Novo Nordisk - Europas mest værdifulde selskab?

Jeg svarer mig selv. FDA’s Marty Makary postede følgende på X: ”Glad for at se, at HIMS vil stoppe med at reklamere for ikke-godkendte compound-lægemidler og i stedet sælge FDA-godkendte produkter gennem sit nye partnerskab med Novo Nordisk. Vigtigt er det, at de vil holde dem prisvenlige (ingen prisstigninger) og begrænse compound GLP-1’er til sjældne (FDA-overensstemmende) tilfælde.

Jeg vil gerne ønske begge parter tillykke med denne aftale efter vores nylige tiltag. Også glad for at høre, at Novo vil trække sit søgsmål mod HIMS tilbage. En sejr for det amerikanske folk, som præsident Trump har pålagt os at sætte først.”

Novo udsendte også en pressemeddelelse om sagen, men interesserede kan finde den ved at google. I praksis stopper Hims altså med at markedsføre sine egne compound GLP-1-lægemidler og sælger dem kun i ”sjældne” tilfælde. Det bliver spændende at se, hvor aggressivt Hims vil sælge disse fremover. Og hvad der sker, hvis aftalen om at stoppe markedsføringen bliver brudt.

Jeg forventede noget i denne stil baseret på Bloombergs ”lækage”, så jeg har en ret neutral holdning til meddelelsen. Det er nok mere bullish for Hims end for Novo, men sandsynligvis en slags win-win-situation.

2 Synes om

Hvad har vi så lært i dag:

Novo-ledelsen drives stadig som et cirkus set fra en aktionærs perspektiv. :clown_face:

Novo-pressemeddelelsen kan af en Novo-aktionær læses som, at vi har reddet Hims fra afgrunden, og baseret på den udsendte pressemeddelelse gav den kun begrænset merværdi (udover det corporate sprogbrug om mere ‘markedsadgang’), da vi har ringe forståelse for, hvordan det reelt gavner Novo og aktionærerne som selskab fremadrettet. Og ja, jeg forstår godt, at pressemeddelelsen er i tråd med Trumps politik, men endnu engang udviser det en naivitet fra ledelsens side, som jeg har svært ved at acceptere på grund af de seneste års dårlige track record.

Den underliggende symbolik er, at man kopierer vores produkter i årevis, bryder tidligere aftaler og stræber efter at lancere en kopi af det nyeste og bedste (dvs. pillen), og alt er ’tilgivet’, så længe man begynder at sælge vores produkter. Og forresten Hims: I kan sælge indtil udgangen af måneden, så I kan få solgt ud af jeres lager.

Den reelle betydning af alt dette (som jeg ser det): Novo er i større problemer, end jeg forventede, og forretningsmodellen er ved at ændre sig markant, og uanset hvad vi (Novo-aktionærer) mener om Hims, så er de fremtiden, når det gælder adgang til kunderne.

Magic Mike kommer til at tage skraldet for det her, hvis det går galt, da Bloomberg rapporterede, at det var ham, der greb ind her.

13 Synes om

Du har på fremragende vis udtrykt, hvordan jeg ser på sagen fra en Novo-ejers perspektiv. En virkelig beklagelig situation. Man kan jo se på kursreaktion(erne), hvor god en deal det her er.

7 Synes om

Jeg ser det på den måde, at Novo presser prisen på medicinen ned, hvilket får efterspørgslen til at stige, og behovet for en kraftig produktionsstigning er større, end hvad kapaciteten kan øges med ved egen kraft.
Vægttabsmedicin er med de nuværende priser en luksus for de velhavende, og den velhavende, uddannede befolkning er tydeligvis i bedre form end middelklassen og har i gennemsnit et mindre behov for disse lægemidler. Når prisen presses ned, bliver det også muligt for middelklassen at anskaffe medicinen, og i denne gruppe er andelen af dem, der lider af fedme, markant højere, og middelklassen er naturligvis også i sig selv mange gange større end overklassen.

8 Synes om

I USA er det for de velhavende eller forsikrede, men måske ikke andre steder, i hvert fald ikke for de helt fattigste, hvis man selv skal betale. I Finland sparer man jo nok prisen på dem ind, primært på madudgifter og endda i form af reduceret alkoholforbrug. Det handler mere om prioritering, og at det ”føles” dyrt. Finland ligger selvfølgelig også her i den europæiske top.

Fortalt af kunstig intelligens, beklager hvis det allerede har været her:

Anslåede månedlige Ozempic-priser efter land

• USA: ~$900 – $969

• Canada: ~$147 – $155

• Danmark: ~$122

• Tyskland: ~$59 – $103

• Storbritannien: ~$92 – $93

• Frankrig: ~$71 – $83

• Japan: ~$169

1 Synes om

Fedme er ikke en sygdom, man bliver rask af på samme måde som influenza el.lign., men kræver derimod vedvarende behandling ligesom diabetes. Når man stopper med at bruge vægttabsmedicin, begynder man at tage på igen, medmindre man også ændrer sine spisevaner. For mange med tendens til fedme bliver brugen af vægttabsmedicin permanent, og i så fald burde prisen på medicinen være markant lavere end ved en enkelt kur på et par måneder.

