Var ska man investera i deflation/inflation/stagflation?

Jag tänkte starta en tråd för investeringar i en föränderlig makroekonomisk miljö.

I utvecklade ekonomier börjar den offentliga och privata skulden vara på en ohållbar nivå, och makrobilden är därför föränderlig. I utvecklade ekonomier har den offentliga skulden svällt under de senaste 20 åren, och zombiebolag är det nya normala. I västerländska demokratier verkar en real återbetalning av skulder osannolik. Centralbankernas och staternas ekonomiska politik syftar till ekonomisk tillväxt för att minska denna skuldbörda. Om tillväxten misslyckas kan inflation/stagflation eventuellt minska förhållandet mellan skuld och BNP till en mer hållbar nivå.

Vilka tillgångsklasser är det värt att investera i i dessa miljöer? Varför? Vilka olika indikatorer bör man följa för att upptäcka denna utveckling i tid? Jag har skissat några av mina egna tankar här. Rätta och komplettera!

Avtagande inflation:

• obligationer
  • tillväxtaktier

Deflation:

• kontanter/insättningar
  • obligationer
  • tillväxtaktier

Övergång från deflation till inflation/stagflation + centralbankernas yield curve control:

• värdeaktier
  • råvaror/ädelmetaller och deras producenter
  • bostadsinvesteringar
  • utnyttjande av finansiell hävstång
  • tillväxtmarknader

Övergång från deflation till inflation/stagflation + stigande räntor:

• värdeaktier
  • utnyttjande av finansiell hävstång med fast ränta

Inflation/stagflation:

• aktier i företag med prissättningsförmåga och särskilt företag vars kostnadsstruktur inte stiger med inflationen. T.ex. energiproducenter?
  • aktiemarknader i ekonomier som drar nytta av stigande råvarupriser. T.ex. Rysslands aktiemarknader?
6 gillningar

Aika harvoin (jos koskaan) taidetaan elää deflaatiossa. Aina on jonkinlainen inflaatio meneillään, joskin se voi olla hyvin pientä, kuten on viime vuosina nähty. Siksi sanoisin että aina voi sijoittaa näihin vaihtoehtoihin: :wink:

• arvo-osakkeet
  • raaka-aineet/arvometallit ja niiden tuottajat
  • hinnoitteluvoimaisten yritysten osakkeet
1 gillning

Makrotaloudesta löytyy jo ketju

Ja stagfaaltiosta näköjään tälläinen ketju myös olemassa

1 gillning