Multitude som investeringsobjekt

Här är Rons snabbkommentarer om Q3-resultatet som publicerades i morse. :slight_smile:

Multitudes tillväxt under Q3 var långsammare än våra förväntningar, men resultatet var till stor del i linje med våra prognoser, tack vare en mycket god tillväxt i provisionsintäkter och en fortsatt positiv utveckling av kreditförluster. Vägledningen upprepades, vilket vi tror inte kräver ett särskilt starkt sista kvartal. Vi hörde ännu inget om strategi uppdateringar eller nya finansiella mål, men vi tror att vi kommer att vara bättre informerade efter kapitalmarknadsdagen som hålls i eftermiddag (anmälan här).

1 gillning

Och här är från Ron också en företagsrapport om Multitude. :slight_smile:

Multitudes Q3-siffror var något lägre än våra prognoser, men på den positiva sidan fortsatte de kapitallätta provisionsintäkterna sin snabba tillväxt och kreditförlusterna minskade ytterligare. Även om målnivån för kapitalmarknadsdagen var hög, ansåg vi presentationerna vara informativa och uppmuntrande med avseende på bolagets medellånga sikt. Trots detta var prognosförändringarna negativa baserat på Q3-siffrorna och utvecklingen av räntenettot. Vi sänker vår riktkurs till 7,8 euro (tidigare 8,0 euro) och upprepar vår Lägg till-rekommendation.

1 gillning

Här har det varit ganska lite diskussion om Multitude. Jag skrev en lite längre rapport efter kapitalmarknadsdagen, så det lönar sig att läsa den eller titta på CMD:s bilder/webcast själv! Investeringsberättelsen har utvecklats väl under året som man har följt bolaget, och bolaget har dessutom goda bevis på att ha uppnått sina löften efter resultatdippen 2021. Prognoserna och målen för de kommande åren är tuffa, men om dessa uppnås är avkastningspotentialen också god.

Vi spelar in en intervju med VD:n idag om Q3-resultatet och CMD.

251112_Multitude_CMD_2025.pdf (4,6 MB)

4 gillningar

Det är ju faktiskt lite konstigt varför folk inte är intresserade av detta. År 2021 var det helt uppenbart för mig att företaget hade potential när Ferratums EBT ensamt var 30 miljoner euro. SweepBank och Capitalbox var visserligen i dåligt skick då, men tanken var att man inte i all oändlighet kunde se på dessa tvås dåliga prestation, vilket oundvikligen skulle frigöra Multitudes värde på något sätt.

2 gillningar

Roni intervjuade Multitudes VD Antti Kumpulainen. :slight_smile:

Ämnen:

00:00 Q3

01:18 Räntenetto

02:20 Engångspost

02:30 Vägledning

04:40 CMD

05:30 Ambitiösa mål

07:05 Kreditförluster

10:15 Företagsarrangemang

12:05 Risker

Antti Kumpulainen berättade på engelska om sitt företag som investeringsobjekt på Investerardagarna. :slight_smile:

3 gillningar

Har andra medlemmar i forumet några tankar om Multitudes kurs “nedgång”? Jag kan själv inte komma på särskilt många negativa saker från den senaste Q3-rapporten. Konsumentbankens räntenettomarginaler är under viss press (på grund av sjunkande Euribor?) och resultatet innehöll en engångspost på +2 M€ på grund av försäljningen av en affärsenhet. Allt annat verkar röra sig i rätt riktning, åtminstone enligt min mening.

Inte heller från ägarnas sida ser jag särskilt många risker, eftersom Jorma Jokelas 55 % ägarandel borde stödja riskhanteringen → jag tror inte att någon frivilligt skulle vilja spränga en sådan position med dålig riskhantering, utan snarare skulle se till att inga katastrofer inträffar.

Andra plus:

• Multitude äger 30 % av Lea Bank AB. Marknadsvärde: 35.7 M€.
  • Ferratum täcker nästan redan ensamt hela företagets värdering, som jag antydde i en tidigare kommentar.
  • Företaget har utvecklats i rätt riktning och prognoserna har hållit streck åtminstone de senaste åren.

Minus:

• Bransch?
  • CapitalBox borde bli lönsamt snabbare.

Efter att ha följt Multitude länge har man ofta fått konstatera att detta företags kurs verkligen lever sitt eget liv.

Nedan en jämförelse mellan banker. Jag orkade inte gräva fram exakt likadana banker utan tog nu de som kom upp i tankarna. Siffrorna är huvudsakligen hämtade från TradingView. Förhoppningsvis stämmer de. Multitude byter åtminstone inte ägare till särskilt höga multiplar jämfört med de andra bankerna på listan.

Multitude
ROE: 15.72 %
ROA: 1.96 %
P/E: 5.8
P/B: 0.84
CET1-ratio: 17.24 %
Total capital ratio: 23.00 %

Kreditbetyg (Fitch): B+

Mål att betala 25-50 % av resultatet i utdelning.

Lea Bank AB
ROE: 8.49 %
ROA: 1.96 %
P/E: 12.85
P/B: 1.65
CET1-ratio: 15.57 %
Total capital ratio: 18.74 %

Kreditbetyg: ???

TF Bank AB
ROE: 27.05 %
ROA: 2.62 %
P/E: 6.18