1 Synes om

5 minutter og en recept på Ozempic fra en chatlæge, nu også i Finland:

Bag linket er en artikel fra Yle om, hvor ubesværet det er at få fat i den recept via disse private lægeklinikker, og hvilke risici der er forbundet med denne praksis.

9 Synes om

IS og IL har også en historie i dag. Lihavuuslääkkeiden käyttö räjähti – näin paljon käyttäjiä oli viime vuonna - Ilta-Sanomat

11 Synes om

Brugen er vokset kraftigt i Finland. Jeg er dog ikke overrasket, da dette jo er de hjerte-kar-sygdommes forjættede land. Det er vel en generel tendens i det mindste i de udviklede lande, især da Novo allerede tilbyder et pille-alternativ. For Novos vedkommende skærpes konkurrencen dog hele tiden, selvom markedet for vægttabsmedicin vokser hurtigt. Folk tager hellere en pille end at bevæge sig mere og ændre deres kost til det sundere uden medicin. Det er jo til dels et ret stort menneskeforsøg, da vægttabsmedicin er en ny opfindelse, og de langsigtede virkninger af medicinbrugen er ikke kendte (f.eks. 50 år i træk).

19 Synes om

Her er så en oplysende artikel om udløb af patenter i Indien, eksperter må gerne rette, hvis der er fejl i artiklen: Lihavuuslääkkeen h-hetki perjantaina – voi puolittaa hinnan - Ilta-Sanomat

7 Synes om

Historien herunder vedrører egentlig ikke Novo som investeringsobjekt i særlig høj grad, men jeg tænkte, at den alligevel ville være af interesse i denne tråd. :slight_smile:

Artiklen fortæller, hvordan GLP-1-lægemidlerne, udviklet af Eli Lilly og Novo Nordisk, ændrer fødevaremarkederne så meget, at fødevaregiganterne er nødt til at tilpasse sig de nye kostvaner, som disse lægemidler forårsager hos mennesker.

Lægemiddelvirksomhedernes succes tvinger virksomhederne til at fokusere på protein og stadig mindre portionsstørrelser, da forbrugernes sultfornemmelse og trang til snacks mindskes. Fremtidens mere pilleformede lægemidler kan yderligere udvide brugerbasen, hvilket gør lægemiddelgiganterne til indirekte trendsættere for hele den globale restaurantbranche og detailhandel.

Key Points

• For restaurants and food companies, the increasing adoption of GLP-1 drugs present both an opportunity and a threat to their businesses.
  • About one in every eight U.S. adults is currently taking a GLP-1 drug, like Ozempic or Zepbound, according to the KFF Health Tracking Poll.
  • About 70% of GLP-1 users who report consuming fewer calories said that they are snacking less, according to a survey conducted by EY-Parthenon last spring.

https://www.cnbc.com/2026/03/21/glp-1-diets-restaurants-protein-fiber-weight-loss-drugs.html

10 Synes om

https://yle.fi/a/74-20216290

En ret kort artikel, her er et par interessante pointer. En undersøgelse med næsten 100.000 deltagere over en opfølgningsperiode på 13 år.

Brugen af diabetes- og vægttabsmedicin mindskede tydeligt patienternes mentale sundhedsproblemer i en ny international undersøgelse.

Effekten var tydeligst hos patienter, der brugte semaglutid, det vil sige vægttabsmedicin Ozempic eller Rybelsus. Undersøgelsen fjerner tidligere frygt for, at medicinen ville øge selvmordstanker.

Antallet af sygedage faldt med 47 procent ifølge undersøgelsen. Over 800 millioner mennesker verden over lider af type 2-diabetes, og de har en dobbelt så stor risiko for at blive deprimerede sammenlignet med gennemsnittet af befolkningen.

Kunne diabetes- eller vægttabsmedicin være gavnligt for dem, der lider af depression, men ikke er overvægtige? Forskningsleder Markku Lähteenvuo fra Østfinlands Universitet anser det for muligt.

Undersøgelsen omfattede næsten 100.000 personer, hvoraf over 20.000 havde brugt GLP-1-medicin. Disse omfatter diabetes- og vægttabsmedicin. Deltagerne blev fulgt i svenske nationale registre i årene 2009-2022.

