Novo Nordisk - Euroopan arvokkain yhtiö?

Täällä tuo CagriSemaan liittyvä uutinen ajalta ennen joulun pyhiä. Tämä sysäsi osakkeen tosiaan isosti alas

Mielestäni tiedotteen mielenkiintoisin kohta on tämä, ja itse olen betsannut nyt sen puolesta että tämä oli ylireagointia.

“We are encouraged by the weight loss profile of CagriSema demonstrating superiority over both semaglutide and cagrilintide in monotherapy in the REDEFINE 1 trial. This was achieved even though only 57% of patients reached the highest CagriSema dose,” said Martin Holst Lange, executive vice president for Development at Novo Nordisk. “With the insights obtained from the REDEFINE 1 trial, we plan to further explore the additional weight loss potential of CagriSema.”

Huomioinarvoista on, että täyttä dataa ei olla vielä saatu markkinoille ulos. Lisää dataa on tulossa H1 aikana. Pitkään ei tarvitse siis odotella. Käsittääkseni seuraavissa vaiheissa säädetään vielä tuon annostuksen kanssa, joka vaikuttanee varmasti lopputulokseen.

The results from the second pivotal phase 3 trial, REDEFINE 2, in adults with type 2 diabetes and either obesity or overweight are expected during the first half of 2025.

Tässä ihan hyvä analyytikkohaastis mielestäni asian tiimoilta.

Firmaa seuraa yli 20 analyytikkoa, joten uutta olennaista informaatioetua markkinoilta on lähes mahdotonta löytää. Äkkiseltään katsottuna ainakin analyytikoiden joukosta suurin osa pysyy uutisoinnin jälkeen positiivisella puolella ja osa viittaa osakkeen kurssin putoamiseen sanoilla “ylireagointi”.

En ole itse lääketieteen alan ihminen, joten luonnollisesti lääkeyhtiöt ovat siellä oman “circle of competencen” aika reunamilla.

Toisaalta minua tässä houkuttaa mm. obesity drug marketing odotettu kasvu:

Tähän nähden näin “maallikkona” pidän nykyistä osakkeen hinnoittelua maltillisena. Samoin tekevät analyytikot. Sen verran houkuttaa, että olen tätä ostanut hieman salkkuun jo pitkällä tähtäimellä. Luulen, että markkinat eivät jakaudu 90% LLY ja 10% NOVO-B, vaan jonkinlainen hieman tasaisempi duopoli tästä on tulossa 5v tähtäimellä muiden kilpailijoiden jäädessä taakse lähivuosina. Tokihan siellä uusia aihoita kehitellään kokoajan eri firmoissa ja nyt loppuvuonnakin on tainnut kilpailijoilta joitain virityksiä tulla…

• 2025e EV/EBIT 17.5x ja P/E 22x
  • liikevaihdon kasvu ~20% CAGR
  • PEG ~1.0 (2024-2026)

Harva “kohdemarkkina” on logiikaltaan näin helppo tajuta (elintason nousu → lihavuusongelman kasvaminen väestössä), samalla niin että kohdemarkkinan odotettu kasvu pitkälle tulevaisuuteen on näin voimakasta. Ja onhan siellä CagriSeman lisäksi jo muitakin tuotteita hyvin jakelussa sekä uutta tavaraa kaiketi putkessa. Siksipä tämä itseä kiinnostelee. Tässä vaiheessa ei paljoakaan annettavaa pohdiskeluun tähän keissiin…

26 tykkäystä