Nokian Panimo - med uppdraget att göra törst till en njutning

Kauppalehti skriver:

"Nyheten från Nokian Panimo på tisdagsmorgonen gladde alltså – inte så mycket på grund av investeringscaset, eftersom det är dags att bedöma det först senare – utan för att det krävs mod att arrangera en offentlig emission i en situation där det inte funnits erfarenhet av att sådana går igenom på ett par år.

Situationen har länge varit helt annorlunda än till exempel hösten 2021, då en person som följt noteringsprocesser på nära håll skämtade med mig att vem som helst nu kunde gå ut på gatan och fylla en emission på några miljoner.

Nokian Panimo har ännu inte meddelat storleken på sin emission, men den är knappast särskilt stor, eftersom bolaget också är av måttlig storlek."

Jag följer med intresse och kanske deltar. Småinvesterare har fått så pass mycket stryk på sistone i olika bryggeriprojekt att det kan dämpa entusiasmen. Å andra sidan har de väl investerat i dem mer i stödsyfte. Nokian Panimo har historia och bevis på lönsam verksamhet, så jag tror att intresset kommer att vara ganska rimligt gott, förutsatt att prissättningen är på en rimlig nivå.

18 gillningar

Inderes-intervjun var bra, på något sätt verkade fokus ligga på long drinks, där är också konkurrenssituationen utmanande, vilket mervärde/konkurrensfördel företaget tillför long drinks

och en annan sak

förstår inte riktigt Uutuudet 2024 - Nokian panimo.._gaMTg4OTk4OTg4OS4xNzM5OTIxNTU4*_ga_VMBLV3LVKL*MTczOTkyMTU1OC4xLjEuMTczOTkyMTU4OC4wLjAuMA..

Sun’n Blueberry Blast

Blåbär som om man plockade dem från en tuva. De bästa aromerna från skogens godaste blåbär, burkade som en frisk törstsläckare. Äkta saker sötade med socker. Bilberry eller blueberry, ett blåbär är ett blåbär.

??? så är buskblåbärsjuice samma som skogsblåbärsjuice, förstår inte

2 gillningar

Min gissning är att de flesta deltagarna i emissionen siktar på bolagsstämmans “verkliga utdelning”, det vill säga att de fria kranarna skulle vara öppna efter mötet och till det svart korv. Så emissionen går igenom utan problem.

9 gillningar

Bolaget är ännu olistat och de har säkert stora privata ägare samt en ledning som är bunden genom ägande. De tänker alltså inte på vinstfördelning enbart ur en småinvesterares perspektiv som handlar för skojs skull. Om man är bunden att äga bryggeriets aktier på grund av sin position, kan löften om framtida värdeökning vara lite tomma. Därför är utdelningen helt OK enligt mig. Utdelningen kan också ses som en form av belöning för ledningen.

30 procent av resultatet är en ganska låg utdelningsandel och uppmuntrar även ledningen att i framtiden rikta investeringar mot verkligt lönsamma objekt.

Enligt mig är även den logik du nämner lite dum, att företaget tar lån trots att det också finns pengar i kassan. Man bör dock komma ihåg att bolaget har många olika typer av ägare och att utdelningen har en olika roll för var och en av dem.

14 gillningar

Utmärkt intervju, men det skavde lite när det nämndes att bolaget redan har 2000 småinvesterare och en del skulle vilja ha en handelsplats där de kan byta sina aktier. Det blir intressant att se om det finns några försäljningsrestriktioner för de gamla aktierna, eller om alla omedelbart får möjlighet till en Exit. Särskilt om värderingen av denna korvkiosk (nakkikiskan) kastas upp till någonstans runt 20 miljoner, då kan det bli tufft.

Bolagets prestation har varit imponerande, men det bör noteras att betydande tillväxt alltid kräver stora investeringar, och å andra sidan vill de fortfarande förbli ett mikrobryggeri, så ekvationen är lite speciell.

Jag har redan Olvi i min portfölj, så denna kommer nog bara att hamna på bevakningslistan.

BBQ-festivalen Grill & Chill arrangeras även i år på Nokian bryggeris område den 13-14.6.2025, så om någon vill lära känna företaget närmare i god matens tecken, så är det värt att lägga in datumet i kalendern redan nu.

9 gillningar

De flesta av Nokian Panimos aktieägare är just småinvesterare och det finns bara ett fåtal huvudägare (som alltså har hamnat på listan). Flera “gamla Privanet-bolag” har samma problem, att det finns många ägare, men aktierna kan inte handlas. I och med noteringen åtgärdas detta problem, vilket är bra.

Om man vill undersöka jämförelseobjekt så här är årsredovisningarna för Laitilan, det vill säga det största mikrobryggeriet: Toimintakertomukset – Laitilan Wirvoitusjuomatehdas

6 gillningar

Jag är inte ägare än, men jag kommer att bli ägare. Företaget har en tydligt bra egenskap ur investeringssynpunkt, nämligen att huvudägaren är en Evli-baserad bankir, vilket innebär att företaget utvecklas med ekonomin i första rummet. Nå, efter detta får jag förstås för få aktier när jag tänker på det här. Även Marimekko förbättrade sin verksamhet på bankirbas. Utan tvekan är det ett stort arbete att öka marknadsandelarna, men åtminstone leds företaget utifrån pengar och inte känslor.

