Emissionen i sig var inte en besvikelse, men dess tajming var det i viss mån. Jag hade förväntat mig och hoppats att det före emissionen redan hade kommit mer positiva nyheter, till exempel gällande Big Pharma.
När man analyserar emissionen, och särskilt den riktade emissionen, är det bra att identifiera ett perspektiv som lätt glöms bort vid emissionstillfället. Om man beräknar den verkliga utspädningen med hänsyn till de 6 M€ som flödar in i kassan, minskar den gamla ägarens teoretiska aktievärde endast med cirka 1 % (3,82 € → 3,78 €).
Även om ägarandelen späds ut med cirka 8 %, växte företagets “kaka” samtidigt med en betydande kapitalinsats. Detta kompenserar för den största delen av utspädningen. Och jag har inte beaktat kostnaderna här, så utspädningen är något större.
Jag förstår väl styrelsens syn att en riktad emission är det snabbaste och mest effektiva sättet att anskaffa kapital. När finansieringen är säkrad kan fokus flyttas till tillväxt, FDA-processer och kommersialisering av LUMO och Aurora AEYE.
Enligt min mening har ledningen förberett investerarna för detta på ett mycket rakt sätt redan tidigare. VD Juho Himberg sade i en intervju den 6.11.2025 exceptionellt tydligt att Optomed inte strävar efter måttlig utveckling, utan en tydlig tillväxt i storleksordning – och för detta krävs oundvikligen mer kapital. Bolaget kommunicerade visserligen att det är möjligt att ärendet även kan hanteras med hjälp av finansiering/lån, men verkar därefter snabbt ha konstaterat att finansiering/lån är en sämre lösning.
“Tillväxt kräver pengar… Vi är mycket ambitiösa.”
Som extra information, en intressant observation gällande förvaltarregistrets struktur. Vid månadsskiftet november–december fanns det 349 345 aktier i SEB:s förvaltarregister. Idag är antalet endast 76 977 aktier.
Eftersom bolaget meddelade att emissionen riktades till finska investerare, bekräftar detta att försäljningen från förvaltarregistret skedde vid månadsskiftet november-december, då aktien föll med över 6 % i en enda auktion.
I början av 2022 fanns det cirka 5 miljoner aktier i SEB:s förvaltarregister, medan antalet nu är marginellt. Det möjliga strukturella säljtrycket från förvaltarregistret har praktiskt taget försvunnit. Detta är enligt min mening en positiv faktor för framtiden.
I det stora hela är emissionen i slutändan en relativt liten åtgärd, vars inverkan på ägaren är liten och som långsiktigt säkrar ledningens verksamhetsförutsättningar för att bygga tillväxt.