Genomgång av Takedas och Nanoforms resultat.
Jag tittade på den videon. Den presenterar ganska intressanta detaljer om dessa projekt (eller snarare intressanta för undertecknad, inte nödvändigtvis för alla investerare). Exempelprojekten var subkutan (SC, det vill säga injicerbar under huden) Trastuzumab och inhalerbar Semaglutid.
Trastuzumab är ett exempel på en monoklonal antikropp, och om nanoformuleringen möjliggör en SC-formulering för den, kan man anta att den skulle fungera även med andra antikroppar. I den SC-formuleringen är de nanoformulerade antikroppspartiklarna suspenderade i en lösning som innehåller oljor (derivat av palm-, kokos- eller majsolja) och estrar, varav det finns exempel i bilden nedan. Dessa Takedas SC bioformuleringar är förmodligen liknande.
Jag är personligen inte övertygad om inhalerbar Semaglutid ännu. Problemet med Semaglutid är, såvitt jag förstår, att den penetrerar dåligt från till exempel mag-tarmkanalen till blodomloppet. Därför ges den huvudsakligen som injektion. Jag vet inte om den administreringsvägen via lungorna på något sätt förändrar det penetrationsproblemet. Novo har, såvitt jag förstår, löst det problemet i en oral GLP-1-agonistberedning genom att ha kopplat en separat lipid till Semaglutid, vilket förbättrar molekylens penetration. Detta är dock då ett separat läkemedel och inte bara en ny formulering.
Inget omnämnande av pengar….Ursäkta, 1,5 M nämndes.
Av någon märklig anledning faller kursen bara idag. Bifogat är Arvopaperis nyhet om avtalet.
Kursen har också stigit ganska mycket nyligen. Idag verkar toppen ha träffat trendlinjen som går genom toppen på 3,5€ i början av 2024 och toppen på 1,38€ i början av oktober, och botten verkar ha träffat 20-dagars MA. Den övre linjen borde nog brytas igenom innan vi kan stiga ordentligt.
“Nanoform Finland Oyj meddelade idag att de har fått ett kommersiellt cGMP-tillverkningstillstånd från FIMEA för produktion och kvalitetskontroll av nanoformerade småmolekylära API:er.”
Red. Varför nämner VD:n där om enzalutamids europeiska lansering 2028 när USA sägs vara sent sommaren 2027.
Förmodligen därför att tillståndet i det meddelandet förmodligen motsvarar CE-märkningen. FDA utför förmodligen sin egen kvalitetskontroll.
“This license authorizes Nanoform to manufacture nanoformed APIs for the European market and for countries in Middle East and North Africa, Asia and Americas where mutual recognition applies to the European license.”
Detta ‘Americas where mutual recognition applies to the European license’ är förmodligen länder i Sydamerika.
Får se hur det här skjuter i höjden även imorgon när gubbarna läser i delårsrapporten om ökade samarbeten och dylikt.
Får se om gubbarna orkar köpa mer av detta än vad Handelsbanken och Danske trycker ut det på marknaden. Förra månaden har de största säljarna varit Handelsbanken Funds -470k aktier och Danske Invest -590k aktier.
![Nanoform_2025-11-11|642x43
Så var det ja att bolagets medelfristiga affärsmål för år 2030 kommer att publiceras under 2025 i samband med en kapitalmarknadsdag.
Kommer det redan imorgon information om när den intressanta dagen är. Det skulle vara intressant att höra hur väl den nu godkända produktionslinjen kan generera avkastning.
Alla kortsiktiga mål för 2025 är på rätt spår. Första målet för 2026 tillkännagavs: Kassaförbrukning under 10 miljoner euro. Datum för kapitalmarknadsdag (CMD) fastställt till den 16 december, då nya medellånga mål för 2030 kommer att tillkännages.
First target for 2026 announced: Cash burn below EUR 10m
Cash position** was 29.5 million on September 30, 2025
Med den förbrukningen skulle kassan räcka ungefär 3 år framåt från nu, det vill säga ungefär till Q3 2028. I den föregående rapporten var årets cash burn förmodligen knappt 15 miljoner euro, vilket skulle ge ungefär ett års extra tid. Detta är enligt mig ett viktigt mått för att bedöma hur kassan håller fram till lanseringen av den första produkten.
Detta skulle nog låta bra. I dessa kärnprojekt (t.ex. nanoencorafenib, den medicinska behandlingen för glioblastom) har milstolpsbetalningar nyligen nämnts (”low single millions” för encorafenib, 1,5 miljoner i förskottsbetalda milstolpar relaterade till glioblastomläkemedlet). Det kommer förmodligen att börja hjälpa med kassaflödet, och förhoppningsvis får vi igång fler projekt nu när många förslag har kunnat skickas in. Om vi ändå kunde nå ett positivt kassaflöde utan emissioner.
Eller så kanske Takeda köper upp den biologiska nanoformuleringen, eftersom Halozymes liknande typ av företagsköp ville hyllas flera gånger i webbsändningen ![]()
[quote="JusaVaan, post:
Utdrag ur höstens värdepappersartikel
”Edward förklarar att finansieringen har sagts räcka tills bolaget är kassaflödespositivt. Bolaget siktade på kassaflödespositivitet år 2025 när det noterades.
”Jag har nu fyra månader på mig. Vi vet båda att jag kanske kommer att ligga lite efter. Min tanke är att vi är två år långsammare än vad vi uppskattade baserat på informationen vid noteringstillfället.”
Sammanfattning från analytikerträffen:
Hela evenemanget:
Jag grävde fram lite mer information om Halozymes företagsköp. Här finns en nyhet om saken. 750M USD + milstolpebetalningar utöver det, så att totalpriset blir 900M. Köpobjektet är ett företag som heter Elektrofi, vars webbplats inte har mycket information om metoden, förutom att det är en proprietary technology. Baserat på denna artikel bygger metoden på utvecklingen av en CubeSat-motor som företagets grundare gjorde under sina studier. Här finns killens avhandling med titeln “Electrically-assisted evaporation of charged fluids : fundamental modeling and studies on ionic liquids”. Där kan smartare personer läsa detaljerna, men det verkar vara någon form av elektrosprayjoniseringsmetod. Hur förhåller sig Nanoforms metods produktionskapacitet till den typen av elektrospraymetoder?
edit: Här är ytterligare ett citat från den ovanstående sammanfattningen av investorcallen om Nanoforms metods kapacitet.
“Nanoform’s proprietary Controlled Expansion of Supercritical Solutions (CESS®) technology continued to demonstrate scalability. In January, the R&D team achieved a 20x scale-up on nanoenzalutamide, indicating readiness for targeted 1000kg+ commercial demand upon global launch.”
edit 2: Ytterligare ett citat om biolinjens kapacitet:
“Nanoform’s biologics technology offering continued to generate increased interest from the pharmaceutical industry. In April, the Bio R&D team achieved a 10x scale-up of the biologics technology, producing 2kg in one continuous run on the pilot GMP line, supporting efforts to commercialize high-concentration subcutaneous injections of monoclonal antibodies (mAbs).”
Intressant. De säger sig kunna uppnå en liknande koncentration i subkutana biologiska läkemedel som Nanoform. Och affärsmodellen låter även i övrigt liknande.
SEB Equities behåller köprekommendation för Nanoform, med uppdaterad riktkurs, 2:25 euro.
De svenska bankirerna anser att värdet på Nanoform skulle vara dubbelt så högt som det som nu erbjuds på PöLHEX (Pölhölä).