Er han ikke allerede en fyr på halvtreds, hvis verdensmesterskab var for 20 år siden eller noget?
På den anden side er købere af nye biler vel i den alder, og dem der køber bilens første sæt vinterdæk er vel også(?)
Her er Rauls omfattende kommentarer om dækkenes udvikling og prognoser i forskellige regioner.
Vores prognoser for Nokian Tyres er baseret på rapporter om prognoser for forskellige segmenter. I denne kommentar gennemgår vi også omsætningsudviklingen og prognoserne for de geografiske områder og sammenholder dem med selskabets omsætningsmål på 2 mia. euro.
Der har for nylig været skrevet, at Nokian Dæk har tilstrækkelig produktionskapacitet, men at problemet kan være, at hele produktionen ikke kan sælges. Jeg overvejede, hvor man kunne få data om dæksalg, og det slog mig at undersøge Google-søgeordstrends. Tjenesten findes ved at søge på “google trends”. Søgeordene er indekseret, og 100 betyder flest søgninger. Man kan ikke finde absolutte mængder ud fra dette. Det er også lidt uklart, hvordan Google statistisk behandler produktgrupper, og det er værd at bemærke, at mange bruger VPN-tjenester, hvilket sandsynligvis forstyrrer disse statistikker en smule.
Jeg brugte forskellige Nokian Dæk-produkter som søgeord, og i hvert fald visuelt ser situationen i USA bedre ud end sidste år. Det er selvfølgelig ikke givet, at søgevolumen er forbundet med salgsvolumen, i hvert fald for de nordiske lande syntes det ikke at være tilfældet, da jeg sammenlignede med diagrammet i Raulis rapport om omsætningsudviklingen i forskellige geografiske områder. Dette kan forklares med Nokian Dæks etablerede markedsposition i Norden. I USA er Nokian Dæk derimod ret ukendt, og en stigning i søgevolumen kan tænkes at indikere øget interesse for mærket og potentielle købsintentioner. Hvis dette er tilfældet, er det selvfølgelig en positiv ting, og det ville styrke tanken om, at forventningerne til salgsudviklingen i USA ikke er helt grundløse.

For de nordiske lande ser søgevolumen for søgeordene “hakkapeliitta 10” og “Hakkapeliitta R5” ud til at være på nogenlunde samme niveau som de foregående år. Det er interessant, hvordan søgeordet “hakkapeliitta 10” i alle nordiske lande er koncentreret i de nordlige dele af landet, mens søgningerne i syd er mere fokuseret på R5-serien. I sig selv er det ret logisk, men umiddelbart ville jeg have troet, at der ikke var meget intern spredning i andelen af friktionsdæk og pigdæk. Det fortæller selvfølgelig ikke, hvordan det i virkeligheden korrelerer med de dæk, der er monteret på bilerne.
Google Trends-data virker til dels forvirrende for mig, og jeg ved ikke, hvor meget vægt man kan lægge på det. Enhver må drage sine egne konklusioner.
Før nogen undrer sig over, hvorfor den stiger i dag…
Danske Bank Upgrades Nokian Tyres to Buy (Sell), Target Price Set at 10 Euros - BN
Er der Nokian-dæk på Pasierne?
Grok: “I Patrias pansrede køretøjer, især i nyere modeller som Patria 6x6 (også i CAVS-projektet), anvendes dæk fra Nokian Renkaat.
Flere pålidelige finske kilder (såsom Iltalehti og Tekniikka&Talous) nævner direkte, at fælgene på Patrias køretøjer kommer fra Hutchinson, og dækkene (sort gummi) kommer fra virksomheden Nokian Renkaat. Dette understreges i forbindelse med omkostningseffektivitet og den indenlandske forsyningskæde.
I ældre modeller (som XA-seriens Pasi) er dækproducenten ikke dokumenteret lige så tydeligt i offentlige kilder, men i nyere produktioner er Nokian Renkaat et klart valg. Patrias officielle hjemmesider eller tekniske specifikationer specificerer ikke altid dækproducenten, men journalistiske rapporter fra præsentationer af køretøjerne bekræfter dette.”
Gemini3: “Dækket, der anvendes på Patria 6x6-køretøjer, er Nokian Tyres MPT Agile 2.
