Sisältyykö rahastojen hallinnointipalkkiot commission income -kohtaan? ![]()
Uskoisin. Toisellani seuraamallani finanssialan yhtiöllä on juurikin näin.
Tämä oli lupaava tiedonjyvä Nordnetin uutiskirjeestä:
Rahastosijoittamisessa toukokuu oli ETF:issä kolmanneksi vahvin ja perinteisissä rahastoissa vahvin ostokuukausi koskaan. Yksityissijoittajat hajauttavat rahastoilla indekseihin.
Higher for longer on hyvä toimintaympäristö Nordnetille. Lainananto tuottaa korkokatetta, sekä asiakasvarojen suojaksi rakennettu liquidity portfolio tuottaa erinomaisesti. Sen vastakohdaksi vaaditaan taas sijoittajasentimentin kohoaminen, josta on nyt nähty merkkejä.
Hei Nordnetin IR - väki, jos teitä tätä kautta tavoittaisi, vaikka juhannus päällänsä, niin jos maanantaina vaikka joku kerkeisi vastaamaan:
Keissi lyhyesti seuraava: pitäisi päästä äänestämään erään TSX-V listatun Kanadalaisen yhtiön asiasta, melkoisen merkittävästä asiasta kyse, ja yhtiön puolelta tullut viestiä, ettei pitäisi lakiteknisesti olla esteitä:
Kysymys kuuluu, onko tuohon Kanadaan pienpörssiin listatun yhtiön äänioikeutta mahdollista käyttää? Jos ei, niin arviolta 15 miljoonan osakkeen/äänen pois jääminen äänestyksestä on sen luokan skandaali, että tästä kuullaan vielä.
Voisitteko tehdä poikkeuksen käytäntöönne ja sallia äänestykseen osallistumisen. (Ilmeisesti teiltä tarvitsee vain PDF dokumentin todistuksena, jossa osakkeenomistajan nimi, päiväys ja osakemäärä)
Yst. Terv. Demokratiaa joko on, tai ei ole.
PS. Minulle voi laittaa yksityisviestilläkin perusteluja/käytäntöjä ylipäänsä vastauksia.
Edit. -korjattu arviolta osakkeiden/äänten suuruusluokka.
Nordnetin suositun Rahapodin toinen juontaja Martin Paasi jättää Rahapodin juontamisen ja tehtävät Nordnetissa ja siirtyy siis varasijalta eduskuntaan:
Tunnettu talous- ja sijoituskommentaattori Martin Paasi lopettaa työt osakevälittäjä Nordnetillä kesäkuun lopussa. Paasi on työskennellyt Nordnetillä talousasiantuntijana ja Rahapodi-podcastin vetäjänä yhdessä Miikka Luukkosen kanssa. Paasi nousee varapaikalta eduskuntaan, kun Pekka Toveri lähtee Brysseliin europarlamentin edustajaksi.
Rahapodin jatkosta tiedotettaneen myöhemmin. Menetys Rahapodille, mutta mukavaa että eduskuntaan saadaan yksi lisää joka tajuaa jotain (pien-)sijoittamisesta.
Pahoittelut jos tästä on keskusteltu jo ketjussa, mutta en ainakaan huomannut kun selasin aiempia viestejä läpi.
Jos ruotsalaisten asiakkaiden välityspalkkiot ovat selvästi alhaisemmat kuin suomalaisten, niin mitäköhän kautta Nordnet Sweden kerää noin muhkean liikevaihdon, kun vertaa Suomeen? Osakekauppoja ruotsalaiset tekevät suunnilleen tuplasti mitä suomalaiset, joka ainakin osaltaan selittää asiaa. Onkohan muitakin selityksiä? Luulisi olevan, kun Swedenin liikevaihto on noin kova.
Suomessa on asiakkaita 579 000 ja Ruotsissa 475 000. Suomalaisten asiakkaiden pääoma on yhteensä 237 mrd. sek ja ruotsalaisten 334 mrd. sek.
Tarjoavat Ruotsissa käsitykseni mukaan myös asuntolainoja. Mahd tulossa Suomeenkin PB asiakkaille.
