Nokia som investering (Del 4)

Både i medierne og på Kauppalehtis debatforum er der blevet gjort opmærksom på, at Nokias AI-salg stadig er ret begrænset i forhold til Nokias samlede salg. Med mit svar herunder ønskede jeg at præcisere dette punkt.

etkuse:

Man skal huske på, at kun 10 % af Nokias omsætning ligger inden for den interessante sektor, mens de resterende 90 % af omsætningen er gammel forretning!

Bliver Nokias pris i øjeblikket værdisat ud fra de 10 % eller 100 %? Det kan enhver jo tænke over.

Nokia vil sandsynligvis fortsætte med at øge sin omsætning på det interessante område, men prisen løb for hurtigt op på kort sigt.

Jeg opfordrer ingen til at sælge, men jeg anbefaler forsigtighed til dem, der øger deres position på disse niveauer – de investerede penge kommer ikke til at give afkast lige med det samme!

Ingen virksomheds aktiekurs stiger lodret hele tiden; der er brug for skridt tilbage!

Altså kort spurgt: Giver man Nokia multipler for de 10 % eller for hele selskabet?

Man skal også huske på, at Nokias AI- og cloud-ordrer i første kvartal var næsten tre gange så høje som det tilsvarende salg i Q1. Her er en oversættelse af mit Reddit-opslag, hvor jeg forklarede, hvorfor netop ordrerne er afgørende for at vurdere Nokias fremtidige succes.

Hvorfor Nokias AI & Cloud-ordrer er den vigtigste indikator lige nu

Efter at Nokias optiske forretning fik mest opmærksomhed efter første kvartal, er der grund til at fokusere på en indikator, der bedre forudsiger retningen for omsætningen: AI & Cloud-ordreindgangen.

Fortolkning af væksttallene

Nokias AI & Cloud-omsætning voksede i første kvartal rapporteret med 94 % i forhold til året før, men tallet inkluderer Infinera-fusionen og valutakurseffekter. Når disse fjernes, var den valutakursregulerede og porteføljejusterede vækst 49 %. Resultatet er stadig fremragende, men det er det korrekte tal til at beskrive det reelle markeds-momentum. Omsætningsgrundlaget er stadig relativt beskedent med 350 millioner euro i første kvartal. Isoleret set voksede optiske netværk (Optical Networks) rapporteret med 56 % eller 20 % beregnet på samme sammenlignelige måde.

Hvorfor ordrer betyder mere end nuværende omsætning

Ordreindgangen er et mere fremadskuende signal end den nuværende omsætning. Nokia modtog AI & Cloud-ordrer for cirka 1 milliard euro alene i første kvartal af 2026. Til sammenligning var ordreindgangen for hele regnskabsåret 2025 på 2,4 milliarder euro, svarende til et gennemsnit på 600 millioner euro pr. kvartal. Første kvartal af 2026 lå omtrent 67 % over dette gennemsnit.

Hvorfor er dette vigtigere end den nuværende omsætning? Ifølge direktør Justin Hotard er leveringstiderne for optiske netværk fra ordre til levering typisk 12–18 måneder, og for IP-netværk (IP Networks) lidt kortere. Det betyder, at ordre-toppen i første kvartal ikke primært er en omsætningshistorie for 2026, men en prognose for, hvad der vil ske fra 2027 og frem. Den ordrebeholdning, der opbygges nu, finansierer den næste fase af væksten.

IP-netværk rykker op ved siden af optiske netværk som vækstdriver

De fleste Nokia-analyser fokuserer på den optiske forretning. Hotard var dog direkte i forbindelse med regnskabsaflæggelsen for første kvartal: “Jeg vil sige, at vores optimisme omkring en vækst på 18–20 procent i øjeblikket gælder begge sider af forretningen”. IP-netværkenes “design wins” forventes at blive omsat til ordrer fra andet kvartal og frem. Det betyder, at både optiske og IP-netværk forventes at bidrage væsentligt til Network Infrastructure (NI)-enhedens samlede vækstprognose på 18–20 procent for 2026.

Positionering for 2027

Samspillet mellem tre faktorer gør 2027 særligt betydningsfuldt:

1. InP-fabrikken i San José, hvis kapacitet til komplekse InP-komponenter er op til 20 gange større end det nuværende anlæg, starter produktionen i slutningen af 2026.

2. Den ordrebeholdning, der er vokset i løbet af 2026, begynder at blive konverteret til omsætning fra 2027 og frem.

3. Accelerationen i IP-netværksordrer tilføjer endnu en indtægtsstrøm, som mange investorer måske stadig ikke fuldt ud anerkender, forudsat at andet kvartal bekræfter retningen.

Sammenfattende kan det konstateres, at Nokias første kvartal ikke bare var et stærkt kvartal. Det var et kvartal, der lagde fundamentet for 2027.

12 Synes om