4 gillningar

När man analyserar ett bryggeri är det bra att även titta på produkternas popularitet :smile: De två största bryggerierna är mycket jämna (källa: Untapped).
image

image

P.S. Var det kanske 2 x bankirer med Evli-bakgrund, https://www.porssitieto.fi/osake/lisaa/pup.shtml.

5 gillningar

Edit: någon hann precis med Untappd först till forumet. Alla andra inhemska som jag testade hade över tre poäng i regel. Inte konstigt att produkterna inte är särskilt bekanta för mig. Nå, kanske volymprodukterna alltid är lite mer bulkiga.

Volymprodukter har aldrig superhöga betyg. Ta till exempel Heineken (2.95).

Receptet för affärsmässig framgång är snarare = en tillräckligt god eller okej öl + ett lämpligt pris + god täckning i dagligvaruhandeln.

P.S. jag har också provsmakat bryggeriets hela alkoholfria sortiment och där finns 3-5 mycket bra (potentiella) produkter.

9 gillningar

Om pris-kvalitetsförhållandet skulle bedömas i Untappd så gissar jag att poängen skulle vara högre. Men när måttet bara är kvalitet så kan man inte göra underverk med rimliga tillverkningskostnader.

Enligt THL har den totala alkoholkonsumtionen i Finland minskat med över en fjärdedel från 2007 till 2023, och trenden verkar fortsätta. Miljonfrågan är hur den tillväxten kan hållas över 10 procent årligen…?

Bra fråga! Målet är företagets eget och man räknar nog mycket med de alkoholfria och Sun’s läskedrycker också. Och det finns marknadsandelar att vinna, vilket den kommande ciderlanseringen säkert också siktar på.

4 gillningar

Både Olvi och andra har satsat mycket på s.k. andra produkter. Jag säger inte att just Nokia inte skulle lyckas i detta avseende, men detta fält är öppet för alla aktörer.

3 gillningar

Det måste bara pressa sig fram bland ganska starka aktörer genom att ta marknadsandelar, 2% kanske till och med ökar, men jag skulle inte ens satsa på det.

1 gillning

Jag skulle själv tänka att mellan den allra billigaste Pirkka-ölen och de dyra specialölen som samlar damm på hyllorna, finns det nog en ganska bra marknadsnisch. Att starkare öl kommit till butikerna har också gett enormt många fler möjligheter för sektorn.

Statistiken är förvisso inte uppmuntrande när det gäller ölkonsumtionen heller, men den kraftigaste nedgången verkar vara i spritdrycker.

Nokian Panimo kommunicerade också tydligt att det är ett mikrobryggeri och avser att förbli så även i framtiden. Målet är alltså inte att klättra upp bland de tre största i marknadsandel.

8 gillningar

Baserat på min egen erfarenhet har yngre vuxna slutat köpa Koff- och Karjala-lådor (illustrativt exempel) och gått över till färre men bättre ölsorter. En mycket liten del köper femstjärniga för 10€/flaska. De flesta dricker några 0.5-liters burkar per helg, t.ex. produkter från Nokian Panimo. Edit: alltså minskar volymen, men intäkterna kan ändå öka, särskilt för ett bryggeri som tillverkar lite mer högkvalitativa produkter.

8 gillningar

Kan någon säga vad detta kan bero på, i november har ett bemyndigande getts för en aktieemission på 100 000 aktier per styrelsemedlem, priset har beslutats att vara minst aktiens matematiska värde, vid motsvarande bolagsstämma har det beslutats att aktier kan köpas till bolaget för 0,7€, det skulle ha gått billigt om man hade sålt till företaget tidigare.

Precis så har det gått för mig också, lådor med Koff och Karjala har blivit kvar i butiken. Ur tillväxtsynpunkt är statistiken ändå ganska dyster; enligt dem har småbryggeriernas marknadsandel av ölmarknaden i Finland legat på cirka 5 % de senaste åren (det finns ca 120 småbryggerier). Som CoktailJet sa, måste man arbeta hårt för marknadsandelen.

1 gillning

Jag vågar påstå att det investeringsobjektet inte är för dig. Även om det förstås är modigt att försöka bilda åsikter för andras räkning. Men hur som helst, kommunikationen denna vecka var så pass tydlig att t.ex. inga företagsförvärv kommer att göras och att man även i fortsättningen vill vara ett mikrobryggeri.

Traditionellt luras finländare av mikrobryggerier, både deras produkter och aktieemissioner. Pyynikki-bluffen är säkert fortfarande i mångas minne. Nu är det åtminstone ett alternativ på väg in på det fältet, där det är helt realistiskt att förvänta sig avkastning på det investerade kapitalet och att ledningen inte lurar investeraren helt och hållet. Men det är svårt att se någon sådan berättelse i Nokian Panimo att företaget om tio år skulle ha femdubblad omsättning eller att det skulle vara på samma karta som de tre största när det gäller marknadsandel.

Visst, vem vet. Företaget kan ju alltid bli en del av en större helhet eller så inträffar bara andra oförutsedda vändningar.

1 gillning