Nokian Renkaat Oyj

Jeg er egentlig ikke særlig bekymret for den konkurrence, russerne vil udgøre på forbrugermarkedet i fremtiden. De russiske dæks – og andre produkters – tilbagevenden til de vestlige markeder er helt sikkert en realitet på et tidspunkt, men hvornår? Når dækkene fra fabrikken i Skt. Petersborg vender tilbage til det europæiske marked (om år eller årtier?), er det værd at overveje følgende:

• Er infrastrukturen på fabrikken i Skt. Petersborg blevet vedligeholdt? Jeg mener, produktionen bliver sandsynligvis opsuget af staten til kostpris for at opretholde krigsmaskinen i dag, og vedligeholdelsen kan være så som så → Hvor længe vil selv det nuværende udstyr fungere? Vedligeholdelse kan være svær at få, selv for penge.

• Er der blevet investeret i produktudvikling? Engagerede folk der innoverer? I dagens Rusland?

• Tilgængelighed af råmaterialer, kvalitet og produktionsudstyr. Mange sanktioner vedrører kemikalier og udstyr, der anvendes i dæk. Bliver råmaterialer af god kvalitet erstattet af det, der er tilgængeligt, uanset hvad det er? Er der andre muligheder? Kan man få nye maskiner, hvis de gamle går i stykker?

Jeg er ret overbevist om, at dæk produceret i Skt. Petersborg – muligvis allerede i dag, og slet ikke om et årti(?) – ikke vil vinde en eneste uvildig dæktest, ikke engang mod de billigste kinesiske dæk. Inden for dæksudvikling sker der et generationsskifte sikkert hvert andet år, og det er ikke let at indhente, hvis der ikke for alvor er investeret i produktudvikling. I Rusland er det i øjeblikket ikke særlig centralt for virksomhederne, da de primært forsøger at overleve i en krigsøkonomi.

Selvom de fik salgstilladelse i Europa, så har det vestlige marked mange valgmuligheder, og da dæk bogstaveligt talt handler om køberens liv, vil køberne (forhåbentlig) tjekke mindst én test, før de køber. Med den nuværende takt, hvor man ser den russiske industris selvmord fra sidelinjen, vil de dæk, de producerer om få år, sandsynligvis være dødsdonuts under ethvert køretøj.

Sådan har jeg tænkt over sagen med denne russiske fabrik. Sandsynligvis vil den ikke udgøre en trussel mod vestlige producenters marked i flere år efter krigens afslutning og ophævelsen af sanktionerne, hvis nogensinde. Faktisk kom de første sanktioner mod Rusland i 2014 efter annekteringen af Krim. Inden da havde de haft alle muligheder for at udvikle hvad som helst til at konkurrere på de vestlige markeder, men hvad har de fået solgt her? Udover vodka kender jeg ikke et eneste russisk produkt, der sælger på de vestlige markeder, hvis man ser bort fra våben. Og selv med dem har jeg hørt utilfredse tilbagemeldinger fra kunder. Ydeevnen svarer ikke til det annoncerede.

Russisk teknologi har aldrig været i stand til at konkurrere på forbrugermarkederne i Vesten. Kun produkter med lav forædlingsgrad såsom gødning, metaller, olie, naturgas og vodka sælger. Nokian Tyres’ konkurrence kommer nu fra Vesten og om nogle år måske også fra Kina, når kvaliteten af deres produkter forbedres, og priserne fortsat er lave.

21 Synes om

Det her er bare sådan en grundlæggende ting om Rusland, som vi altid får solgt. Jeg har ikke selv været i Rusland, og historierne om gamle fabrikker fra sovjettiden, som finner besøger, er generelt set…

Lad os sige ret eksotiske.

Det er værd at huske på, at der er forskel på en fabrik bygget i et randområde og en fabrik bygget i en by som Sankt Petersborg.

Det er det samme i mange lande.