-
Nordnet voi katsoa taaksepäin vahvaan neljännekseen, jossa oli jatkuva vakaa säästöjen ja uusien asiakkaiden virta, nopea tuotekehitystahti ja ennätyksellinen taloudellinen tulos. Tulot kasvoivat 20 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon uudelle ennätystasolle, 1 289 miljoonaan Ruotsin kruunuun. Kaiken kaikkiaan voimme raportoida huhti-kesäkuun käyttökatteeksi 904 miljoonaa Ruotsin kruunua – 24 prosentin kasvu verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon ja Nordnetin korkein luku tähän mennessä neljännesvuositasolla, sanoo Lars-Åke Norling, Nordnetin toimitusjohtaja.
-
Toiveikkaat odotukset “pehmeästä laskusta” ovat tuoneet positiivisen tunnelman osakemarkkinoille. Transaktioiden suuren määrän lisäksi tämä optimismi heijastuu Nordnetin korkeana asiakashankintana. Lähestymme nyt yhteensä kahta miljoonaa pohjoismaista säästäjää, jotka ovat valinneet Nordnetin alustakseen, ja vuotuinen asiakaskasvumme on 11 prosenttia, sanoo Lars-Åke Norling, Nordnetin toimitusjohtaja.
Neljänneksen kohokohdat
- Vahva taloudellinen neljännes, jossa tulot ja liikevoitto olivat uusissa ennätyskorkeuksissa ja jatkuvaa kasvua kaikilla liiketoiminta-alueilla.
- Positiivinen nettosäästö ja hyvä asiakaskasvu.
- Hyvä kaupankäyntiaktiivisuus ja vahva välityspalkkiomarginaali.
- Vahva suoritus rahastoliiketoiminnassa, jossa Nordnetin omien rahastojen nettosäästöt olivat korkealla tasolla.
- Jatkuva korkokatekasvu korkeampien korkojen ja lainakasvun seurauksena.
- Hyvä kustannushallinta – koko vuoden kulujen odotetaan olevan taloudellisten tavoitteiden mukaisia.
- Vahva pääomatilanne – osinko 7,20 Ruotsin kruunua maksettu ja osakkeiden takaisinosto on käynnissä.
- Sharevillen sosiaalisten toimintojen integrointi Nordnetin verkkosivustoon ja sovellukseen on saatu päätökseen, mikä on johtanut ennätykselliseen sitoutumisen tasoon.
Taloudelliset tulokset lyhyesti, huhti-kesäkuu 2024 (huhti-kesäkuu 2023)
- Oikaistu liikevoitto 904 (729) miljoonaa Ruotsin kruunua
- Liiketulot 1 289 (1 071) miljoonaa Ruotsin kruunua
- Oikaistut liikekulut -353 (-321) miljoonaa Ruotsin kruunua
- Laimennettu osakekohtainen tulos 2,86 (2,25) Ruotsin kruunua
https://nordnetab.com/wp-content/uploads/2024/07/q2eng2024.pdf
Erinomainen osari joka osui konsensuksen yläpäähän. Commission income meni yli.
Hallituksen puheenjohtaja osti osakkeita melkein miljoonalla eurolla ![]()
https://marknadssok.fi.se/Publiceringsklient/en-GB/Rapportsammanställning/Index/A003I430-1?sökfunktion=Insyn
Hän osti myös viidenneksen tuosta potista Q2 jälkeen, joten luottoa löytyy ![]()
Pikkurahoja nuo kun löytyy 84 miljoonan potti jo entuudestaan ![]()
Lyhyet kommenttini Q3-tulokseen:
Nordnetin Q3 osui analyytikoiden ennusteisiin. Kurssissa nähtiin pieni -10% korjausliike kuukausi sitten. Osake on tavoitehinnassaan nyt ennen analyytikoiden päivityksiä.

Osakkeiden osto-ohjelma on vasta alussa:

Avanzalta tänään erinomainen Q4, ja siksi Nordnet on nousussa vanavedessä.
