Tack för de omfattande analyserna! Diskussionen om Modulight har tystnat, så det är trevligt att höra Siltanens tankar.
Vad som skulle intressera mig är hur mycket Modulight ser potential inom kvantsektorn. Bland annat, hurdan är konkurrensen bland högnivålaserleverantörer? Marknadsstorlek?
Även om företaget inte avslöjade till vem pilotbeställningen på 0,8 miljoner euro levereras, var mångas gissning Quantinuum, vars värdering ligger någonstans mellan 5-10 miljarder dollar. Finns det alltså potential inom denna sektor?
Det börjar verkligen bli för tyst från det här företaget.
Många år har gått, företagets egna män har lovordat det på dessa sidor. Modus VD har i samtal bara visioner om ishockey, skidorter. Jag tror fullt ut att det snart kommer att gå som Valoe rensade borden. Vad spelar det för roll om resten av livet är fullt av pengar i skåpen. Investerarnas och finansiärernas pengar spelar ingen roll.
Om kontona töms i familjens fickor, då kommer det här aldrig att komma igång. Hype-aktien var, kom och sjönk. Allt detta syns i företagets VD:s uttalanden, vad som är viktigt för honom. Höga inkomster, sött liv, inga påtryckningar om företagets framtid. Fåglarna i Tammerfors pratar så här, allt kan inte vara taget ur luften.
Fröna är insamlade, ingen ny skörd kommer, åtminstone inte för investerarna, det kan man slå vad om. Man måste ge negativ kritik och det finns anledning till det, positivt om det finns anledning.
Här är från Antti förhandskommentarer, när Modulight rapporterar sitt resultat på fredag klockan 13.
Bolaget rapporterade i början av året om en växande orderbok och ett ökat antal sjukhus som använder produkterna. Med stöd av detta budskap förväntar vi oss en växande omsättning för kvartalet. Våra tillväxtförväntningar är dock fortfarande på en måttlig nivå på grund av projektens tidiga utvecklingsfas och begränsade synlighet. Resultatet förbättras något i vår prognos till följd av en växande bruttomarginal. Vi förväntar oss att de operativa kostnaderna ligger på jämförbar nivå med föregående period. Försvagningen av den amerikanska dollarn påverkar bolaget något negativt, men det centrala i detta skede är bolagets förmåga att öka omsättningen och göra framsteg i att uppnå en resultatvändning.
Modulight överträffade Anttis och konsensus prognoser gällande omsättning och lönsamhet:
VD Orsila låter också ganska bullish, men det har han nog varit tidigare också:
Sommaren har varit exceptionell när det gäller det stora antalet kundbesök och mottagna beställningar. Våra befintliga kunders framsteg i projekt och följdbeställningar utgjorde en betydande del av de mottagna beställningarna. Vi vann också kunder från miljardklassade konkurrentföretag tack vare bättre teknologi.
Jag har ingen utbildning i kroppsspråksanalys, men för en som är född på 70-talet var Orsilas sätt att framträda ganska ”fräckt”, vilket kan vara ett gott tecken. Åtminstone har man inte gett upp.
”Vi tror att vår verksamhet i enlighet med vår tillväxtstrategi och vår styrka bidrar till att vår affärsverksamhet återgår till stark och lönsam tillväxt under vår strategiperiod som sträcker sig till slutet av 2025.”
Ovan citerade kommentar, som finns i slutet av resultatredovisningen, är enligt min mening en ganska stark indikation för förväntningarna för resten av året, även om de inte publicerade några egentliga utsikter.
Enligt Orsilas uttalanden har kunderna varit positivt överraskade av nivån på Modus teknologi. Jag anser det inte alls omöjligt att något av dessa kvantföretag köper upp Modulight, om pilotprojekten utvecklas vidare. Under 100 miljoner är småpengar för dem.
Antti har gjort en ny bolagsrapport om Modulight efter Q2.
