Novo Nordisk - Europas mest værdifulde selskab?

Enhver, der ejer danske selskaber, har helt sikkert overvejet dette i de seneste måneder. Selv hælder jeg til den opfattelse, at Trump ikke vil begynde at straffe selskaber individuelt udelukkende baseret på, hvilket land selskabet er fra. Dette ville nok være for meget for markederne, hvis man begyndte at straffe allierede landes selskaber vilkårligt. Det burde på en eller anden måde ske gennem lovgivning, ligesom i EU. Kinesiske selskaber er en anden sag, da Kina er USA’s hovedfjende.

Man kan derimod ikke pålægge EU-medlemslande separate toldsatser, fordi EU forhandler handelsaftaler som et økonomisk område og ikke land for land. I praksis bryder de yderligere toldsatser, som Trump har indført, den tidligere handelsaftale mellem EU og USA, og den skal genforhandles.

Sandsynligvis ender det med en TACO, det tror jeg i hvert fald selv på. De nordiske lande, Tyskland, Frankrig, Holland og IB vil ikke give efter i disse Grønlandsspørgsmål, og Trump ender uden øen. Handelsforhandlingerne kan starte forfra, og EU kan få en mindre fordelagtig aftale, men der er midtvejsvalg på vej i USA, så en eskalering er også en risiko for Trump. Det fungerer sandsynligvis også som en løftestang for EU i forhandlingerne. Jeg tror ikke på militære indgreb, eller også er det ekstremt usandsynligt. I så fald ville vi have en tredje verdenskrig på hænderne, hvor Europa ville kæmpe mod USA. Flertallet af de amerikanske borgere støtter IKKE et angreb på Europa eller Grønland mod en allieret.

20 Synes om