AI vahvisti näkemyksen: Kyllä — erittäin uskottava tulkinta on, että Nokian nykyinen AI scale-across -arkkitehtuuriajattelu rakentuu 7220 IXR + SR Linux + coherent-lite -kerroksen ympärille, ja myöhemmässä vaiheessa samaan ympäristöön voisi tulla myös erittäin matalatehoisia LPO-ratkaisuja lyhyempiin optical fabric -yhteyksiin.
Edelleen liittyen Nokian tavoitteeseen tuoda koherentti optiikka scale-across tasolle (coherent lite lanseeraus H2/27) ja nykyisen ICE-Dn roolista AI toteaa: Kyllä — erittäin uskottava tulkinta on, että ICE-D toimii tällä hetkellä Nokian ultra-low-power intra-DC optical engine -alustana (LPO/CPO/retimed optics), kun taas varsinainen coherent-lite-arkkitehtuuri on vielä standardoitumassa ja kaupallistumassa seuraavien 1–2 vuoden aikana. ICE-D ei siis todennäköisesti ole coherent-lite:n korvike, vaan sen mahdollinen fotoniikkapohja tai “foundation layer”.
Nokia näyttää rakentavan yhtenäistä optical stackia
Kapasiteettia ei ole ollut, eikä kukaan valmistaja siihen pysty varautumaan, kun kysyntä kasvaa “näillä numeroilla”. Tarkoittaa isoja investointeja toimittajien ja ODMien kapaan. Maksaa itsensä takaisin. Suurin ongelma/riski on saada tuotannot ajoissa ylös ja tuollainen nopea kapasiteetin lisääminenhän ei onnistu kuin Kiinassa, ehkä Vietnamissa. No, jenkkifirmatkin ovat osin luopuneet out of China strategioistaan, joten eiköhän se tuosta rahavirraksi muutu.
Kaikki positiivinen vaikuttaa kurssiin nyt positiivisesti kertoimella x10.
Silti, kannattaa seurata nyt optisiin transceiver- / laser-teknologioiden kanssa puuhastelevien firmojen kursseja. Siellä on jokunen muukin nostanut nyt kurssiaan samassa kulmakertoimessa Nokian kanssa. Uskon tämän kielivän AI - optiikkahypen nosteesta. Samoin se kuinka paniikissa nyt intetconnection yhtiöt ostavat pieniä start-upeja, jotka kehittävät CPO-teknologiaa, erityisesti lasereita. Joka ikinen pelkää jäävänsä kelkasta, kun kupari vaihtuu kuituun ja business valuukin aiemmin transceiver- ja infrafirmoina tunnetuille tekijöille.
Jututin tuttua alan miestä kuparipuolelta, iso tekijä alalla. Heillä ei ole CPO-tuotteita, ei edes teknologiaa ja ovat ihan housut kintuissa ja paniikissa miten rakentaa tuote. Johdolta oli tullut käsky olla kommentoimatta asiaan liittyviin kysymyksiin mitään esim. messuilla, koska investoijat yrittävät nyt urkkia tietoa vain ja ainoastaan CPOsta, jotta osaavat veikata oikeaa hevosta.
Nää on näitä kuplan heijastusvaikutuksia.
Nokia on hyvissä tarkkailuasemissa - vanhaa urheilutermiä lainaten
Markkina ei tälläkään hetkellä hinnoittele Nokiaa televerkkoyhtiönä. Taisit itse tehdä osien summa-laskelman joku aika sitten. Siirrymme hiljalleen kohti niitä osa*(reilu arvostuskerroin) hintoja, mutta emme ole vielä siellä etenkään Q1 kasvulukemien puitteissa.
Nokiassa jää yhä ehkä hinnoittelematta defense+edge AI+verkon tietoturva, osin datakeskuskapasiteetti/vertikaalinen integraatio, suurilta osin kasvava datan määrä ja liikkuvan datan tyypin muunnos (download/upload), kun mennään kohti AI-aikakautta. Optisille on kysyntää ja Nokian full stack on erittäin kilpailukykyinen, ja läntisessä maailmassa jopa monopoli.
Ciena: “Best optical transport system wins.”
Nokia: “The best integrated transport architecture wins.”
Ei me varmaan kumpikaan kirjoiteltaisi tänne ilman merkittävää positiota Nokiassa. Tiedät todennäköisesti tämän itsekin, mutta mobiili nimityksineen on täydellisen uudelleenjärjestelyn alla. Syklisestä HW talosta tasaista kovakatteista tulosta tahkoavaksi SW taloksi. Mobiilin ja optisten yhteensovittaminen AI:n avulla AI:ta varten.
