Nexstim - Med hjärnstimulering till världsherravälde

Jag har ägt Nexstim sedan 2021, men de största ökningarna gjordes i år och förra året – de senaste efter att NBS6 fick FDA-godkännande vid kurstopparna. Snittpriset ligger på drygt tio euro och vikten i portföljen är oförskämt stor.

Även om man borde förhålla sig rationellt till investeringar, lyckas Nexstim genom sin verksamhet skicka elektriska impulser även till den emotionella sidan. När man har förlorat en mycket nära person i en hjärntumör känns investeringen i ett bolag som satsar på diagnostik av hjärnområden som en no-brainer.

När man har sett hur Alzheimers långsamt gnagt ner äldre generationer i graven, önskar man verkligen att en behandlingsform hittas så att kommande generationer slipper samma öde.

Och när man på nära håll bevittnat hur begränsande kronisk och ständig smärta kan vara, och vilken folksjukdom depression är och kommer att vara, skulle det verkligen inte skada om sådana symtom kunde lindras – eller till och med botas – med en finländsk uppfinning.

För mig personligen är Nexstim som investeringsobjekt både en möjlighet att bygga förmögenhet och ett stöd i linje med mina värderingar för ett arbete som förbättrar människors liv. Om det blir en stor förlust försöker jag vända tanken till att jag har donerat till välgörenhet.

Men för tillfället anser jag att det är mer sannolikt att bli förmögen i ”de godas sällskap”. Och den visionen stöds av både kalla fakta och potential – inte bara en känslomässig tilltro till framtiden.

Som det förtjänstfullt har konstaterats på forumet, är ett positivt resultat för 2025 redan i hamn med de redan kommunicerade enheterna, betalningarna från Sinaptica och Brainlabs garantimarginal. I februari får vi se vilken överraskning som väntar i resultaträkningen gällande de enheter Brainlab har sålt.

Tålamod är en dygd, och Brainlabs tempo lär växla upp först från och med 2026. NBS6-godkännandet kom relativt sent i år, och det har påmints många gånger om att försäljningscyklerna inom denna bransch är långa.

Om vi når den EPS på 0,56 som analytikern förutspått för 2025, skulle en betydligt högre kurs vara motiverad även med ett ganska måttligt P/E-tal. Trots att strukturen på Sinaptica-affären ändrades ser jag optimistiskt på framtiden. Oavsett vilket kräver forskningen Nexstims utrustning och i bästa fall hägrar den sanna heliga graalen år framåt i tiden.

Några punkter om varför jag inte säljer, utan litar på att Nexstims tillväxt fortsätter i flera år:

• Maskinparken växer så det knakar, dyrare tilläggsmoduler och löpande licensavgifter skalar omsättningen. En hållbar grund byggs hela tiden, som kommer att bära frukt i många år framöver.

• Som ett turnaround-bolag lär Nexstim hamna på de större spelarnas radar på ett helt annat sätt om/när resultatet blir vinstdrivande. Omsättningen är nu väldigt låg och antalet aktier litet. Det betyder att om intresset vaknar kan rörelsen uppåt gå snabbt.

• Brainlab värmer bara upp innan de breda distributionsnäten kan utnyttjas fullt ut och försäljningsoffensiven dras igång.

• Samarbetet med Sinaptica gynnar Nexstim även om ett botemedel/en fungerande behandlingsform mot Alzheimers i slutändan inte skulle hittas. Men om det hittas, garanterar en 10-årig exklusivitet ett fantastiskt utgångsläge för framtiden.

• Megatrender inom hälsosektorn, nya öppningar och forskningslinjer: till vad mer kan Nexstims utrustning användas i framtiden? Alzheimerbehandling är bara en av många möjligheter.

• Uppköpserbjudande: det vore inte första gången ett lovande finländskt bolag köps ut från börsen innan uppgången hinner börja på allvar. Själv hoppas jag inte på snabba vinster, men jag ser detta som ett mycket möjligt scenario i den nära framtiden.

Och i realismens namn några möjliga utmaningar och frågetecken:

• Förväntningar är säkert delvis redan inbakade i nuvarande kurs, eftersom enskilda nyheter om affärer inte påverkar kursen nämnvärt. Min egen gissning är att vi rör oss på denna nivå fram till slutet av februari, då det bär av åt det ena eller andra hållet. Varje pressmeddelande om affärer stöder dock denna nuvarande värderingsnivå.

• Osäkerhet orsakad av förändrad informationsgivning: Det är förståeligt att man inte kan eller bör informera om alla affärer, men det lämnar en slöja av ovisshet ända fram till resultatrapporten.

• Magnus Medical: kommer det fortfarande överraskande kostnader härifrån? Jag har inte budgeterat för några positiva nyheter från denna front – hoppas att aktiekursen inte heller har gjort det.

• Om samarbetet med Sinaptica skulle misslyckas: om det slutgiltiga avtalet skulle gå i stöpet av orsak X, skulle det få en betydande inverkan på nuvarande kurs. Det redan ingångna exklusivitetsavtalet sänker dock denna risk till en mycket låg nivå. Konvertibellånet kan ses som en risk, men jag ser även där positiva möjligheter om/när Sinaptica och Nexstim slår igenom tillsammans.

Det har varit spännande redan nu, men min egen känsla är att vi bara är i början.

Tack @Mikko_Karvinen_Nexst och gänget för resan hittills, och tack även till @Kyhnykeisari och andra flitiga forummedlemmar som gräver fram guld värd information om bolaget.

Gott och lönsamt år 2026 till alla!

51 gillningar