Jag tänkte starta en tråd för investeringar i en föränderlig makroekonomisk miljö.
I utvecklade ekonomier börjar den offentliga och privata skulden vara på en ohållbar nivå, och makrobilden är därför föränderlig. I utvecklade ekonomier har den offentliga skulden svällt under de senaste 20 åren, och zombiebolag är det nya normala. I västerländska demokratier verkar en real återbetalning av skulder osannolik. Centralbankernas och staternas ekonomiska politik syftar till ekonomisk tillväxt för att minska denna skuldbörda. Om tillväxten misslyckas kan inflation/stagflation eventuellt minska förhållandet mellan skuld och BNP till en mer hållbar nivå.
Vilka tillgångsklasser är det värt att investera i i dessa miljöer? Varför? Vilka olika indikatorer bör man följa för att upptäcka denna utveckling i tid? Jag har skissat några av mina egna tankar här. Rätta och komplettera!
Avtagande inflation:
- obligationer
- tillväxtaktier
Deflation:
- kontanter/insättningar
- obligationer
- tillväxtaktier
Övergång från deflation till inflation/stagflation + centralbankernas yield curve control:
- värdeaktier
- råvaror/ädelmetaller och deras producenter
- bostadsinvesteringar
- utnyttjande av finansiell hävstång
- tillväxtmarknader
Övergång från deflation till inflation/stagflation + stigande räntor:
- värdeaktier
- utnyttjande av finansiell hävstång med fast ränta
Inflation/stagflation:
- aktier i företag med prissättningsförmåga och särskilt företag vars kostnadsstruktur inte stiger med inflationen. T.ex. energiproducenter?
- aktiemarknader i ekonomier som drar nytta av stigande råvarupriser. T.ex. Rysslands aktiemarknader?