Se vähä mitä ajattelen tulevaisuutta seuraavan aamupalan lisäksi kutittaa kyllä oikeasta paikasta oikealla tavalla, kun mietin tulevaa omistajuuttani. Todella todella paljon hinnoittelematonta potentiaalia. Jopa Mobilen puolella.
Hong Kongilaisen osakevälittäjän FUTU HK:n sivustolla pohditaan laajasti Nokian muodonmuutosta. Kirjoittaja yhdistää samaan kokonaisuuteen Hotardin nimityksen, Infinera-kaupan, hyperskaalaaja-altistuksen, tekoäly- ja pilvitilausten voimakkaan kasvun sekä optisten verkkojen kasvavan merkityksen AI-klustereissa. Hyvä huomio artikkelissa on myös se, että AI-infran pullonkaulat eivät enää liity vain GPU-piireihin, vaan yhä enemmän myös verkkoihin ja optisiin liityntäratkaisuihin.
Nokia on numero 2-5 seuraavissa sovelluksissa (pl. Kiina):
IP core / edge routing (kilpailijat Cisco, Juniper, Huawei)
Optical transport (Huawei, Ciena)
Carrier IP/MPLS (Huawei, Cisco, Juniper)
DCI (Huawei, Ciena)
WAN routing (Huawei, Cisco)
Coherent networking (Huawei, Ciena)
Mobiili (Huawei, Ericsson)
Listasta jää puuttumaan tekijöitä kuten Coherent ja Lumentum. Nokia on ensi vuonna noiden komponenttivalmistuksen suora kilpailija vahvalla patenttisalkullaan. En ole erityisen huolissani edes mobiilista, sillä Nokian ja Ericssonin tiet ovat selvästi haarautumassa. Mahdollisesti saunassa sovittuja juttuja. Ei tässä Huawein painamassa hintatasossa ole mitään järkeä kummallekaan.
Katson Nokian olevan osa NVIDIAn valtakuntaa ja viime aikojen kurssinousu on pääosin tullut AI valtakuntaan liittymisen johdosta.
Rehellisesti sanottuna en enää tiedä miten tulisi isohkon Nokia salkkuni kanssa toimia, pienen osan myin ennen 9€ tasoa ja olin liian ajoissa tai hätäinen..
“The problem with the modern financial narrative — and frankly, it is a glaring one — is that we are busily counting data-center racks while completely missing the elephant in the room. To truly grasp who will be the beneficiaries of this revolution over the long haul, and who will be left holding the bag with outdated servers, investors must separate the wheat from the chaff. We have to distinguish simple optimization of old processes from the fundamental creation of new markets.”
Jälkikäteen tarkasteltuna voi aina joko paukutella itseään selkään tai mennä nurkkaan häpeämään. Kuitenkin päätökset tehdään aina kyseisellä hetkellä silloin saatavilla olevan tiedon varassa. Itse myin omasta Nokia possasta melkein puolet 6-10 euron välillä. Edelleen olen sitä mieltä päätöksen olleen riskienhallinta mielessä järkevä, vaikka nyt hinta olisi selvästi parempi. Yhtiön hintadriverit katson kuitenkin tunnistaneeni oikein, väärin meni kurssin ällistyttävän nopea nousu ja minne asti mennään.
Jussi Halme otsikoi yuutuubissa 3 vkoa sitten "Nokia 10 euroa ? Unelma vai täyttä itsepetosta ? Halme muuten sanoi kommenteissa omistavansa Nokiaa,ja katsovansa “kortit loppuun asti”
Tuosta videosta Nokian kurssi on noussut jo 12 euroon.
Nokian osakkeen kurssi on noussut monien mukaan paraboolisesti. Usein kovaa nousua seuraa reipas volatiliteetti.
Eli pitäisikö nyt myydä,vai odottaa.? Mitä voisi odottaa seuraavaksi ? Kauanko tulee uusia ostajia,ketkä “uskovat uuteen tarinaan” ? Alla yksi ajatuksen kulku AI tekemänä.
Itse olen ollut Nokia sijoittajana pitkään ja salkku on kasvanut melkoiseksi.Vaikka suhtaudun edelleen kriittisesti Nokian “tarinaan” niin olen antanut “ahneuden voittaa” Eli vain pieniä myyntejä,mutta salkun koko olennaisesti ennallaan. Tuosta alla olevasta AI listauksesta nostan tuon “paljonko oikeasti tulee tulosta”. Nokian johtohan on itse antanut tuloshaarukan,joka minusta on varsin maltillinen odotuksiin nähden.Itse näen Q2 olevan hyvin merkittävä.Tulemme kuulemaan johtajalta, missä mennään, miten markkina ja näkymät kehittyvät.