Jeg er ikke helt sikker på, når man overvejer vedligeholdelsesaspekter, om vi klamrer os for meget til mindet om Sovjetunionen. Vietnam sakkede i sin tid agterud på grund af strenge handelssanktioner, men vil det samme ske for Rusland i dagens verden?

Jeg ville ikke være for sikker på det.

I dag findes der et kinesisk alternativ til mange industriprodukter, og Kina har ikke været interesseret i situationen omkring krigen i Ukraine.

Hvad angår Ruslands teknologiske niveau. Nogle fortæller også, at de efter at have rejst til Sankt Petersborg og Moskva var overraskede over, hvordan der findes en app til enhver tjeneste, hvor rent og avanceret der er i centrumområderne osv.

Jeg siger det kun, fordi man ikke skal lulle sig ind i troen på, at russerne ikke forstår at udvikle deres egne fabrikker. Selvom det naturligvis er det, vi får serveret som propaganda.

11 Synes om

Det er ikke længe siden, der var en artikel om, at den fabrik, der blev stjålet fra NR, ikke rigtig er kommet i gang. Jeg tror heller ikke, at der lige foreløbig kommer dæk derfra til salg i EU-området.

1 Synes om

Jeg læste på et tidspunkt noget om, at de brugte måneder på at nørkle med at få styr på Icon-sidestøbeformene, og at piggene i vinterdækkene ikke er de samme som dem, Nokian bruger. Det er præcis den slags ting: Hvis man køber Makita-værktøj, kan hvem som helst blive husbygger, og hvis man stjæler en dækfabrik fra Nokian, så kan man automatisk finde ud af at lave bildæk.

8 Synes om

Jeg har selv tilbragt tid på den pågældende fabrik i forbindelse med forskellige projekter. Fabrikkens automatiseringsgrad er høj, og driften af fabrikken kræver ekspertise.

De havde bestemt en kompetent organisation dengang NR stadig ejede fabrikken, og på det tidspunkt kørte fabrikken ret selvstændigt.

Udviklingsarbejdet i produktionen blev i høj grad udført i Nokia og blev ofte først derefter overført til Rusland. De lokale udviklede altså ikke rigtig noget nyt selv.

Jeg ser det personligt sådan, at produkterne og produktionsmetoderne allerede på mellemlang sigt uundgåeligt vil sakke agterud i forhold til andre konkurrenter, hvilket naturligvis ikke burde være nogen overraskelse.

61 Synes om

Gode pointer. Jeg er enig. Lige nu lever vi med en tankegang om, at man ikke gør noget som helst med Rusland, og at de heller ikke selv kan finde ud af noget derovre. Men det er rigtigt nok, at holdninger ændrer sig. Der går et par år, og så er der allerede unge, der ikke engang kan huske hele krigen i Ukraine. Det er det samme med corona. Nu giver vi hånd og hoster, præcis som vi gjorde før.

Jeg har dog stadig troen på Nokian Tyres i denne nye situation. Produktudvikling og konkurrenceevne ser ud til at ligge i virksomhedens DNA, så jeg ejer aktier.

5 Synes om

Mit nedenstående indlæg bevæger sig væk fra emnet Nokian Tyres og fokuserer på det russiske samfund. Jeg bringer det dog her med den begrundelse, at dækfabrikken i Skt. Petersborg ikke vil udgøre en trussel mod Nokian Tyres eller andre dækproducenter nu eller i fremtiden.

Russere som individer er ikke dummere end nogen af os finner. Mit centrale argument i indlægget hviler på den russiske samfundsorden og deres indbyrdes tillid. I løbet af de seneste år har jeg læst snesevis, hvis ikke hundreder, af forskellige historier om, hvordan tingene fungerer derovre. Normalt fra pennen af en person, der selv har boet der og kender sit samfunds skikke. Alle tegner det samme billede af det russiske samfund. Kun Ruslands egen propaganda fortæller, hvordan de kan finde ud af alt og gøre det godt. Enkelte individer fortæller noget andet.

