Lidt udenom budgetspørgsmålet vil jeg bemærke, at især i den offentlige sektor er det mere reglen end undtagelsen at overføre bevillinger fra det foregående år til det næste ved indkøb af denne størrelsesorden, for ikke at tale om større.
Hold da op, to enheder til dagen. Så får vi alligevel overraskelser i julekalenderen!
Jeg har ventet på, hvornår disse multiordrer ville begynde at komme! For pokker!
Her er pressemeddelelsen, mine herrer!
Det blev ikke direkte nævnt i pressemeddelelsen, men den eneste finske private aktør, der har haft to gamle enheder i brug, har været Recuror, som Terveystalo købte sidste sommer. Det betyder, at Terveystalo også fortsætter med Nexstim-udstyr, og nu afventes det, at behandlingsudbuddet udvides til Terveystalos filialer over hele Finland. Der er uden tvivl efterspørgsel blandt forsikrings- og arbejdsmiljøkunder. Derudover er det sandsynligvis også muligt at lette byrden på den offentlige side ved hjælp af servicekuponer.

Min teori er som følger:
Terveystalo har nu købt to apparater for at opdatere NBS 5-udstyret, der fulgte med Recuror, til den nyeste udstyrsgeneration, da eget personale vil blive uddannet på disse to Terveystalo-lokationer. Det er fornuftigt at opdatere udstyret, der anvendes til træningsbrug, til den samme udstyrsversion, som fremover vil blive bestilt til andre klinikker. Ellers ville Recurors NBS 5-udstyr stadig have haft levetid tilbage. Recuror blev grundlagt i 2021, og udstyrets levetid er 7 år.
Ifølge mine beregninger baseret på meddelelser er 31 maskiner leveret eller bestilt i år. Ret mig, hvis jeg har regnet forkert.
Hvad angår spekulationerne om annoncering og salg af diagnostisk udstyr, så blev den sidste handel, som jeg mener kunne falde ind under Brainlab-kategorien, faktisk indgået den 7.10. De øvrige er Nexstims egne handler.
Jeg må sige, at jeg så småt begynder at tolke CEO’ens (TJ’s) seneste interviewudtalelser således, at Brainlabs handler ikke annonceres. Jeg finder det meget usandsynligt, at Brainlab ville lave nul handler og Nexstim 7. Brainlab har dog udstillet udstyret kraftigt på messer, og NBS6-udstyret er helt sikkert også blevet ventet på markedet.
@Mikko_Karvinen_Nexst er det muligt at præcisere/bekræfte, hvad du sagde i interviewet, at Brainlabs handler eller Sinapticas maskinantal på grund af konkurrencemæssige årsager først annonceres i rapporterne?
Det er også blevet sagt i interviewet, at når distributørerne gradvist trækker sig tilbage, så vil henvendelserne fra distributørerne derefter blive dirigeret til Brainlab. Jeg tror ikke, at henvendelserne ville være stoppet i overgangsfasen, men Brainlab har håndteret de spirende leads som en glidende overdragelse, der førte til X antal handler efterfølgende.
Ja. Jeg har stor tillid til, at dette stadig vil blive en positiv overraskelse i det tidlige forår. Så længe den samme praksis fortsætter til det sidste, at handler indgået af distributører i Brainlab-området ikke offentliggøres.
