Jeg kan da i det mindste forsøge at huske at smide en kommentar ovre i kaffestuen, selvom jeg ikke helt ved, hvad min kompetence er til at vurdere f.eks. en ”let lager i japansk stil”. Jeg husker engang, jeg købte japansk øl, da jeg lavede et lidt tarveligt nummer med et spansk spiritusfirma. Dengang leverede de ordrer til Finland uden fragtomkostninger, når man bestilte varer for mindst 800 euro. Jeg lavede et par ordrer hos firmaet, primært bestående af rom og whisky, og ordrer på det beløb kom hjem i en ganske behersket forsendelsesstørrelse.
Men så en gang sammensatte jeg en ordre sådan, at en helt urimelig stor del af bestillingen bestod af løse ølflasker fra eksotiske lande. En professionel specialbutik pakkede selvfølgelig hver flaske i flamingoholdere, så der var 12-24 ølflasker i én stor papkasse. For dælen da, hvor var der mange papkasser, som kurerfirmaet bar ind i entréen. Naboerne troede sikkert, at nogen var ved at flytte. Men slet ikke, det var bare onkel Juhas øllevering, der var ankommet.
Af en eller anden grund indførte det spanske firma en begrænsning på, hvor mange flasker en fragtfri ordre på 800 euro måtte indeholde…
For at vende tilbage til Nokian Panimo. Jeg har selv ret store forventninger til firmaets produktudvikling. De har jo fået Jani Vilpas som ny brygmester, og han har gode resultater med i bagagen fra Vakka-Suomen Panimo, Brewcon og Laitila. Alligevel kan jeg ikke helt se firmaet som en kvalitetsmæssig udfordrer til de der nørdede mikrobryggerier på randen af konkurs, men snarere som en aktør, der udfordrer de store bryggeriers kvalitetsprodukter på både kvalitet og pris.
Apropos det med at udfordre på prisen, så ser prisen på Keisari Hinode Rice Lager og Keisari Biere Blanc ud til at være 2,75 € pr. dåse i Keisari-butikken, og S-Kanava ser ud til at have tilsvarende priser. Det er ret billigt for en øl på 5,2 %; faktisk samme pris som for mange af bryggeriets standardøl og omkring en tiendedel mindre end Keisari Mosaic IPA med tilsvarende styrke.