Rusland er en kommandoøkonomi. Alt flyder fra toppen og ned. Succes i livet afhænger af forbindelser og af, hvem du kan gøre tjenester for i din position. Succes afhænger langt mindre af, hvor god du er til dit arbejde. Og i et samfund, hvor succes betyder et job, hvor der uddeles statslige midler, må en anden tabe, for at du kan få succes. Det er oftere et nulsumsspil end ikke.

Denne form for samfund fremmer brugen af tid og talenter på at pleje relationer frem for at udvikle sig til en ekspert inden for sit felt. Selvom der helt sikkert findes eksperter på alle områder derovre også, er de incitamenter, samfundet giver for at få succes i livet, dog anderledes. Der findes ingen akademisk frihed; hvis du fortæller noget i nogens påhør, som en topfigur over dig ikke ønsker at høre, så er det bare ærgerligt for dig.

Nedenfor er en god video fra Elvira Bary, hvor hun beskriver Ruslands nuværende teknologiske tilstand og starter sin fortælling helt tilbage fra Sovjettiden. Hun gennemgår på et faktuelt grundlag, hvor pengene i Rusland går hen, og hvilken indflydelse det har på udviklingen. Hun gennemgår, hvordan finansiering af uddannelse og videnskab, akademisk frihed, erhvervelse af grader og det at udfordre de herskende synspunkter med nye idéer fungerer, og hvad det resulterer i.

Konklusion: Dækfabrikken i Skt. Petersborg kan kun være en betydelig aktør på de vestlige markeder, hvis og kun hvis en vestlig part investerer millioner (eller ti- eller hundreder af millioner?) af kroner i den, opdaterer teknologien og produktionsmetoderne og medbringer de nyeste opskrifter og råmaterialer. Hvor sandsynligt er dette? Ikke inden for den tidshorisont, jeg kan overskue. Men jeg kan naturligvis tage fejl. Jeg vil ikke skrive mere om dette emne i denne tråd.

35 Synes om

Nokian Tyres afholder CMD i februar.

Tilsyneladende afholdes CMD i Helsinki, og man forsøger ikke i så høj grad at tiltrække storkapitalen fra London, New York eller Centraleuropa. Så vidt jeg forstår, forbliver strategien, de finansielle mål osv. uændrede, og disse vil blot blive uddybet yderligere.

kuva

Der er foretaget investeringer, og kapaciteten er blevet øget i alle geografiske områder. Der er også optaget betydelig gæld, så nu skal produktionen bare køre, og produkterne skal sælges til slutkunderne.
Så nu mangler kun selve eksekveringen. I Inderes’ prognoser vokser omsætningen ganske vist fornuftigt hvert år, men der er plads til forbedring, og lønsomheden & afkastet af kapitalen sniger sig opad frustrerende langsomt; først i 2028 er ROE > 10 % i Inderes’ prognoser (stadig i 2028 er ROI kun 8,6 %).
En optimist kan altid håbe på, at investeringerne i USA har skabt et godt fundament, og at der kan sælges mere end forventet derovre, i det mindste med rimelige marginer, og at de nordiske forbrugeres tungsind endelig vil lette lidt, så det hele begynder at lysne.

Insiderne har også lidt af deres egne penge på spil, der kunne godt være mere. (P.S. den tabel viser situationen ved udgangen af 2024! :man_facepalming: )

15 Synes om

Her er Raulis kommentarer om salget af nye biler i Europa i december. :slight_smile:

Ifølge ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) var salget af nye biler i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde i december 8 % højere end i samme periode året før, svarende til 1,2 millioner styk. Markedet har været i en let opadgående trend gennem hele anden halvdel af 2025. I ACEA’s statistikker er Storbritannien inkluderet udover landene i Den Europæiske Union og EFTA. I de nordiske lande var udviklingen i december blandet, da Sverige faldt med 9 %, Norge steg med hele 160 %, og Finland faldt med 12 %. Vi kommenterede allerede de finske tal tidligere i denne kommentar.

3 Synes om