NextCell: Med stamceller mod en revolution

I dag fik vi en 6-årig opfølgning (follow-up). Stikprøvestørrelsen er ganske vist stadig lille, men effekten er ubestridelig. Effekten af Protrans er langvarig, og fordelene ses selv efter seks år. Aktien er allerede steget med 30 % og fortsætter sin stigning.

En markedsværdi (market cap) på 10 mio. € er stadig skammeligt lille for et alsidigt fase 2-selskab, der udover forskningsaktiviteter har voksende ny forretningsvirksomhed.

1 Synes om

Nextcell har sovet tornerosesøvn i månedsvis nu. Jeg er enig, en ufattelig lav værdiansættelse i forhold til sit potentiale. Resultatet fra ProTrans Repeat var ret forventet.

1 Synes om

Gad vide, hvad der er sket, siden kursen lige pludselig skød op med en stigning på 30 % i dag. Der er ikke noget nyt i pressemeddelelserne.

Edit: Da jeg skrev indlægget, var stigningen allerede oppe på 40 %.

1 Synes om

Dette

Det tog nok lige lidt tid at indse, hvor stor en sag det er, så stigningen tager bare til….

Der er mere på vej. En lille opsummering af den kommende tidsplan. Gårsdagens udgivelse var kun followup-data. De vigtigste resultater er stadig på vej.

• (15.1.2026): ProTrans 6-års data

Dette er lige udkommet. Dataene viste, at en enkeltdosis ProTrans bevarer insulinproduktionen betydeligt bedre end placebo, selv efter 6 år.

• H1/2026: ProTrans-Repeat (7 års opfølgning)

Ifølge den seneste pressemeddelelse forventes resultaterne “inden længe” (shortly). Her ser man på, hvordan en gentagen dosis påvirker effekten på lang sigt.

• H2/2026 (Slutningen af året): ProTrans-Young (“The Big One”)

Dette er det helt store. Der er tale om selskabets hidtil største studie på børn og unge. Alle patienter blev færdigbehandlet i sommeren 2025.

1-års resultaterne for hele populationen udkommer “efter sommeren 2026”. Hvis disse data er gode, er det den mest sandsynlige trigger for en partneraftale eller et virksomhedsopkøb.

26.2.2026: Årsregnskabsmeddelelse (år 2025 afsluttes).

28.5.2026: Q1-rapport.

Jokeren: Phase III & partnerskab. Selskabet har meddelt, at Phase III-studiet først påbegyndes, når en partner er fundet. Nyheden om et “Big Pharma”-samarbejde kan altså komme en hvilken som helst tirsdag, hvis forhandlingerne når i mål. Sandsynligheden er dog større efter ProTrans-Young resultaterne.

1 Synes om

Interim-aflæsningen for ProTrans-Youngs ældre gruppe var en skuffelse i sommeren 2025 på grund af en delvis remission forårsaget af et tydeligt honeymoon-fænomen. Jeg overvejer, om dette fænomen stadig kan påvirke næste sommers interim-aflæsning.

Remission, en reaktiv styrkelse af den endogene insulinproduktion, begynder i gennemsnit 3 måneder efter diagnosen, og dens varighed og forekomst varierer meget. Varigheden er i gennemsnit 9 måneder og spænder fra en måned til over ti år. I sidste sommers aflæsning var aldersgruppen 12-21 år, hvor incidensen af remission er 70 %, og varigheden i gennemsnit er længere end hos børn og ofte af kraftig grad. Resultatet af aflæsningen, som på det tidspunkt så dårligt ud, var ikke helt en overraskelse.

Nu til næste sommer, ved den anden interim-aflæsning, er der gået to år siden behandlingsstart for den ældre aldersgruppe, så tidsforløbet støtter, at remissionsfasen for størstedelens vedkommende allerede er overstået, og behandlingens effekt vil sandsynligvis være synlig i forhold til kontrolgruppen.

Hos børn er remissionen mindre end i den foregående gruppe, incidensen er tilsyneladende lavere og varigheden kortere: 7,2 ± 4,8 måneder. Man skal dog være forberedt på, at remission stadig kan påvirke resultatet for denne gruppe i interim-aflæsningen.

I går skiftede 5 % af Nextcells aktier hænder til en kraftigt stigende kurs. Når kursen er så lav, kan der naturligvis blot stå en eller to store købere bag.