Det er et specialdæk, der er designet specifikt til militær- og terrængående lastbiler, og som er udviklet i samarbejde med det finske forsvar (Suomen Puolustusvoimat).
Her er dækkets vigtigste egenskaber i forbindelse med Patria 6x6:
-
Udviklet til nordiske forhold: Dækket er designet til at fungere ikke kun i mudder og sten, men også på sne og is. Da Patria 6x6 oprindeligt blev designet til Finlands og Letlands behov (CAVS-projektet), er vintergreb en kritisk egenskab.
-
Samarbejde med forsvaret: Dækket blev lanceret omkring samme tid som udviklingen af Patria 6x6-køretøjet (ca. 2018). Det er efterfølgeren til den tidligere MPT Agile-model, og i udviklingen blev der lagt vægt på forsyningssikkerhed (huoltovarmuus) og kompatibilitet med forsvarets materiel.
-
Run-flat-kapacitet: I militær brug er dækkene ofte udstyret med såkaldte run-flat-støtteringe (f.eks. Hutchinson), som gør det muligt at fortsætte kørslen, selvom dækket bliver beskadiget eller ramt af kugler/fragmenter.
-
Symmetrisk mønster: Dækkets slidbanemønster er symmetrisk, hvilket betyder, at det fungerer lige godt uanset rotationsretningen. Dette letter vedligeholdelse og montering af dæk under feltforhold.”
Selvom de foregående respondenter brugte 30 sekunder på at spørge en AI om sagen og copy-pastede svaret uden at tænke nærmere over det. Så kan det være, at 6x6 bruger dæk fra Nokian, eller også gør den ikke.
I Iltalehtis nyhed, som den anden AI henviser til, nævnes Nokian Tyres:
I Patrias køretøjer tilstræbes omkostningseffektivitet. Fælgene kommer fra Hutchinson, og det sorte gummi leveres af Nokian Tyres.
Men i samme nyhed står der også
Af hensyn til driftssikkerheden ønsker man at favorisere lokal produktion. Produktionen skal også køre i en eventuel krisesituation.
Størstedelen af de 6x6-køretøjer, som Tyskland har bestilt, bliver fremstillet i Tyskland. Derfor er det meget muligt, at der i dem bliver brugt dæk fra Continental eller Michelin, som er mere lokale end dem, der kommer fra Finland.
Og på i hvert fald nogle af pressebillederne af 6x6 ses dæk fra Michelin.
Jeg ville ikke fejre den ordre alt for meget. Ud af et par milliarder er dækkenes andel lille, og lad os sige, at effekten på Nokian Tyres’ resultat er lille, især hvis de pågældende køretøjer udstyres med f.eks. Michelin-dæk ![]()
Gad vide hvor mange sæt dæk, der bliver solgt til ét køretøj? Hvis ét dæk giver et tusind i ren profit, så giver f.eks. 5.000 dæk 5 millioner.
Med henvisning til nedenstående er 5 millioner nok i overkanten for bundlinjen, 2-3 millioner er nok tættere på, og det fordeles over nogle år, så man lever ikke ligefrem som en konge for de penge endnu. Det har selvfølgelig en effekt, der bidrager til at forhindre, at virksomheden ender i en total krise.
Jeg kiggede på nettet, og detailprisen for sådan en er omkring 2500 €.

Kilde: https://www.rengas-online.com/rshop/Renkaat/Nokian/MPT-Agile-2/14-00-R20-164G-TL/R-453010
Hvis køretøjerne bygges i Finland, og den slags er fabriksmonterede dæk, og vi antager, at Nokian Tyres får f.eks. 2200 €/dæk i omsætning, så bliver det for 876 køretøjer med 5256 dæk ca. 11,5 millioner euro. Jeg ved ikke, hvad overskuddet på tunge dæk er, men der bliver sikkert noget til smør på brødet.
Og selvom tyskerne i fremtiden monterer Michelin, Pirelli eller Linglong på dem, så er det lige meget. Mon tro om der i handlen er stillet krav om, at de fabriksmonterede dæk skal være andre end Nokian?
Jeg ser en rigtig god sandsynlighed for, at Nokia også har fået en ordre ud af dette.