Nordnet kolkuttelee ATH lukemia, huhut vihjailevat Avanzan kanssa yhdistymisestä.
Oliskohan aika myydä. ![]()
Tuo uutinen ja huhut ovat vuodelta 2013.
Nordnetilla ja Avanzalla on muuten merkittävä ero shortti kannassa. Nordnet reilu 1%, Avanza 6%.
katos vaan. Oli vähän vanhempaa “uutista”.
Täytynee tarkentaa omaakin sisälukutaitoa😂
Q4 Kokohdat
Vuosikertomus englanniksi
Lisäksi Nordnet laajentuu Saksaan vuonna 2026, voi pojat. ![]()
https://x.com/SuviTuppurainen/status/1884137560974213225
Nordnet laskussa tänään, teknisiä ongelmia:
Jos on luottoa yhtiöön niin voi olla oston paikka. Itse luotan Nordnetin teknologia-osaamiseen, eiköhän sieltä nopeasti saatu rollback tehtyä.
10% Nordnettiä käyttävistä foorumilaisista on päättänyt siirtää vähintään tulevat rahavirtansa muille välittäjille ja 21,3% miettii vielä vaihtoehtoja, mutta tulee todennäköisesti vaihtamaan välittäjää.
Jos tulosta extrapoloi muihin käyttäjiin, niin lähes kolmannes Nordnetin käyttäjistä olisi vaihtamassa Nordnettia johonkin toiseen välittäjään.
Myös Nordnettiä suosittelevien määrä putosi 16 prosenttiyksikköä.
Melko vahva myyntisignaali ottaen huomioon kuinka pieneksi viimeisimmän kohun aiheuttama kurssireaktio jäi.
Kyselyyn vastasi todennäköisesti äänekkäin otos aktiivisimpia (pien)sijoittajia. Inderes varmaan muutenkin käsittää aktiivisimmista aktiivisimmat käyttäjät. Todennäköisesti asiakaskato on luokkaa alle 1 % käyttäjistä, jos sitäkään.
En itsekään usko, että asiakaskato on ihan nuin suurta kuin kysely osoittaa, osin juuri mainitsemastasi syystä ja osin ihan leppymisen ja lyhyen muistin takia.
Mutta ei kai tuommoisen täysin hihasta ravistetutun arvauksen yhteydessä voi käyttää sanaa todennäköisesti.
Myös lasku Nordnettiä suosittelevien keskuudessa voi pitemmällä aikavälillä tehdä vahinkoa. Nordnet ei ole kivijalkapankki ja epäilen, että sitä päädytään käyttämään usein juuri aktiivisempien piensijoittajien suositusten perusteella.
Hiukan perspektiiviä tähän tuo S-Pankin ongelma, joka oli oman käsitykseni mukaan päällä yli kaksi vuotta. Ongelma oli käsitykseni mukaan samankaltainen kuin Nordnetillä ja lopulta ongelman ilmoittanut nuorimies päätyi sitä käyttämään hyväksi. S-Pankki joutui asiasta myöhemmin Finanssivalvonnalle? vastaamaan. Vertailukohtana moniko on tämän perusteella nyt sitten lopettunut S-Pankin tai vihreän kortin käyttämisen? Nordnetin reagointi tilanteeseen oli nopea ja viestintää tehty lopulta varsin hyvin. Parannettavaa toki löytyy.
Moni kiinnostui tässä yhteydessä Mandatum Trader palvelusta. Yllättävän hyvin on unohtunut heidän verotuksellinen ongelma valuutoissa, jonka seurauksena asiakkaita vaihtoi toiselle välittäjälle. Käsitykseni mukaan ongelmaa ei ole edelleenkään korjattu, toisin kuin Nordnet on tehnyt.
Sanoisin, että pankkitoimissa lopulta suuri merkitys on luottamuksessa. Pystyykö Nordnet tai joku muu toimija palauttamaan luottamuksen. Oleellista on omasta mielestäni korjata mahdollisimman hyvin epäluottamusta aiheuttanut ongelma ja viestiä asiasta hyvin.





