Ett mycket uttömmande svar, tack så mycket! NIBE har tydligen precis lanserat inverterstyrda bergvärmepumpar, så produktutvecklingen fortsätter även under svåra år. Kanske min största kritik mot NIBE riktar sig mot deras konsumentmarknadsföring och marknadsföringskanaler. Företaget syns inte på mässor, webbplatserna skulle behöva förbättras, Youtube och andra sociala mediekanaler används ganska sparsamt, så som konsument är det svårt att få information om NIBEs fina produkter. Man skulle kunna tro att man under utmanande tider skulle satsa på synlighet och marknadsföring, men om en sådan satsning har gjorts har den åtminstone gått mig förbi.
Jag skaffade själv en NIBE 1245 bergvärmepump till vårt egnahemshus för knappt två år sedan som en ersättningsinvestering. Skillnaden mot den tjugo år gamla, så kallade underdimensionerade bergvärmepumpen var rentav dramatisk och kom som en total överraskning för mig. I samma veva märkte jag att varmvattnet var ännu varmare än tidigare och senare även att pumpen kan kompletteras med jordkyla (maakylmä) i efterhand. Jag är alltså mycket nöjd med produkten och investerade i NIBE enligt Peter Lynch-principen baserat på min egen produktkunskap. Min investering har inte gått särskilt bra.
Det som bekymrar mig är att när dessa positiva sidor med NIBEs värmepump kom som en överraskning för mig, är det möjligt att det finns många okunniga konsumenter som jag på marknaden. Jag funderar därför på om NIBE har lyckats kommunicera till konsumenterna hur fantastisk produkten faktiskt är. Är det möjligt att företaget under de enorma coronaåren tappade förmågan att kommunicera med sina potentiella kunder?