2 Synes om

Der synes at være konsensus om, at selskabet er undervurderet. Men hvilke synspunkter har medinvestorerne om en realistisk værdiansættelse og den potentielle værdi af en licensaftale?

Nextcell sigter mod at licensere lægemidlet eller sælge selskabet før fase 3. Den tid begynder at være nær.

I tilfældet Diamyd har der været talt om en potentiel aftale i milliardklassen (euro). Diamyd er dog på opløbsstrækningen i fase 3, og Diamyd har også opbygget sin egen produktion, som ville række meget langt. For Diamyds vedkommende er der altså ikke nødvendigvis brug for en ikke-refunderbar upfront-betaling i samme grad til at finansiere udviklingen (i det mindste ikke for hovedpipeline’ens vedkommende). Nextcells potentielle aftale ville derfor være betydeligt mindre. Dog helt sikkert hundreder af millioner, hvor alene upfront-betalingen ville være større end selskabets nuværende markedsværdi.

Jeg ser det sådan, at en god værdiansættelse med den nuværende aktiekapital i den nuværende situation ville være mindst “flere gange højere”. Selv hvis der for eksempel opnås en licensaftale sidst på året, er der stadig potentiale for at se en markedsreaktion, der medfører en flerdobling.

Som sammenligningspunkt kunne man bruge den private virksomhed Viacyte, som blev købt for 320 millioner dollars i 2012 (450 mio. $ i nutidspenge), mens selskabet var i fase 1/2. Selskabet udvikler også stamcellebehandlinger til diabetes. Dets mål er produktion af nye celler, mens Nextcell stræber efter at beskytte de eksisterende. Sammenlignet med Nextcells enkelhed virker Viacytes løsning dyrere, sværere og mindre skalerbar, fordi den kræver et kirurgisk indgreb. Patienten skal også tage immundæmpende medicin i lang tid. Viacytes løsning er også et mareridt at få godkendt, da den indeholder både en fysisk kapsel med alle dens komplikationer og medicinske stamceller. En del af Viacytes teknologi fejlede (VX-264), men VX-880 har stadig potentiale.

For Nextcell er det store spørgsmålstegn ved værdiansættelsen, om pengene rækker. Ifølge selskabet er det i den nuværende situation finansieret frem til resultaterne i efteråret 2026 (“funded to reach trial readout”). Det er dog uklart, om finansieringsordninger, f.eks. via optioner, skal sættes i gang allerede før dette. Kassabeholdningen kan blive meget stram, især hvis resultaterne bliver forsinkede.

Selskabet har dog også talt ret positivt om Qvances forretningspotentiale, og det ser ud til, at der er efterspørgsel på dets tjenester. Selskabet nævnte vist, at breakeven for dette allerede blev nået ved årets udgang, selvom det reelle forretningspotentiale først starter efter GMP-certificeringen. Det kan derfor være, at Qvances potentielt voksende positive resultat kan være med til at strække kassen ud over 2026.

Redeyes analytikere har også forudset, at der søges ekstern finansiering til QVance for at finansiere en aggressiv ekspansion i Europa. Selskabet kunne derfor sælge aktier i Qvance separat, så NextCells kasse spares til ProTrans uden direkte udvandingsrisici.

4 Synes om

Jeg er optimistisk med hensyn til Nextcells kursudvikling. Virksomheden har flere klare positive udgangspunkter:

• Markedsværdien (market cap) er, som det allerede er blevet konstateret flere gange, uforholdsmæssigt lav. Forklaringen på det lave niveau kunne være tanken om, at f.eks. Diamyd, som jeg også er involveret i, er betydeligt længere fremme i sit udviklingsarbejde, som om det var “winner takes all”. Den sandsynlige revolution i behandlingsparadigmet for T1D vil ske hos forskellige firmaer med forskellige indikationsindstillinger og efterlade plads til flere aktører. Mere om dette senere. En anden grund kan være, at Nextcell mangler penge, og at den adm. dir. også er forsker og måske ikke har profileret sit firma tilstrækkeligt.

• Den forskerledede fase 2 er af god kvalitet. Den ledes af Per-Ola Carlson, professor i eksperimentel cellebiologi ved Uppsala Universitet med speciale i eksperimentel endokrinologi. Han er en forsker af høj kaliber. Ulempen er, at forskningsaktiviteten er langsom sammenlignet med de store medicinalvirksomheders arbejde.

