510k för Lumo, när man nu har PJZ. Man skulle tro att de skulle informera om när dessa startar. Jag antar att de kommer att starta i början av 2026. Som jag skrev, är min bästa uppskattning att de tar 1-2 år. Ett år är nu oftast ett minimum, men teoretiskt sett skulle kombinationen kunna vara på marknaden i början av 2027. Kanske “bästa gissningen” nu skulle kunna vara sommaren 2027, men inte ens då är början av 2028 dramatiskt fel. Erfarenheten säger dock att få av dessa träffar rätt. Med Aurora AEYE väntade man också i åratal, även om slutresultatet var bra.

Det finns en positiv möjlighet här, att med AEYE Health skulle vi kunna få ett försprång genom att Lumo skulle betraktas som en liknande enhet som Aurora, och därmed skulle denna forskning kunna utnyttjas. Detta är, såvitt jag förstår, en annan väg, och båda dessa drivs. Detta skulle kunna möjliggöra en genväg, men låt det då vara en positiv överraskning om det blir så.

Å andra sidan, när Lumo + AI-helhetslösningen kommer till USA-marknaden, kommer försäljningen av Aurora AEYE sannolikt att kannibaliseras betydligt, så ur prognossynpunkt är dessa “cut-off”-punkter i slutändan inte en särskilt dramatisk situation. Det skulle det vara om försäljningen av Aurora AEYE stannade av medan kunderna väntade på Lumo, men den processen drog ut på tiden. Lyckligtvis är detta inte heller så svartvitt, eftersom dessa årsavtal säkert kan konverteras till Lumo om det beror på det.

Jag måste också konstatera att FDA tydligen just har gjort ändringar i vilken data som accepteras utanför den egentliga kliniska studien. Detta kan vara en positiv sak, men jag utreder de möjliga effekterna av denna ändring. Ändå är det generellt sett klokt att vara måttlig i sina antaganden, särskilt om man nu generellt sett har en positiv syn. Du verkar ha det, och jag har också en köprekommendation ute. Positiva överraskningar tas då emot med glädje.

36 gillningar

En liten kommentar till detta är att jag minns att FDA returnerade Aurora Aeye:s tillståndspapper och krävde ytterligare bevis, det vill säga mer bilddata. Det var därför processen med Aurora Aeye tog flera år. Med Lumo Aeye tror jag inte på något sådant… erfarenheten lär.

11 gillningar

En intressant artikel fångade min blick, som berättar att oculomics håller på att gå från forskning till praktik. Oculomics är inte längre ett enskilt AI-användningsfall utan en vårdmodell under utveckling. AEYE Health positionerar sig från en algoritmisk lösning till en klinisk infrastruktur, och Optomed är en av de få fysiska plattformarna som möjliggör skalning av oculomics inom primärvården. Tillsammans passar dessa perfekt in i betalartrycket (payer pressure), behovet av preventiv vård och hälso- och sjukvårdens omvandling 2026.

Edit. Den andra delen kommer att bli riktigt intressant. I del två av vår Insight Media Oculomics-serie, som kommer snart, kommer vi att titta på hur vissa synvårdsleverantörer redan framgångsrikt omsätter oculomics i praktiken – och hur detta område representerar en möjlighet till tillväxt.

27 gillningar

CVS Healths material från investerardagen är intressant läsning. De ska framöver vara ett AI-native företag, och det vore märkligt om de inte vore det även vid screening för diabetisk retinopati. Volym och därmed effektivitetsfördelar skulle finnas tillgängliga hos Minute Clinics och särskilt inom Signify Healths hembesöksverksamhet.

10 gillningar

Appiukko skriver på grannforumet:

Här är en färsk intervju där Optomeds styrelseledamot Leana Wen intervjuar CVS Healths Chief Medical Officer, Amy Compton-Phillips.

hlth.com

The Beat Executive Video Series: Dr. Amy Compton-Phillips

The Beat Executive Video Series: Dr. Amy Compton-Phillips

hlth.com hlth.com

9 gillningar

Och vad passande att Signify Health meddelade sådant här (lär väl kräva en FDA-godkänd bärbar enhet?);

8 gillningar

Det finns ju ändå en ledtråd i den där bilden: Optomeds äldre kamera Optomed smartscope.

8 gillningar