Nokia sijoituskohteena (Osa 4)

Ajattelin vielä raapaista hieman ajatuksia. Viime aikainen data center -kehitys osoittaa että ennusteet ovat olleet liian varovaisia, ja varsinkin näyttää että tämä aalto ajaa nyt optisen puolen yli voimakkaasti. Scale across on vahva teema joka vahvenee entisestään, ja tässä teemassa Nokia myy pluggables tuotettaan vuonna 2027 varmaan tuplasti niin paljon kuin tänä vuonna. Ja se on jo melkoinen määrä, ja vieläpä lisäys tulokseen. Sen lisäksi odotan että jonkinlaista LPO/NPO voittoa olisi myös tulossa, ja se ajaisi optisella puolella toista vahvaa kasvuajuria. IP puolella tiedämme että asiakkaina ovat Microsoft ja Google, sekä tiedämme sen että jonkinlainen kiihdytys tapahtuu H2/2026 alkaen. Kaiken kaikkiaan odotan siis että NI puolella vuosi 2027 muodostuu ennätyksellisen hyväksi - ja isolla erolla aikaisempaan. Nyt aletaan tekemään tulosta, kun tänä vuonna vielä harjoitellaan ja työnnetään kuluja ylisuuresti.

MI osalta ei juurikaan ole vielä odotuksia, joten patenttien lisäksi kaikki “yli tuleva” on plussaa. Toki on mahdollista että tämän oleellisuus ja strateginen tärkeys tulee huomatuksi ennen potentiaalista tuloksen tekemistä.

Tässä näkyy analyytikoiden odotukset vertailukelpoisesta EBITista, ja pidän mahdollisena että jopa high € 3,52 miljardia tulee ylitytetyksi. Katsotaan kuinka pahasti itse petyn, mutta pidän aikalailla varmana sitä että annettu average € 2,96 miljardia tulee ylitetyksi. Toivottavasti Nokia myös ohjaa tätä reilulla tavalla, eikä pelaten pelejä. Sillä Hotardin alaisuudessa tästä pelien pelaamisesta on valitettavasti ollut merkkejä - tämä on kylläkin oma mielipiteeni. Joka tapauksessa odotan Nokian tulevaa ohjausta hyvin suuresti.

Optinen ja IP puoli voivat paremmin kuin olisi voinut kuvitella. Samaan aikaan Jensen Huang julistaa että AI-RAN tulee olemaan iso juttu. Ja tällä hetkellä markkinoiden huomioi on täysin muualla kuin Nokiassa. Suosittelen myös Inderesiä nyt päivittämään ajatuksiaan kun olemme saaneet aikaisempaa sitovampaa lisätietoja tulevien vuosien data centereiden rakentamisesta - ja Nokian osallisuudesta siihen liittyen. Mielestäni ei kannata odottaa Nokian uutta ohjausta vaan ennakoivasti pyrkiä hahmottamaan tilannetta.

Ja samalla kannustan kaikkia miettimään tilannetta niin että mikäli Nokian IP ja optinen puoli saavuttavat hypeä mitä se voisi tarkoittaa osakekurssille ja tehdä jonkinlaiset suunnitelmat asian varalle. Ja toisaalta mitä voisi tapahtua mikäli AI-RAN samaan aikaan saavuttaa vahvaa huomioita. Itse olen laatinut tällaiset ajatukset tulevaa varten. Eli olen asettanut tietyt tasot joilla aion myydä mikäli nuo tasot saavutetaan.

15 tykkäystä