Seuraava vaihe
Sijoittajat alkavat kysyä:
paljonko tästä oikeasti tulee tulosta?
ovatko marginaalit pysyviä?
onko kilpailu liian kovaa?
investoivatko hyperscalerit näin paljon vielä 3 vuoden päästä?
Ahneuden ja pelon tasapainon hakeminen on aina metkaa. Itse olen tällä hetkellä ahneuden kannalla, mutta en kuitenkaan halua antaa sille liikaa painoa. Tuosta syystä oeln asettanut itselleni muutamia hintatasoja, joilla myyn hieman. Toisaalta olen oppinut tyttäreltäni fiksun ahnetimisen tavan. Sen sijaan, että myisin kerralla paljon, niin aion jatkossa tehdä pikkuriikkisen kiikkisiä liikkeitä.
Jep, liikkeissä on aina myös psykologiaa. Itse on vaan osaa myydä esim 50%:a…vaikka se olisi riskinhallinnan kannalta järkevää. Olen enemmän “kaikki tai ei mitään”-tyyppinen sijoittaja. Isohkolla riskillä lähes koko ajan…
Juuri näin. Vaikka myisi välillä pelon yms. saattelemana, ei kannata jäädä odottelemaan - jos uutta infoa on pöydällä ja kohde case pitää arvioida uudella tavalla - niin silloin vaan osto päälle ja uudella tasolla sisään. Muussa tapauksessa ne +600% caset menee sivusta suun. Nim.merk. Näin on käynyt ja usein
Nokian kurssia tulee verrata kilpailijoihin, joita ovat hyperscaler asiakaskunnassa Cisco (koko transport infa), Arista (switchit), Lumentum (transceiverit, CPO) , Ciena (optical infra, transceiverit, CPO), Broadcom (CPO), HPE (infra), IBM (infra, softa). Ehkä voisi vielä nostaa SuperMicron mukaan joukkoon ynnä muut. Nokia on helvetin kovassa jengissä ainoana eurooppalaisena. Pääsee haastamaan vähän takavasemmalta puskista kuin suomalainen sissi. Ullatuus!
Datacenter kamoilla on aika lyhyt elinikä. Ei tässä ole hätää sen puolesta, että vehkeet vanhenee alta aikayksikön. Ei niiden odotettakaan kestävän kentällä maailman tappiin kuten mobile networks tuotteiden vaan vaihtoon menee, upgradeen. Traditional serverit neljässä - viidessä vuodessa, AI-serverit parissa vuodessa ja virrankulutuksen kehitys alaspäin uusissa tuotteissa vaikuttaa nyt voimakkaasti vaihtoväliin. Toisaalta 800VDC uudet power input systeemit, nostavat upgrade hintaa kun vanha 48VDC pitää heittää kuikkaan ja pian mennään 1.5kVDC:hen. Taloudellinen näkökulma, sähkön saatavuus. Niin, kannattaa myös betsata powerinfran firmoja kuten ABB, Schneider Electric jne. nyt myös.
Kauanko tätä kestää? Itse veikkaan paria vuotta. Vai integroituuko palvelut kaikkialle ja tällä ostetaan lisäaikaa ennen slumppia muutama vuosi? Kaveri laittoi uuden Audi Q5:n viime viikolla. Tekoälyä on joka toiminnossa. Perseenlämmitinkin varmaan toimii AI:lla ja äänikomennot toimivat chatgtp:n kautta, auto vastaa mihin tahansa kysymyksiin chatgtp:lla ja se toimii hyvin, paremmin kuin vanha Audin äänikomentotoiminto, joka saa suunnilleen hulluksi. Löytyy yksi taloudesta, joten kokemusta on. Niin ja langaton yhteys verkkoon on esim. Harmanin, Continentalin tm. 5G-Tier-1 moduleilla, joihin useita ip:eitä myy Nokia!
Muuten hyvä teksti, mutta Audi oli kyllä 100% väärä valinta kaikelta osin. Audi ja saksalaiset valmistajat yleensäkin ovat ongelmissa nykyisillä tuotteillaan. Audi näistä varsinkin. Pelkkää tappiota ja tekniikka laahaa perästä vuosia. Kiinassa myynti melkein nolla ja piti lähteä hakemaan Kiinalaisen valmistajan kanssa jopa uutta automallia, kun oma osaaminen ei vaan riitä. Toki makunsa jokaisella ja ei siinä, Audi oli kova luu 80-2000 luvun alkuun, jonka jälkeen homma vedettiin lapasesta.
