I dessa företag måste man alltid vänta på resultatrapporten för att sanningen ska avslöjas. Om man inte varnas innan dess. Det vore ju trevligt om man hade realtidsinformation om hur det går. Nu om man säljer eller köper, måste man spekulera i vad resultatet blir. Själv, i ljuset av den information som finns tillgänglig hittills, gör jag ingenting. Jag väntar på att den informationen ska bli tillgänglig. Visst är det irriterande om det blir en rejäl uppgång och jag inte har köpt mer. Visst är det också irriterande om resultatet är en besvikelse och jag inte sålde. Aktieinvestering är en hobby av evig irritation. Om jag råkade köpa och den där rejäla uppgången kommer, så är det irriterande att jag inte köpte mer…![]()
Verksamheten var likadan när aktien handlades för 3 euro, så det kan vara smart att lätta på också?
Alltid förlust i resultatet och omsättningen väldigt liten.
Företaget är mitt i en så stor megatrend inom hälsovården (bl.a. behandling av depression) och den skalbara marknaden är global, så det finns inga gränser. Den nuvarande handelsrapporteringen är helt okej tills vidare, åtminstone för vissa investerare och sparare. Om det här vore ett amerikanskt företag, då… Ja, nästa år då.
Brainlabs och Sinapticas affärer specificeras inte och man avser att rapportera dem. Det kan alltså finnas dolda försäljningar av utrustning där. Nu i det här skedet måste man bara fundera på vilka slags affärer och till vilka destinationer som man inte vill meddela? Vad faller inom ramen för affärshemligheter och finns det verkligen en möjlighet att om Brainlab eller Sinaptica vill hålla en affär hemlig, så förblir den hemlig? Vad var skillnaden mellan meddelade och genomförda affärer förra året?
T.ex. Brainlabs garantimarginal på 4 miljoner betyder 13 enheter på årsbasis (rätta mig om jag har fel). Jag tycker att man bör notera från det att Brainlab förväntar sig att sälja fler enheter än så i framtiden. Berättelsen kvarstår och den har inte förändrats.
Vad gäller detta år och särskilt slutet av året, så är jag lite besviken. Ketchupflaskan-effekten uppnåddes inte ännu i år i mina bedömningar. Sinapticas slutliga affär och dess offentliggörande kunde ge julstämning även hit.
Nyligen berättade VD:n mycket tydligt att “Antalet hårdvaruenheter som levererats till alla våra kunder (vilket alltså även inkluderar hårdvara levererad till Brainlab) rapporterar vi fortfarande fyra gånger om året, det vill säga i affärsuppdateringarna för Q1 och Q3 samt i resultatrapporterna för H1 och H2.”.
Leveransvolymerna framgår alltså av delårsrapporterna, och enligt min mening är det helt onödigt att spekulera i något annat, såvida inte företaget självt berättar något mer däremellan.
Imorgon är en bra dag att offentliggöra den slutgiltiga Sinaptica-affären. ![]()
I avsiktsförklaringen meddelades att avsikten är att underteckna det slutgiltiga avtalet före årets slut.
Blir julkalendern tom i dag också ![]()