Nokian Renkaat Oyj

Det tror jeg næppe.

Jeg har ikke selv erfaring med erhvervsindkøb af dæk, men når det gælder f.eks. byggematerialer, er det helt normalt, at et byggefirma køber dem til aftalepriser med ca. 40 % rabat i forhold til detailprisen.

2 Synes om

Jeg var selv ved at skrive om dette, men udelod det. De 2500 € er inklusiv moms. Uden moms er prisen 2000 €, og afhængigt af dækmarkedet er der 1-2 virksomheders avancer imellem, før vi når frem til Nokian Tyres’ fabrikspris. Hvad avancen på store dæk så er, er en anden sag.

Dette blev i øvrigt allerede fejet af bordet på grund af markedets størrelse. Det er altså en forsvindende lille del af helheden.

1 Synes om

https://riviantrackr.com/news/rivian-names-nokian-hakkapeliitta-r5-suv-as-official-winter-tire-for-r1t-and-r1s/

Rivian udnævner Nokian Hakkapeliitta R5 SUV som det officielle vinterdæk til R1T- og R1S-modellerne

47 Synes om

Min egen erfaring med dæk til tungt materiel (militært materiel) var, at det ret sjældent var Nokian, der blev brugt, når dækkene på materiellet blev fornyet; Michelin var næsten altid valget. Men når der kom nyt materiel, var det dog næsten altid med Nokian-dæk.

Man skulle tro, at det finske forsvar i det mindste har et mål for graden af nationalt indhold i nyt materiel, og så er Nokian-dæk fine nok, men når de gamle skal udskiftes, skiftede man normalt mærke. Nu kan det dog godt være, at de samme duer, når man skal bruge de 5 % af BNP på militærudgifter, da det ville være en nem måde at få både forbrug og nationalt indhold på.

3 Synes om

Før jeg ønsker alle en glædelig jul, er der lige lidt flere overvejelser til år 2026.

Rivian blev oprindeligt finansieret af Amazon og Ford. Som jeg forstår det, er Amazons varevogne Rivian-biler.

Hvad hvis Amazon/Rivian/NR sætter Kimi i en reklame for at køre Amazon-pakker sikkert frem i en Rivian – sommer og vinter.

Det ville være det, én julereklame og NR’s kurs mod nordøst :grinning_face:

Nu skal skinken steges, et godt år er gået. Glædelig jul!

21 Synes om

Første million dæk er allerede produceret i Rumænien :+1:

64 Synes om

Her er Raulis kommentarer om det europæiske salg af nye biler i november. :slight_smile:

6 Synes om