Modulights omsättning växte med tresiffriga procenttal, rörelseförlusten halverades och våra prognoser överträffades. Bolaget rapporterade livlig handel under sommaren, och omsättningen stöddes även av en delvis intäktsföring av en kvantberäkningsorder. I stort sett utvecklas bolaget i linje med våra förväntningar, så prognosförändringarna är små denna gång. Den goda utvecklingen av bruttomarginalen höjer dock våra resultatprognoser något. Vi upprepar vår köprekommendation och höjer riktkursen till 1,6 euro (tidigare 1,5) baserat på prognosförändringarna.
Citat från rapporten:
På grund av den växande orderstocken och ökade synligheten anser vi att EV/S-multiplarna är acceptabla. Aktiens värdering förutsätter att utvecklingen förblir god, vilket skulle motivera de absolut sett ganska höga multiplarna. Den låga utgångspunkten stöder möjligheten till en stark relativ tillväxt i omsättningen. Vi betonar att de positiva tecknen på förbättrad affärsverksamhet fortfarande är tidiga och att försiktighet därför fortfarande är på sin plats. Om utvecklingen fortsätter att vara positiv ser vi å andra sidan förutsättningar för att multiplarna också kan sträckas ut.
OP:s Kimmo Stenvall gick igenom Modulights Q2-resultat.
Modulight publicerade en bättre Q2-rapport än förväntat. Bolaget utvecklas stadigt i en bättre riktning, men takten är fortfarande långsam. Det är fortfarande en bit kvar till positivt kassaflöde och finansieringspositionen försvagas stadigt. I videon går senioranalytiker Kimmo Stenvall igenom bolagets gångna kvartal och presenterar utsikterna för den närmaste framtiden.
Rätt drag för att spara kostnader tills omsättningen når en tillräcklig nivå för att stabilisera kassaflödet.
Förhoppningsvis kan behovet av minskningar genomföras främst genom permitteringar, vilket innebär att kostnadsbesparingen realiseras och de anställda stannar kvar i företaget under den tid som krävs för att vända kassaflödet.
Man vaknar bara sent igen när kassans botten börjar skymta och emissionen ser säker ut.
Kockarna och resorna borde ha minskat redan för flera år sedan.
Någon funderade den här veckan på hur 70 personer kan stå för all tillväxt. Nå, nu får vi se, det finns slack när det knappt finns någon affärsverksamhet.
Modulight laddade förra veckan upp en webbinarieinspelning från webbinariet som hölls den 10.12.2024 till sin Youtube-kanal, där en ögonläkare berättar om sina erfarenheter av en produkt från Modulight för ögonbehandlingar: https://youtu.be/Ng0LkFZoqKY
Läkarens presentation börjar vid 3:23. Presentationen är i sin helhet ganska intressant, men här är två saker som jag minns från presentationen:
Från 15:39: Cirka 90 % av patienterna som behandlats med PDT behöver ingen ny behandling. Patientnöjdheten är god, eftersom resultaten är hållbara.
Från 18:34: En liknande enhet har tidigare erbjudits av Zeiss, men de tillverkar eller stöder inte längre enheten. Jag tolkade detta som att det i praktiken inte finns någon konkurrens.
Från 41:56 berättas det om prissättningen av enheten, och i detta sammanhang kommer en liten bit information (från 42:36) om vad som delvis försenar utvecklingen av PPT-omsättningen. Modulight erbjuder nämligen en tre månaders kostnadsfri provperiod för produkten till webbinariedeltagarna. Jag minns att jag såg Modulight kampanja med ett liknande erbjudande sommaren 2024 i något inlägg på sociala medier, men jag kan tyvärr inte hitta det nu.
Det är bra att ha i åtanke, för om en sådan erbjuden enhet installeras under ett kvartal, börjar omsättningen från den att ackumuleras först tre månader senare, och endast om kunden väljer att fortsätta använda enheten efter provperioden.
År 2020 var helårsomsättningen 10,062 miljoner, som fördelades
H1: 3,672 miljoner
H2: 6,390 miljoner
År 2021 var helårsomsättningen 9,071 miljoner, som fördelades
H1: 4,560 miljoner
H2: 4,511 miljoner
H1-omsättningen för 2025 var 3,568 miljoner. Om omsättningen fortsätter på tillväxtbanan, borde omsättningen senast i början av nästa år börja vara på samma nivå som vid noteringstillfället (=2021).