Nexstim - Med hjärnstimulering till världsherravälde

Jag har skissat upp de kommande åren lite ur mitt eget perspektiv och skapat ett Google Sheet som ni kan kopiera för era egna prognoser. Ni kan öppna kalkylbladet och välja Arkiv - Gör en kopia i det övre vänstra hörnet.

I den kopian kan ni sedan fylla i era egna tankar om de rätta siffrorna i fälten med grå bakgrund. De övriga fälten beräknas med hjälp av formler, och i dem har jag försökt minimera mängden spekulation och lagt in pessimistiskt realistiska siffror i formlerna. Dessa får förstås utmanas om man vill, så preciserar vi vid behov.

I detta publicerade Sheet finns det enligt min mening ett ganska pessimistiskt perspektiv på framtiden, och till exempel skulle inte en enda enhet till säljas till Sinaptica i dessa beräkningar, men jag anser inte själv att det är ett särskilt sannolikt scenario. Likaså är de andra försäljningsvolymerna enligt min mening ganska måttliga med tanke på Brainlabs enorma försäljnings- och marknadsföringsresurser, befintliga kunder, en växande marknad och starka forskningsbevis för teknikens nödvändighet.

På kostnadssidan kommer merparten av kostnaderna från rörliga kostnader, som är försäljningsprovisioner, tillverkning av utrustning och tillbehör samt tjänster. Dessa har beaktats via bruttomarginalen i både försäljningen av ny utrustning och i den återkommande omsättningen.

Låt oss samtidigt dra igång en gissningstävling baserad på tabellen i och med avsnittet om aktiekurs i slutet.

Gissa aktiekursen vid slutet av dagen då bokslutskommunikén publiceras för varje år, så bjuder jag den som gissat närmast på lunch i Helsingfors varje år.

Med tabellens standardvärden och en P/E 40-värdering skulle aktiekursen vara:
2025 bokslut: 28€
2026 bokslut: 60€
2027 bokslut: 85€
2028 bokslut: 112€
2029 bokslut: 139€
2030 bokslut: 168€

23 gillningar