• Den påviste lange virkningsvarighed er en klar fordel i forhold til konkurrenterne. Det samme gælder det faktum, at ProTrans er produktmodnet og standardiseret. Den færdige infusionspose er frosset, har en holdbarhed på 3 år og kan infunderes ambulant. (Jf. Vertex’ zimislecel, som injiceres under hospitalsforhold i leverens portåre). Ifølge den adm. dir. er produktionen af ProTrans let at skalere til titusindvis. Jeg kender ikke til certificeringen af det. Et interessant spørgsmål er, om ProTrans har en positiv effekt på begge de primære genotyper af T1D. Jeg har ikke fundet information om undersøgelsen af dette. Det ville udvide målgruppen betydeligt sammenlignet med Diamyd.

Firmaets likviditet er i dårlig forfatning. Jeg husker, at den adm. dir. nævnte, at Qvance først ville nå break-even ved udgangen af dette år. Celle- og vævsforretningen kan overraske positivt. Jeg er dog også forberedt på en vis grad af udvanding (dilution) i slutningen af sommeren, hvor jeg forventer, at kursen vil stige.
Efter min mening er der forudsætninger for en betydelig stigning, også på grund af den lave startkurs. En succesfuld interim-aflæsning af fase 2 kunne løfte markedsværdien til intervallet 500-1000 mio. SEK, hvilket selv med konservative estimater ville svare til værdiansættelsen af selskaber i tilsvarende udviklingsfaser.
Det er efter min mening svært at vurdere værdien af partnerskaber, men størrelsesordenen ville sandsynligvis stige markant.

Flere firmaer gør altså fremskridt fra forskellige retninger mod en behandlingsløsning. Vertex Pharmaceuticals (markedsværdi 113 mia. USD, P/E 31) udfører fase 1-2-3-studier med zimislececil-celler, hvor rekrutteringen til fase 3 er langt fremme. Indikationsindstillingen starter fra en anden vinkel end Nextcells og Diamyds: personer, der har været insulinafhængige i over 5 år og har problematisk tendens til hypoglykæmi, altså de svære tilfælde.

Den førnævnte P-O Carlson har også i samarbejde med Sana Biotechnology udviklet en specifik ø-celle (islet cell), der fungerer i prækliniske forsøg (NEJM 2025).

Sandsynligvis vil de virksomheder, der udvikler behandling til forskellige T1D-undergrupper, hurtigt fortsætte med at udvide indikationsområderne med fase 4-studier, og deres målgrupper vil nærme sig hinanden. Dette vil medføre priskonkurrence, som på et tidspunkt, allerede før patenterne udløber, vil påvirke omsætningen.

Et andet fænomen ser ud til at være kinesiske forskeres aktivitet omkring T1D. Udviklingen af stamceller er nået langt, men firmaerne ser ikke ud til at gøre meget væsen af sig. Det ser ud til, at der er penge bagved. Er vi også her på vej mod kinesisk lavprisimport?

Alt i alt anser jeg Nextcells risk-reward-forhold for at være ganske gunstigt.

6 Synes om

God analyse. Jeg er dog ikke helt så optimistisk med hensyn til værdiansættelsen.

En succesfuld interim-aflæsning af fase 2 kunne løfte market cap til intervallet 500-1000 mio. SEK

Jeg vil sige, at selskabet kunne få en licensaftale af den værdi. Det betyder dog ikke en så stor market cap, da fase 3 koster mange penge og altid er forbundet med usikkerhed, ligesom tidsværdien udhuler værdiansættelsen.

3 Synes om

Selskabet steg endnu en gang med 30 % på en dag. Sker der noget bag kulisserne, eller har selskabet endelig fået den opmærksomhed, det fortjener? Jeg kan i hvert fald ikke finde nogen nyheder.

Screenshot_20260120_135351_Chrome

1 Synes om

Måske et Aspect x Novo-samarbejde. Og generelt ser virksomheden ud til, efter flere års ignorering, at have fået opmærksomhed med store handelsvolumener.

