Modulight som investeringsobjekt

Utmärkt och ett beslut jag själv förväntade mig från företaget av flera skäl, varav tre är;

• På detta sätt förlorar företaget inte sina anställda, om den önskade och utlovade utvecklingen i affärsverksamhetens uppsving sker.

• För det andra verkar löftet om att återgå till lönsam tillväxt inte kräva permanenta personalminskningar, vilket måste innebära att lönsamhetstillväxten kommer från omsättningstillväxten.

• För det tredje sparar företaget omedelbart på lönekostnaderna genom permittering, eftersom vid uppsägning skulle den uppsagde ha behövt få lön under uppsägningstiden. Vid permittering är varseltiden 14 dagar, vilket vid uppsägning endast är möjligt för anställningsförhållanden som varat mindre än 1 år.

5 gillningar

Modulight deltar i Finlands officiella kvantteknologidelegation, som deltar i Quantum World Congress 2025-evenemanget som anordnas i Washington D.C. Deltagandet stöder Modulights strategi att stärka sin position i kvantteknologiekosystemet och öka företagets internationella synlighet. Evenemanget erbjuder en utmärkt plattform för att utveckla nya partnerskap och kundrelationer på global nivå.

10 gillningar

Här är Siltasens förhandskommentarer, eftersom Modulight publicerar sina Q3-resultat på fredag. :slight_smile:

*Bolagets senaste kvartal har gått i förbättrande tecken. Vi förväntar oss därför en tydlig förbättring för Q3 jämfört med den svaga jämförelse

7 gillningar

Här är en bolagsrapport från Antti efter Q3-resultatet. :slight_smile:

Modulights omsättning växte starkt och förlusten minskade från en svag jämförelseperiod. I förhållande till våra prognoser var rapporten i stort sett i linje med förväntningarna, även om omsättningen var något lägre än vår uppskattning. Modulights år 2025 har gått bättre än tidigare, men det finns ännu inga tillförlitliga tecken på en stark fortsatt tillväxt i framtiden. Vi sänker därför våra krävande tillväxtprognoser måttligt. Kassaförbrukningen ökar också den finansieringsrelaterade risken kvartal efter kvartal och försämrar delvis förhållandet mellan avkastning och risk. Vi sänker vårt riktpris till 1,3 euro (tidigare 1,6) och vår rekommendation till minska (tidigare öka) i enlighet med prognosändringarna.

1 gillning

Orsila har handlat 21 000 st.

Ett gott tecken för mig.

8 gillningar

Det är tyst, tyvärr tyst. Även aktiviteten är nästan noll. Så här går åren, stora löften har förvandlats till tystnad.

1 gillning

Jag investerade också nyligen lite i Modulight. Jag har också lagt märke till tystnaden, tydligt det tystaste företaget bland mina investeringar.

1 gillning

Mitt tidigare inlägg i tråden för 4 år sedan.

Modu designar lasrar, vilket potentiellt är en mycket lukrativ del av värdekedjan, om de kan sticka ut. Jag ser dock inga indikationer på det ännu.

Vem har fått reda på vad som görs på Modus fabrik? De marknadsför sig som ”vertically integrated” men det kan väl inte stämma. Det är förmodligen montering. De kritiska instrumenten kommer väl någon annanstans ifrån. Årsredovisningen är fylld med

5 gillningar

Ny, knappt en halvtimme Modu och Orsila.https://youtu.be/tk0nQENR9DU?si=9MU7U32q6KifMSdf&t=4

3 gillningar

Bra företagspresentation.

Utstrålar självförtroende.

Kom också ihåg 2024 års tal om kommersialisering. Sa nu att det hittills inte har funnits något att publicera.

1 gillning

Har det skett någon större utveckling eller något värt att nämna i detta IQM och Modulight kvantberäkningssamarbete, eller är det bara ett grundläggande samarbete? Några texter har synts om ämnet.

1 gillning