Optomed - Sundhedsteknologivirksomhed

Nu forstår jeg ikke logikken, hvis der ved månedsskiftet var 300.000 flere aktier i forvalterregisteret end i dag, hvordan kan man så ud fra det konkludere, at aktier er gået ind i SEB’s forvalterregister i den rettede emission? Emissionsaktierne er jo ikke engang registreret i handelsregisteret, så de kan på ingen måde fremgå af ejerlisten. Desuden meddelte Optomed, at aktierne blev tildelt finske investorer, ikke udenlandske.

7 Synes om

Efter min mening kan man ikke med sikkerhed udlede heraf, om SEB er deltager eller ej. Jeg anser det dog for sandsynligt, baseret på Optomeds meddelelse, at de ikke er, da der specifikt blev lagt vægt på indenlandske parter. Men som nævnt kan man ikke være sikker på det.

Det er ikke en påstand, det er et faktum, der er blevet tjekket i dag. Tallet kan være noget helt andet ved årsskiftet, men det er en anden historie. Faktum er dog, at det årelange dumpingsalg fra forvalterregistret uundgåeligt vil ophøre.

3 Synes om

Min tanke om Optomeds udbud, og Aiforias udbud, og Faron’s finansiering (disse er sket inden for 24 timer) og alle andre finansieringsløsninger: hvis du ikke stoler på, at ledelsen træffer de mest hensigtsmæssige finansieringsløsninger for aktionærerne ud fra et aktionærværdi-perspektiv, eller andre store beslutninger, så sælg dine aktier.
Tilliden til ledelsens ekspertise og vilje til bedst muligt at fremme aktionærernes værdiskabelse er udgangspunktet for alt.

Jeg stoler selv på det, i hvert fald i alle de nævnte :slight_smile:

20 Synes om

Dette er efter min mening et ret sort-hvidt synspunkt. Ledelsen kan besidde mange forskellige kompetencer, som stadig kan gøre dette til en rentabel investeringscase, selvom de ikke er “helt med på bolden” inden for finansiel ekspertise.

2 Synes om

Jeg læste Optomeds anti-meddelelse nu omhyggeligt. Et par pointer.

Hastighed understreges, godkendelsesprocesser hurtigt i gang, produktion hurtigt op (god vækst i efterspørgslen altså?)

”I det nuværende konkurrenceprægede miljø er det kritisk at skaffe yderligere finansiering hurtigt, så Selskabet kan øge sin produktion, igangsætte myndighedsgodkendelsesprocesser og øge salget af sine produkter med det formål at forbedre Selskabets nettokasseflow på en bæredygtig måde.”

Markedspositionen kan nu karakteriseres som et “slagsted”, der skal slås hårdt til nu og ikke forsigtigt sprøjtes på stenene?

“…samt nødvendigheden af effektivt at fremme Selskabets forretning for at udnytte Selskabets markedsposition.”

Det vender stærkt positivt for mig. Derudover har jeg altid kunnet lide, at virksomhedens ledelse handler hurtigt og ikke tøver. Beslutningstempoet op –> stærkere vækst.

25 Synes om

Spørgsmål: Kunne Lumo Aeye opnå FDA-godkendelse allerede f.eks. inden juli 2026?

I den seneste video udtalte Himberg allerede, at billeddata indsamles. Min egen opfattelse er, at han netop mente Lumo Aeye-kombinationen (?). Billederne tages, analyser udføres, og papirerne sendes til FDA-behandling, som tager maks. 90 dage.

6 Synes om

Tokus algoritme skulle have været inkluderet i Lumo. Det har Himberg i hvert fald sagt. Diagnostik af hjerte-kar-sygdomme løfter Optomeds potentiale til et nyt niveau.

8 Synes om

Jeg forventer forsigtigt i løbet af 2026, med den begrundelse, at Aurora kunne fungere som en ‘predicate’ enhed, hvorved man kunne udnytte det såkaldte bridging data-princip, dvs. det er tilstrækkeligt at vise, at Lumo opnår væsentligt samme eller bedre kvalitet, og at sikkerhed og effektivitet (effekt) er mindst på samme niveau. Omfattende befolkningsundersøgelser ville blive undgået.

Jeg kan dog ikke vurdere, om dette ville være muligt, men det er helt sikkert inden for mulighedernes rammer.

6 Synes om

Enig.

Nu er det tidspunkt, hvor der bygges en voldgrav i USA. Alle indsatser og kræfter skal nu lægges i det.

Det er allerede konstateret, at starten har været langsommere, end investorerne og virksomheden selv forventede. Jeg mener dog, at hvis og når Optomed overlever alene og som den eneste i dette segment til det stadie, hvor flere store kæder begynder at skalere produktet, vil der opstå en enorm konkurrencefordel og voldgrav for Optomed. Når denne type udstyr er taget i brug, trænet og integreret i systemerne, har det en klar fordel, selvom konkurrenter gradvist begynder at dukke op. I Finland sker indkøb via offentlige udbud, men alligevel synes det velkendte og sikre udstyr at vinde udbuddene, og pointgivningen rammer ret ofte det rigtige udstyr. Og dette udbudsproblem eksisterer ikke engang på de private markeder i USA, hvor et velprøvet, velkendt produkt er et ret nemt valg.

16 Synes om

Lumo-kameraen vil have både Aeye og Toku Clair. Aeye er meget nemmere og hurtigere at få. Med Toku skal man vente på, at Topcon først får godkendelse. Lumo Aeye kommer først.

En lille tilføjelse:

Her venter vi dog først på, at Lumo 510k FDA-godkendelsen ankommer. Når den godkendelse kommer, kan det meget vel ske, at amerikanske kunder begynder at bestille Lumo-kameraet som capex. Selvfølgelig med tanken om, at når Lumo Aeye-godkendelsen kommer, vil de tage den i brug “ved et tryk på en knap”.

9 Synes om

Leana Wen, som er medlem af Optomeds bestyrelse, interviewede CVS Healths CMO på HLTH USA.

Diskussionen fokuserede på at forbedre adgangen til pleje, detailhandelssundhedspleje og hurtige diagnostiske tjenester — præcis det marked, som Optomed + AEYE sigter mod i USA.

Et godt signal: Optomeds bestyrelse har direkte forbindelser til amerikanske sundhedsgiganter (CVS/Aetna), hvor AI-baserede øjenbaggrundsscreeninger hurtigt kan skaleres.

26 Synes om

Et langt indlæg er dukket op fra Suther Health, og hvis man lytter det igennem, så vil Optomed og AI virkelig slå igennem her. Toget kører, og det hurtigt, selvom kursen viser noget helt andet:

24 Synes om
2024 2025 Ændring
Q1 3,3 4 +21,21%
Q2 3,5 3,8 +8,57%
Q1+Q2 6,8 7,8 +14,71%
Q3 3,1 4,4 +41,94%
Q4 5,1 4,4 -13,73%
Q3+Q4 8,2 8,8 +7,32%
Q1-Q4 15 16,5 +10,67 %

Tabellen viser, at hvis Q4 får samme omsætning som Q3, så når Optomed sit mål om 10% vækst. En positiv resultatvarsel kræver en omsætning på 5,8 millioner euro. Q2-resultatet var stærkt negativt, da der blev købt komponenter til kameraer. Nu blev der gennemført en emission i et tidligt stadie for igen at kunne bestille flere komponenter til kameraer og igangsætte nye godkendelser. Godt næste år til alle Optomeds ejere.

22 Synes om