Rauli har lavet en ny rapport om Nokian Renkaat. ![]()
Vi tror, at den milde start på vinteren tynger Nokian Renkaats Q4-udvikling, og markedsudsigterne er heller ikke særlig stærke for næste år. Vi mener fortsat, at der er potentiale for en betydelig resultatforbedring i de kommende år. Aktien prissætter dog allerede dette tilstrækkeligt, og dermed forbliver afkast/risiko-forholdet efter vores mening svagt. Vi gentager vores reducer-anbefaling og kursmålet på 8,25 euro.
Mildt vejr øger netop sliddet på vinterdæk, da ingen længere kører på sommerdæk nu.
For det andet er det mest glatte føre netop omkring frysepunktet, hvilket er den mest udfordrende tilstand for friktionsdæk. Ved hård frost er vejgrebet bedst.
I Finland er der påbud om vinterdæk fra november.
Størstedelen af køretøjerne vil blive bygget i Tyskland.
Her er en påmindelse i forbindelse med diskussionen om forsvarssektoren om, hvad virksomheden sagde i foråret om dens nuværende betydning. Der søges og opnås naturligvis vækst. Ovenfor blev de efter min mening væsentlige punkter vedrørende den ene ordre allerede gennemgået, nemlig at de produceres delvist (eller endda hovedsageligt?) uden for Finland, og som en enkelt ordre fordelt over mange år er den på ingen måde skelsættende for virksomheden. Det er godt, hvis der kommer noget mere derfra, og vi har jo for Heavy Tyres vækst i omsætningen og endda betydelig vækst i resultatet for 2027-28. Heavy Tyres er ikke opdelt i segmenter, og derfor er der heller ikke lavet prognoser på det grundlag.
I forhold til virksomhedens forventede indtjeningsniveau og dermed aktien, vil jeg dog påstå, at udviklingen inden for personvognsdæk i høj grad bestemmer tempoet.
Jeg er enig angående forbruget, og specifikt inden for Vianor-området. I Centraleuropa er der jo ikke påbud om vinterdæk, så det afspejler sig som noget negativt dér.
Jeg har reflekteret over året 2025 og mine egne tanker om, hvordan NR har ’udviklet’ sig:
-Paolos første år. Jeg ser frem til den første årsrapport med interesse
-Fabrikkerne i Rumænien og USA er i produktion
-Reduktion af mellemledelsen i organisationen
-Trimning af salgsorganisationen
-Betingede hjemsendelser for år 2026, hvis salget ikke kører for fuld kraft
-Kimi som brandambassadør
Lidt af en omgang for år 2025.
Nå ja, gennemsnitskursen på min egen aktiepost er 6,02. Lige nu +52,66 %. Det er heller ikke dårligt ![]()
Som en præcisering er der ikke et egentligt påbud om vinterdæk i en fastsat periode, men i dag lyder formuleringen, at man skal bruge vinterdæk mellem 1.11. og 31.3., hvis vejrforholdene kræver det. Det er en ret løs formulering, der overlader ansvaret til bilisten selv. Nogle kan tolke det som, at det slet ikke er nødvendigt at bruge vinterdæk, og der har jo været et par vintre i hovedstadsområdet, hvor der faktisk slet ikke har været brug for vinterdæk i løbet af hele vinteren.
Verden er lille, hvis man ikke forlader Helsinki i løbet af hele vinteren.
Her på mine kanter larmede pigdækkene under bilerne på arbejdspladsen allerede i oktober.
Vinterdækkene er allerede blevet slidt i et par måneder.
Klimaet er heller ikke blevet spor varmere. Jeg kan huske, at vi har haft sorte jule før også.. Jeg forudsiger, at det bliver frostvejr i januar, og at sneen vil dække hele landet ligesom før.
Selskabets turnaround ser ud til at skride frem hele tiden.. Se på P/B = stadig virkelig undervurderet. Jeg ser kursen suse mod tocifrede tal i stedet for otte ret snart.
Det samme gælder i Tyskland. Hvis der er sne eller is, og du kører galt, dækker forsikringsselskabet ikke. Helårsdæk er en fornuftig retning for Nokian Tyres med henblik på det centraleuropæiske marked.
Jeg ejer ikke aktien, selvom jeg godt kan lide selskabet. Det er ikke et kendt brand i Tyskland. Samarbejdet med Kimi er en god start, men jeg tvivler stadig på, om alle dækkene fra fabrikken i Rumænien bliver solgt – og i så fald med hvilken avance. Altså når fabrikken kører med fuld kapacitet.