16 Synes om

https://www.bizjournals.com/triangle/news/2026/03/24/novo-nordisk-wegovy-hd-fda-approval.html

Grønt lys fra FDA til en høj dosis Wegovy. :money_mouth_face: Det var allerede en gammel nyhed, og folk var alligevel ret trætte af at eje denne :sweat_smile: – men lad det gå.

10 Synes om

Novo lancerede en abonnementsmodel på flere måneder for Wegovy-produkter, som giver patienter, der selv betaler for deres medicin, mere stabile og billigere priser, hvilket betyder, at længere aftaler giver større besparelser. Novo forventer så at få dybere engagerede kunder ind i deres “service” og dermed styrke sin position, før Lillys konkurrerende tabletmedicin kommer på markedet.

Key Points

• Novo Nordisk launched a multi-month subscription program for its Wegovy obesity drug products that aims to ensure cash-paying patients pay lower, “predictable” monthly prices.
  • Eligible patients can choose between three-, six- or 12-month subscriptions for the Wegovy injection or the two highest doses of the newly launched pill under the same brand name.
  • Longer subscriptions offer lower monthly pricing, with people expected to save up to $1,200 a year on the injection and as high as $600 a year on the pill.

https://www.cnbc.com/2026/03/31/novo-nordisk-wegovy-subscription-glp-1-obesity-drugs.html

22 Synes om

Novolta en gang om ugen insulin. Man skulle tro, der var stor efterspørgsel på det. Det er jo meget mere behageligt end at stikke sig dagligt.

Ikke lige noget for i dag, men en vigtig nyhed vedrørende Novo.

30 Synes om

FDA har godkendt Lillys nye slankepille Founday, som tages én gang om dagen uden nogen kostrestriktioner.

Den kommer til salg i april og vil selvfølgelig øge konkurrencen med Novo. Som det er blevet gentaget, letter tabletten brugen, selvom injicerbare lægemidler under alle omstændigheder stadig er mere effektive til vægttab ifølge undersøgelser.

Eli Lilly-aktien (LLY) steg med mere end 5 % onsdag, efter at Food and Drug Administration (FDA) godkendte selskabets nye vægttabspille, som Eli Lilly siger kan tages “når som helst på dagen uden mad- eller vandrestriktioner.”

Godkendelsen sætter en ny fase af konkurrence i gang mellem Eli Lilly og dets hovedkonkurrent, den danske medicinalvirksomhed Novo Nordisk (NVO), inden for vægttabsmedicin. Novo Nordisks aktie faldt 1 % på nyheden.

12 Synes om

Novos aktie kunne ikke længere reagere på dette. Godkendelsen var selvfølgelig ventet.

Jeg begynder stille og roligt at vende mig til køb af Novo. Alt fiasko er allerede indregnet i prisen. Wegovy-tabletten klarer sig godt, salget er vokset hurtigere end forventet. Jeg tager den dog ikke selv ind i porteføljen lige nu, jeg foretrækker at studere biotek- og teknologiaktier.

4 Synes om

Københavns Fondsbørs er jo lukket i dag… Trumps protektionisme og den erklærede impopularitet over for Danmark er stadig trusler. De næste to kvartaler vil sandsynligvis vise Novos langsigtede retning. Lad os håbe det bedste…

3 Synes om
  • Oral semaglutid 25 mg demonstrerede et signifikant større gennemsnitligt vægttab end orforglipron 36 mg i en befolkningsjusteret indirekte behandlingssammenligning (ITC) ved hjælp af data fra de kliniske forsøg OASIS 4 og ATTAIN-1¹

• Behandling med orforglipron 36 mg var forbundet med ~14 gange højere sandsynlighed for at stoppe medicinen på grund af gastrointestinale bivirkninger sammenlignet med oral semaglutid 25 mg i ITC¹

• I en separat patientpræferenceundersøgelse foretrak 84 % af de adspurgte en behandlingsprofil svarende til oral semaglutid 25 mg sammenlignet med en behandlingsprofil svarende til orforglipron²

23 Synes om

Amazon Pharmacy begynder at levere Lillys nye slankemedicin Foundayo, i bedste fald samme dag.

Artiklen fortæller, at nyheden sendte konkurrenternes aktiekurser, som Novos, ned … med vanvittige -0,83 procent. Amazon tilbyder medicinen billigt og udvider hurtig hjemmelevering til tusindvis af byer, hvilket sandsynligvis vil øge konkurrencen.

Amazon Pharmacy sagde, at kunder med gyldige recepter kan bestille Foundayo, en daglig oral behandling for voksne med fedme eller overvægt med vægtrelaterede medicinske problemer, og modtage hurtig medicinlevering direkte til deres hjem i hele landet. Meddelelsen markerer øget konkurrence på markedet for vægtstyringsmedicin.

https://www.investing.com/news/stock-market-news/novo-nordisk-hims-fall-as-amazon-adds-lilly-glp1-pill-93CH-4605361

6 Synes om