Pilotprojekt i syv lokaliteter starter i Indien. Mon ikke et par Optomed-kameraer også har fundet vej til pilotperioden?![]()
Var det ikke lige i et indlæg, at Optomeds salgsteam var i Indien, og i et andet havde en inder talt om begyndende samarbejde?
Juha har lavet en ny rapport om Optomed, hvor udbuddet og dets virkninger nu er blevet opdateret:
Vi gentager vores købsanbefaling for Optomed, men justerer vores kursmål til 4,8 euro (tidl. 5,2 €) på grund af den udvanding forårsaget af aktieemissionen og vores let reducerede prognoser. Virksomhedens rettede aktieemission blev efter vores mening foretaget under markedsværdi, men de indsamlede 6 MEUR var især nødvendige for Lumos FDA-proces sammen med kunstig intelligens. Efter vores mening er udsigterne stort set uændrede, og vi har kun foretaget små ændringer i prognoserne for de kommende år.
““““““““
Vi antager i vores prognoser, at Lumoa med kunstig intelligens stort set ikke vil blive solgt i USA før 2028. I de kommende år vil væksten derfor ifølge vores vurdering primært være afhængig af Aurora AEYE,
““““““““
Hvordan kom du frem til den tanke? I mine egne tanker kunne Lumo Aeye opnå FDA-godkendelse inden udgangen af 2026. I den forrige video fortalte CEO’en, at billeddata allerede indsamles. Jeg forstod, at han mente Lumo Aeye-kombinationen. Der er en god reference, som FDA kan sammenligne resultaterne med. Så dette burde være en såkaldt lettere øvelse. Ja, med dette har jeg en fornemmelse af, at vi er i mål i slutningen af 2026; billeddata, analyser, papirer til FDA og behandling på 90 dage. En anden historie er så Lumo Toku Clair, som er en mere krævende sag.
Men hvad ved jeg …..jeg spørger bare.
Med venlig hilsen, en almindelig amatør-kender
I 2026 vil AI normaliseres og etableres i den kliniske hverdag
Værdien af virksomheder som Optomed vil ikke længere være baseret på hype eller teknologisk interesse, men på reel evidens og implementering. Succes kræver, at produkter som Lumo og Aurora AEYE integreres i patientjournalsystemer og skaber klinisk værdi, såsom bedre patientovervågning og mere effektiv diabetes- eller neurologisk screening
Optomed har sagt, at de vil udføre omfattende kliniske studier med Lumo sammen med en AI-partner. Samtidig får vi så 510k til Lumo, da vi nu har PJZ. Man skulle tro, at de ville informere om opstarten af disse. Jeg ville antage, at de starter i begyndelsen af 2026. Som jeg skrev, er mit bedste skøn, at de vil vare 1-2 år. Et år er normalt et minimum, men i teorien kunne kombinationen være på markedet i begyndelsen af 2027. Måske kunne “bedste gæt” nu være sommeren 2027, men selv da er begyndelsen af 2028 ikke dramatisk forkert. Erfaringen viser dog, at få af disse rammer plet. Med Aurora AEYE ventede man også i årevis, selvom resultatet var godt.
Der er en positiv mulighed her, at vi med AEYE Health kunne få et forspring ved at Lumo betragtes som en lignende enhed som Aurora, og derved kunne udnytte denne forskning. Dette er efter min opfattelse en anden vej, og begge disse forfølges. Dette kunne muliggøre en genvej, men lad det være en positiv overraskelse, hvis det sker.
På den anden side, når Lumo + AI-helhedsløsningen kommer på det amerikanske marked, vil salget af Aurora AEYE sandsynligvis blive kannibaliseret betydeligt, så for prognosernes skyld er disse “cut-off” punkter i sidste ende ikke en særlig dramatisk situation. Det ville det være, hvis salget af Aurora AEYE stagnerede, mens kunderne ventede på Lumo, men den proces trak ud. Heldigvis er dette heller ikke så sort-hvidt, da de årlige kontrakter sikkert kan konverteres til Lumo, hvis det er det, det handler om.
Jeg må også bemærke, at FDA tilsyneladende lige har foretaget ændringer i, hvilke data der accepteres uden for det egentlige kliniske studie. Dette kan være en positiv ting, men jeg undersøger de mulige virkninger af denne ændring. Ikke desto mindre bør man generelt være moderat i sine antagelser, især hvis man generelt er positivt indstillet. Det er du sandsynligvis, og jeg har også en købsanbefaling ude. Positive overraskelser tages da imod med glæde.
En lille kommentar til dette, at jeg husker, at FDA returnerede Aurora Aeye’s godkendelsespapirer og krævede yderligere beviser, dvs. mere billeddata. Dette er grunden til den årelange proces med Aurora Aeye. Med Lumo Aeye tror jeg ikke på noget lignende… erfaringen lærer.
Jeg faldt over en interessant artikel, der fortæller, at oculomics er ved at bevæge sig fra forskning til praksis. Oculomics er ikke længere blot et enkelt AI-anvendelsestilfælde, men en behandlingsmodel i udvikling. AEYE Health positionerer sig fra en algoritmisk løsning til en klinisk infrastruktur, og Optomed er en af de få fysiske platforme, der muliggør skalering af oculomics i det primære sundhedsvæsen. Sammen passer disse perfekt til payer-pres, behovet for forebyggende behandling og sundhedsvæsenets transformation i 2026.
Edit. Den anden del bliver først rigtig interessant. I anden del af vores Insight Media Oculomics-serie, som kommer snart, vil vi se på, hvordan nogle udbydere af øjenpleje allerede med succes omsætter oculomics til praksis – og hvordan dette felt repræsenterer en mulighed for vækst.