Itse uskon Nokian olevan juuri vaiheessa, jossa ollaan nousevan teknologiasyklin aallon pohjalta. Tässä pitäisi nyt vain jaksaa odottaa ja katsoa miten asiat edistyvät.
tuolla 2:30 Foxilla Ivana miettii että voi tuplata 28$iin kurssi
Edit: en tiedä onko tällä kuinka suuri merkitys, mutta myynti jatkuu siis FCC hyväksynnällä jatkossakin, paljon Kiinalaisia valmistajia putoaa pois US pelistä
Tuo Vodafone–Nokia–AWS -uutinen on käytännössä selvästi enemmän positiivinen kuin negatiivinen Nokialle, mutta ei mikään “suora tulospommi” lyhyellä aikavälillä.
Mitä siinä oikeasti tapahtuu?
Kyse on siitä, että:
Vodafone ja Nokia testaavat / laajentavat pilvipohjaisia IoT- ja verkkoalustoja AWS:llä
eli televerkon “ydin” ja IoT-palvelut siirtyvät enemmän pilveen (cloud / SaaS-malli)
Nokia toimii toimittajana: verkko-ohjelmistot, IoT-alusta, 5G-core, analytiikka jne.
AWS tarjoaa skaalautuvan pilvi-infran
Tämä liittyy isompaan trendiin: telco-cloud + AI + IoT + 5G-core SaaS.
Mitä tämä tarkoittaa Nokialle käytännössä?
1. Hyvä: Nokia myy “korkeamman katteen softaa”
Tämä on tärkein pointti.
Aiemmin Nokia = laitteet (tukiasemat jne.)
Nyt yhä enemmän:
verkon ohjelmistot
IoT-alustat
pilvessä ajettava 5G-core
automaatio ja AI-analytiikka
Nämä ovat parempikatteisia ja toistuvia (subscription / SaaS).
Pitkällä aikavälillä: selvästi positiivinen, jos Nokia onnistuu siirtymässä cloud + AI + IoT -kerrokseen
Yksi lause tiivistelmä
Tämä vahvistaa, että Nokia ei ole enää pelkkä “tukiasemafirma”, vaan siirtyy kohti pilvipohjaista telecom- ja IoT-alustatoimijaa, jossa kasvu ja katteet voivat olla parempia – mutta kilpailu AWS:n ja muiden pilvijättien kanssa kiristyy.
Hei ryhmälle! Olen seurannut keskustelua jo jonkin aikaa ja arvostan tämän ryhmän näkemyksiä. Pitkäaikaisena Nokian sijoittajana koen, että olemme nyt jonkin vielä suuremman kynnyksellä. Uskon, että sekä pitkällä että lyhyellä aikavälillä on suurta potentiaalia!
Olen huomannut täällä käydyn keskustelun siitä, että eurooppalaisuus olisi haitta, ja tietysti pintapuolisesti se voisi siltä vaikuttaakin. Luulen kuitenkin, että kyseessä on huomattavasti syvällisempiä tekijöitä, ja mielestäni Nokian ajoitus ja kyky toimittaa kokonaisvaltaisempi paketti optisen/IP-verkon pullonkauloihin on ilmeisin erottuva tekijä. Toisesta vuosineljänneksestä (Q2) tulee erittäin mielenkiintoinen, ja se antaa tietenkin paremman kuvan siitä, miten yhtiö skaalautuu kaikilla rintamilla. Pienenä sivuhuomautuksena tein satunnaisen tekoälyhaun siitä, missä Nokia saavuttaa jalansijaa esimerkiksi Alphabetin kanssa, ja lisään sen alle.
Varis kertoo twitterissä, että JPM ja UBS arvelevat Nokian palaavan Eurostoxx50-indeksiin
Indeksinen ostopaine ei haittanne, jos näin kävisi
Edit; katsoin vielä että 2025 päivitys tiedotettiin 1.9, voimaan 22.9.
Eli saa virallista tietoa tässä reilut 3 kk odotella.
BTW Nokia deletoitiin juuri tuossa 2025 päivityksessä…
JPM ja UBS ennakoivat, että Nokia palaisi Euroopan 50 suurimman yhtiön indeksiin seuraavassa tarkistusajankohdassa eli syyskuussa…