I den mindre ende stikker Odoo hovedet frem. I mellemstore kundeforhold er den værste konkurrent Monitor, men Roiman Lean er også med der.
Netop den nedgang i konsulentydelser er problemet. Det afspejler netop antallet af nye projekter og dermed den fremtidige løbende fakturering. Omvendt: når der ikke er projekter, kommer der ingen nye kunder, og der opbygges ingen faktureringsbase. Det lader dog ofte til, at den månedlige fakturering først starter, når projektet er afsluttet eller undervejs. Jeg ved det ikke.
Det er sandt, at Lemonsoft har mange kunder inden for industrien og engroshandelen. Og i den mængde rykker hverken enkelte eller endda tiere noget kvantitativt. Generelt er disse industrivirksomheder dog så store, at én let kan lave et stort hul i faktureringsbasen. Sammenlignet med f.eks. Finvoicer, hvor kundernes månedlige opkrævning er tiere af euro om måneden, kan faktureringen hos industrikunder derimod være tusindvis af euro om måneden.
Og når først rygtet er gået, og kunderne begynder at forlade, er det svært at stoppe. Man skal huske, at Finland er et lille land, og iværksættere taler meget sammen. På den måde, når nogen skifter væk og får gode erfaringer med et andet software, begynder bagenden virkelig at lække som en lemmingflok.
Men som @Atte_Riikola nævnte, så følger vi med. Jeg håber, jeg tager fejl for alle virksomhedens investorers skyld
Jeg solgte selv mine Lemonsoft-aktier efter IPO’en på niveauer over 15€/aktie, da jeg forudså, hvad der ville ske (Og selvfølgelig var virksomhedens værdiansættelse på det niveau helt overvurderet).