Anteeksi, että kommentoin englanniksi (tiedän, ettei kaikki arvosta sitä, mutta sinun ei tarvitse vastata englanniksi – suomi käy hyvin).
–
Ja kyllä, Novo-säätiön pitäisi myös käydä pikakurssi viestinnässä, sillä tämä herättää enemmän kysymyksiä kuin antaa vastauksia ja tarjoaa uudenlaisen epävarmuuden tason, jota ei aiemmin ollut.
Ja kaiken kukkuraksi se, että Novo-säätiö asettaa Lars Rebien Sørensenin (entinen toimitusjohtaja vuosilta 2000–2016) hallitukseen tarkkailijaksi, herättää myös kysymyksiä: eikö hallitus ole tehtäviensä tasalla? Hän siis “vahtii” hallitusta. Ei hyvä merkki ulkopuolelta katsottuna.
Entä jos uusi toimitusjohtaja on ulkopuolinen rekrytointi? Novo on aina ylentänyt talon sisältä, jos näin on, silloin jokin on ehdottomasti vialla ja sillä on syvällisiä vaikutuksia yrityksen sisäiseen moraaliin, erityisesti ylimmän johdon tasolla.
Tästä huolimatta lisäsin osakkeita tänään, sillä olen ollut melko äänekäs kritiikissäni odotusten hallinnasta erityisesti Cagriseman osalta, ja Fruergaard ei ollut hyvä viestijä. Olen myös melko optimistinen Novon suhteen, uskon edelleen, että Novo ja Eli hallitsevat tätä markkinaa vuosien ajan, vaikka kilpailua tuleekin.
—
Muokkaus: laajentaakseni optimismiani Novon suhteen Yhdysvaltojen tullien ja hinnanalennusten kontekstissa, katson, ettei tämä ole nollasummapeli.
Joillakin Novon kilpailijoilla on edessään suurempi taistelu kuin Novolla. Esim. Eli Lillyn glp-1-tuotanto perustuu pääasiassa Irlantiin, kun taas Novolla on kapasiteettia Yhdysvalloissa (tietysti myös Eli:llä on). Mutta uskon, että Eli on tässä huonommassa asemassa.
Entä jos Yhdysvalloissa tulee markkinahintojen alennuksia? Sillä on tietysti lopulta vaikutusta lääkeyhtiöiden rahalliseen kykyyn investoida glp-1-markkinoille tulevaisuudessa. Tämä saattaa viivästyttää investointien laajentamista tällä alalla samalla kun Eli:n ja Novon välillä on jo hintakilpailua, mikä saattaa tehdä niiden tulevista investoinneista vähemmän houkuttelevia.
Mutta tämä on jälleen vain Novon näkökulmasta eikä niin suoraviivaista kuin tässä selitetään, mutta Novon asema ei ole niin heikko kuin osakekurssi antaa ymmärtää. Mutta olen jälleen hieman puolueellinen, koska omistan Novoa pitkällä aikavälillä.