Brainlab har så mange sælgere og så mange eksisterende kunder, at det ville være ret mærkeligt, hvis ingen handler overhovedet blev indgået.? Forestil dig for eksempel 10 enheder, der ikke blev offentliggjort, så er det omkring 3 millioner ![]()
Tak for dit præciserende spørgsmål, @Jatast. Med hensyn til kommunikation om Brainlabs udstyrssalg handler vi i respekt for vores langvarige partnerskabsaftale. Vi bestræber os på, hvor det er muligt, også at informere om disse som distributørsalg, dog uden at afsløre forretningshemmeligheder, hvilket betyder, at vi ikke kan oplyse det specifikke antal udstyr solgt til hverken Brainlab eller Sinaptica på nuværende tidspunkt af vores aftale. Antallet af udstyr leveret til alle vores kunder (inklusive udstyr leveret til Brainlab) rapporterer vi fortsat fire gange om året, dvs. i Q1 og Q3 forretningsopdateringer samt i H1 og H2 resultatopgørelser. Den seneste statusopdatering vedrørende udstyrsantal blev offentliggjort i oktober i forbindelse med forretningsopdateringen for juli-september 2025: https://www.nexstim.com/fi/sijoittajat/tiedotteet?publicationId=d8ee8ac6-30d5-455d-b7de-9d865633480d
Den ovenfor nævnte praksis vedrører pressemeddelelser, dvs. meddelelser offentliggjort i kategorien Press Release. Pressemeddelelser er hos os, som i mange andre virksomheder, en del af virksomhedernes marketingkommunikation, og derfor er de fleksible og frivillige med hensyn til formkrav og timing. Som et Nasdaq First North-selskab offentliggør vi også regulerede selskabsmeddelelser, hvor vi handler i overensstemmelse med Nexstims informationspolitik Nexstim - Hallinto ja johtaminen
Vi håber, at dette præciserer den relaterede diskussion vedrørende informationsformidling. Vi stræber konstant efter at udvikle også dette område i samarbejde med kunder, partnere og investornetværket.
Tak for svaret. Med disse oplysninger går vi videre og overvejer fremtiden.
Fantastisk fremgang fra Nexstim i år, mere fart på næste år💪
“Vi stræber efter at informere om dem som distributørhandler, hvor det er muligt”
For mig er den informationspolitik stadig uklar. Betyder det, at Brainlab- og Sinaptica-handlerne vil blive annonceret som solgt til en europæisk eller nordamerikansk distributør? På den måde kan alle handler annonceres uden at specificere kunden.
Der blev nok sagt, hvad der kunne siges. Jeg læser det sådan, at hvis Brainlab eller Sinaptica siger, at de må informere, så informerer de, ellers informerer de ikke.
Nu må man bare gætte selv, om handlen er gennemført eller ej.
Det ville være nemmere for investoren, hvis vejledningen var mere præcis.
Jeg forstår egentlig ikke længere den præcision, som investorerne kræver af rapporteringen i dette tilfælde… Virksomheden begynder at have et årligt salg på omkring 50 enheder og derudover løbende fakturering, og man ønsker realtidsindsigt i individuelle enhedssalg.
Ingen virksomhed rapporterer om sit salg på dette niveau, og det burde Nexstim heller ikke. Det er også vanvittigt, at individuelle enhedssalg hver gang fører til en kursbevægelse på 3-5% op (det falder dog tilbage igen), med en markedsværdi på flere millioner.
Nu handler det ikke længere om individuelle handler, men om kundens og distributørens ordremængder, som kan have en betydelig indvirkning på virksomhedens aktiekurs.
Sådan er det for alle virksomheder. Information om vækst/fald i salg og ordrebeholdning håndteres kvartalsvis i kvartals-/forretningsrapporter, med guidance og om nødvendigt med resultatadvarsler, negative eller positive.
Hvor kommer dette krav fra, at Nexstim skulle rapportere mere i realtid om salg, der hører til dens kerneforretning?
At næsten alle individuelle handler offentliggøres. Nu opstår der let det indtryk, at Synaptical og Brainlab ikke modtager udstyr. En af mine med-småinvestorer reducerede sit ejerskab for et par uger siden netop på grund af denne usikkerhed.
Dette er netop min pointe, man burde ikke informere, når handlernes størrelse er noget i retning af 1-2% af omsætningen. Engang, da denne forretning blev bygget op, var sagen en anden.
Til din med-småinvestor skal der lyde den hilsen, at fokus skal være på større helheder, og at det ikke er firmaets problem, hvis nogen køber og sælger baseret på individuelle handelsmeddelelser.
Nu vejleder Nexstim således:
“Fremtidsudsigter for 2025
Selskabet forventer, at omsætningen vil vokse, og at driftsresultatet vil forbedres.”
Ingen kan vel kalde dette for en særlig præcis vejledning. Derfor beregner folk, hvor mange enheder der sælges i forhold til 2024. Og der opstår spørgsmålet, om alt bliver rapporteret eller ej.