Vägledningen är vid och det finns ingen övre gräns i det här fallet. Det är onödigt att meddela det om man följer vägledningen. Dessutom, om det är svårt att ge en exakt uppskattning, ser jag ingen mening med att börja precisera det vid den här tidpunkten på året. Man kan inte prata vitt ur svart. Siffrorna är det som spelar roll, och de kommer att synas i sinom tid.
Har ens denna danska affär meddelats alls? Julkalendern kan vara rejält fel ute. Det enda affärsmeddelande som detta skulle kunna stämma överens med var från juli och jag tror inte på en så lång leveranstid.
Affären från juli som detta skulle kunna vara kopplat till är denna: Nexstim - Press-release
The end customer is a Nordic therapy clinic that is acquiring their first Nexstim system. Danmark nämns alltså inte direkt i det meddelandet heller.
Edit. Och Privathospitalet Mølholm är inte heller någon terapiklinik. Så oannonserade affärer har alltså gjorts och någon gång kommer det säkert en positiv överraskning!
Jag tittade på samma sak nyss. Jag har kommit fram till att inga affärer kommer att meddelas från december. Annars är det så tydligt att beräkna till exempel Brainlabs andel av försäljningen från dem. (Om den informationen skulle skyddas). Och om bara en eller två egna affärer meddelas, det är då det verkligen orsakar panik bland investerare. Jag har en bit över tiotusen aktier och sitter kvar i båten.
Visst är man lite nervös över vad som kommer därifrån när inget meddelas. Man skulle vilja öka men tänk om… Den är redan nu en av de största i portföljen. Å andra sidan ser framtiden hur som helst lovande ut. En rejäl uppgång är att vänta om affärerna ens kommer som förväntat.
Jag har själv antagit att man under slutet av året även har kunnat fokusera på många NBS6-uppdateringar som inte överskrider informationsgränsen. I år har Nexstim dock meddelat ganska många affärer tidigare än vanligt. VD:n meddelade mig veterligen vid något tillfälle under sommaren/hösten att det blir förmånligare för kunden att beställa enheten då (före NBS6-godkännandet) direkt + med en NBS6-uppdateringsoption än att vänta/flytta hela anskaffningen av enheten till att få en NBS6-godkänd enhet senare.
Detta skulle kunna förklara de fenomen som setts i år (många beställningar meddelades redan under sommaren när beställningsmeddelanden vanligtvis kommer i december eller vid årsskiftet, samt en hittills tyst årsavslutning vad gäller meddelanden).
Eller så har Brainlabs 4 miljoner nödvändiga försäljning redan uppnåtts med beställningar för 2025 och Brainlab har inget intresse av att slutföra fler affärer under 2025. Om affärerna kan flyttas några veckor direkt till 2026, så kan Brainlab sedan börja uppfylla försäljningsmålen för 2026 med dem (det har visserligen inte informerats om huruvida liknande avtal har ingåtts för 2026, men jag skulle anse det som ett fullt möjligt scenario att någon form av minimiförsäljning har avtalats även för 2026).