Oma Säästöpankki

Moni pankkia ja ketjua seuraavista varmasti muistaa, kun pankki kertoi vuoden 2024 tilinpäätöksessään tehneensä tutkintapyynnön pankkisalaisuussääntelyn rikkomisesta julkisessa keskustelussa:

Pankilla ei ole tähän mennessä ollut antaa asiasta lisätietoja ja sama teksti on ollut pankin tiedotteissa siitä lähtien, kuten myös Q2/26:

kuva
kuva

Minulla on antaa asiasta kuitenkin nyt ensikäden lisätietoja, sillä käväisin poliisin kuulusteltava epäiltynä salassapitorikokseen. Epäily koski nimimerkki ValkoinenPeura kirjoituksia Inderesin keskustelupalstalla, joista Omasp oli tehnyt tutkintapyynnön.

Alkumuodollisuuksien jälkeen kuulustelija tarjosi minulle kohteliaasti mahdollisuutta hoitaa asia kirjallisessa menettelyssä, jolloin asia ei etenisi käräjäoikeuden suulliseen käsittelyyn ja asiasta tulisi sakkorangaistus. Kirjallinen menettely edellyttää kuitenkin syyllisyyden tunnustamista (mistä hän taisi unohtaa tuossa kohtaa edes mainita), mihin en ollut kuitenkaan suostuvainen.

Rikoslain 38. luvun mukaan:

Kerroin kuulustelijalle etten ole koskaan ollut sellaisessa asemassa, toimessa tai tehtävää suorittamassa Omasp:n liittyen, missä olisin voinut saada salassapidettävää tietoa ja joka tätä rikosepäilyä koskee. Täten minua ei oman käsitykseni mukaan voisi edes teoriassa syyttää salassapitorikoksesta, eikä minulla ole ollut myöskään salassapidettävää tietoa hallussa tai saatavilla. Edellä mainitusta johtuen jätin kommentoimatta jokseenkin kaikkiin kuulustelussa esitettyihin kysymyksiin.

Jään mielenkiinnolla odottamaan tutkinnanjohtajan ja syyttäjän ratkaisua asiassa. Olisihan se jo jotain, jos tähän sontaläjään liittyvistä asioista ensimmäisenä käräjillä käsiteltäisiin netissä käytyä keskustelua. Pasien ja muiden osapuolten tutkinnassa ainakin kestää vielä pitkään.

216 tykkäystä