Mon Nextcell har tænkt sig at ansøge om en IND for Protrans, eller hvad er planen? Det bliver ikke færdigt lige foreløbig. Og ville det være muligt at rykke direkte til fase III med disse data? Ret usædvanligt. Et buyout ville selvfølgelig være velkomment. Jeg er dog selv kun med via Diamyd i øjeblikket.

2 Synes om

Og ville det være muligt at springe direkte til fase III med disse data?

Hvorfor ikke? Jeg er af den opfattelse, at når resultaterne for børn og unge foreligger, er fase 2 i henhold til PIP-planen gennemført. Stikprøverne er ganske vist små, men der er i alt foretaget seks studier.

Selskabet har gentagne gange udtalt, at det er hensigten at starte fase 3, når en kommerciel partner er fundet.

Citat fra direktørens Q&A:

Før det stod klart, at Uppsala faktisk ville udføre ProTrans-Young, var strategien at gå direkte til en fase 3-ansøgning. Da ProTrans-Young blev en realitet, valgte selskabet at sænke risikoen i driften, og vi har aldrig fortrudt den beslutning.

En grund til, at selskabets omkostninger er så lave, er, at Uppsala Universitet betaler for fase 2.

2 Synes om

Nextcell er blevet udvalgt blandt 70 virksomheder til JEAP-programmet inden for det regenerative område. At dømme ud fra navnet ( Japan Entry Acceleration Program) er formålet at fremskynde virksomhedernes adgang til det japanske marked og promovere det over for investorer.

Screenshot_20260120_184944_LinkedIn

Virksomheden sluttede dagen med en flot stigning på 40 %.

2 Synes om

Ja, det kan det, hvis de tidligere faser opfylder de regulatoriske krav. Selvfølgelig også CMC-delen. Det er usikkert, da den regulatoriske dialog endnu ikke har fundet sted. Bortset fra EMA’s PIP, det bemærkede jeg ikke. Men FDA’s holdning til disse er rigtig svær at vurdere udefra.

2 Synes om

Nu kom den. Rettet emission på 15 mio. aktier til en pris på én krone. Det ryger billigt. Jeg havde det lidt på fornemmelsen, men det var en overraskelse, at man ikke kunne/ville vente på det løft i kursen, som sensommerens interimanalyse sandsynligvis ville have medført. Måske ønsker man også at belønne nøglepersoner, hvis der er noget positivt i baggrunden.

1 Synes om

At vente til sensommeren ville have drænet kassen ret meget. Hvis partnerforhandlinger primært sker efter fase 2-resultaterne, ville de skulle have været ført med en helt tom kasse. Nu rækker kassen 3 måneder længere plus eventuelle indtægter fra nye forretningsområder.

1 SEK ser billigt ud, hvis man ser på gårsdagens kurs, men på den anden side er det et godt stykke over 3-måneders gennemsnitskursen.

1 Synes om

På den anden side er det ret groft at lave en så stor rettet emission med 40 % rabat i forhold til den foregående dags lukkekurs. Nå, måske var den bare steget for meget og for hurtigt, og den 1 krone er trods alt en ret realistisk værdiansættelse alligevel.

God værdiansættelse på markedet for en aktie =/= god værdiansættelse for en rettet emission. Markedsprisen begrænser jo førstnævnte. Hvis man søger en strategisk partner, og investeringen sandsynligvis er underlagt en vesting-periode, ville det være ret svært at få solgt aktier til en pris på 1,4-1,5 SEK, når man for kun 10 dage siden har ligget nede omkring 0,7 SEK i månedsvis.

Efter den rettede emission kom der interessante og uventede nyheder: Nextcell sigter mod det kinesiske marked via Hong Kong.

Screenshot_20260121_220213_Chrome

3 Synes om

Interessant og lidt overraskende retning at føre samarbejdsforhandlinger i. Er der en form for foreløbig aftale, når firmaet planlægger at etablere et holdingselskab der?
Jeg bed mærke i omtalen af spekulationer om et samarbejde vedrørende udvidelse af ProTrans’ indikation til voksne. Der kigges langt fremad. Er det sådan, at et buyout af Nextcell, f.eks. efter sommeren, ikke ville være deres førsteprioritet?
Forresten købte Vertex Pharmaceuticals ViaCyte, som minder om Nextcell, i 2022 midt i fase 1/2 til en pris på 320 mio. USD og fører nu det tidligere nævnte studie videre til fase 3.