Denna subkutana formulering av biologiska läkemedel har verkligen en avsevärd potential. Jag har inte läst CMD-transkriptionerna ännu, men jag bläddrade igenom bilderna tidigare. Det finns förmodligen ett begränsat antal konkurrenter när det gäller den tekniken för tillfället. På CMD-bilderna finns dessa som har ingått ganska stora avtal och företagsköp.
Och denna slide visar konkurrenternas biomolekyler under utveckling. En mycket stor del av dessa kontrolleras av Halozyme, vilket lämnar få alternativ för konkurrenterna.
Frågan här är enligt min mening enligt vilken tidtabell biolinjerna kan konverteras till GMP-nivå, hur mycket kapital som krävs för det och varifrån. I det tidigare resultatmötet kommenterade ledningen att nästa biolinje skulle sättas upp tillsammans med en samarbetspartner (med deras pengar?), det vill säga i praktiken förmodligen Takeda för tillfället. Åtminstone pågår A1AT-projektet med Takeda nu.
När det gäller de andra linjerna bör de nästa två tas i GMP-bruk under nästa femårsperiod (om jag minns rätt redan 26 och 27). Nedan är ett utdrag från CMD-bilderna.
2026-2030: Expanding
• Utvidgning av kommersiellt tillverkningsstillstånd till GMP2 och GMP3
• Inspektioner från relevanta myndigheter, t.ex. amerikanska FDA, PDMA (Japan)
BTW, Halozyme köpte återigen ett mindre företag för utveckling av dessa subkutana högkoncentrerade biomolekyler: https://www.fiercepharma.com/pharma/halozyme-catches-ma-wave-snap-surf-bio-delivery-tech-deal-worth-400m. Det är enligt min mening helt realistiskt att anta att Nanoform kan komma att köpas ut från börsen av någon större aktör. Jag hoppas bara att det inte säljs till nuvarande pris ännu.
edit: Här är ännu ett citat från nyheten ovan.
“Surf kommer med en hyperkoncentrationsteknik som möjliggör leverans av formuleringar av monoklonala antikroppar och små molekyler i höga koncentrationer på upp till 500 mg/ml via administrering med autoinjektor i hemmet eller på en läkarmottagning, enligt Halozyme.”