Det kommer knappast att berättas, precis som det inte gjordes för Optomed och AEYE Health.
Dagens nyhet var välkommen, men uppgången på 6 % efter börsens öppning sjönk till mindre än hälften vid stängning, vilket är förståeligt eftersom det är först nu man faktiskt kommer igång med försäljningen igen, vilket hittills har varit en utmaning.
Det finns dock fortfarande den där algoritmen i pipelinen som utvecklats tillsammans med ett big pharma-bolag, och vars kommersialisering det förhandlas om för närvarande. Var det inte tal om ett av branschens topp 10-företag, eller minns jag helt fel? Man hade kunnat få höra något om detta förhandlingsresultat vid slutet av förra året, men det har man inte gjort ännu. Jag har för mig att man då talade om den närmaste framtiden. Så även detta pressmeddelande kan komma ut mycket snart, och om det verkligen rör sig om ett big pharma-bolag lär det laddas med mer krut i aktiekursen än vad vi såg idag.
Man går mot Q4-rapporten med en positiv inställning. På mjukvarusidan skulle det, om jag minns rätt, intäktsföras en betydande post under det sista kvartalet. På hårdvarusidan lär vi knappast få lika stora procentuella ökningar som i Q3 2025, eftersom dess jämförelseperiod var svag, och nu för jämförelseperioden i Q4 2025 inföll den här stora maskinordern på 1,5 miljoner till USA för ett år sedan. Maskinförsäljningen i Q4 2024 var 2,6 miljoner och som jämförelse var Q3 2025 2,3 miljoner. Om man skulle nå upp till jämförelseperiodens 2,6 miljoner på hårdvarusidan, skulle det innebära en tillväxt på cirka 13 % kvartal-till-kvartal (Q-on-Q). Tillväxten kan bli ännu större om försäljningen har gått som på räls. Till exempel skedde en bra tillväxt i hårdvarusegmentet mellan Q2 och Q3 2025, från 1,4 miljoner till 2,3 miljoner.
En stor del av tillväxten i Q3 var ju denna traditionella capex-försäljning. Implementeringen av eventuella AI-algoritmer i de IQ-kameror som såldes under det nämnda kvartalet, och som Himberg senast talade om, syns inte nödvändigtvis i Q4 ännu. Men om en månad vet vi mer.