Lamor - Produkter og tjenester til miljøløsninger

@Thomas_Westerholm Hvor stor en risiko ser du for, at pengestrømmen fra den traditionelle forretning ikke er tilstrækkelig til at dække tabene ved indkøringen af plastanlægget og de nødvendige investeringer til idriftsættelsen af anlægget? På den anden side, hvad er risikoen for, at der ikke findes en villig finansiør på markedet til at færdiggøre anlægget?

Og på den anden side, er der potentiale i plastbehandlingsanlæg-konceptet til en bredere udbredelse på verdensplan? I nyheden fra Yle blev det fremhævet, at Lamor var i stand til at sammensætte et sådant ud fra komponenter og via samarbejdskonstruktioner.

Lamor er tilsyneladende rigtig svær at gennemskue, selv for en god analytiker. Pengestrømmen for 2026 er et helt kritisk emne for investorer, men den manglende synlighed gør efter min mening investering umulig. Lamor burde efter min mening åbent fortælle, hvad ramp-up af Kilpilahti kræver (€ + tidsplan), hvordan kerneforretningen ser ud, og hvad planen er med hensyn til obligationen. Genanvendelsesforretningen bør også rapporteres som et selvstændigt segment. Hvis 2026-guidance følger de tidligere år – en uklar omsætningsprognose og EBIT-margin, og intet om pengestrøm, capex eller balance – så er man nødt til at konstatere, at de enten skjuler noget eller ikke ved det. Hvordan ser refinansieringen af obligationen ud i lyset af dine pengestrøms-/balanceprognoser, hvilket efterhånden er ved at blive akut?

4 Synes om

Ja, set fra selskabets synspunkt er det sidste afsnit i din kommentar virkelig vigtigt. Når de sidste tre linjer bliver bygget i Kilpilahti, bliver det interessant at se, om den samlede investering ender på under 100 millioner.

Det er et stort beløb, og som du konstaterede, skal den øvrige forretning dække alle omkostninger ved det lån/den investering i hvert fald de næste par år.

Det er store ord at sige, ”når de sidste tre linjer bliver bygget”. Jeg ville først gerne se, at den første linje er færdiggjort, idriftsættelsen gennemført og anlægget har fået de nødvendige tilladelser. Idriftsættelse ville naturligvis først og fremmest kræve, at alle nødvendige maskiner og alt udstyr til processen rent faktisk findes på anlægget.

1 Synes om

Du har ret. Jeg tror dog, at det er det endelige mål. Tidsplanen må vi se.

Jeg er ikke bekymret for opstarten af den første produktionslinje, men efter min mening bør selskabet i det kommende år prioritere sin kapitalallokering således, at den forfaldne obligation på 25 MEUR kan indfries, og det finansielle råderum bevares til eventuelle større serviceprojekter i den traditionelle forretning. Fra dette perspektiv finder jeg det ikke fornuftigt at investere i andre produktionslinjer, før balancen er refinansieret, og behovet for arbejdskapital til den vækst, som den øvrige forretning kræver, er sikret.

I rapporten udgivet i november kommenterede jeg på udsigterne for kapitalallokering således:

“Vi mener, at Lamor ud fra et kapitalallokeringsperspektiv i den nuværende situation bør prioritere forudsætningerne for at indfri den virksomhedsobligation på 25 MEUR, der forfalder næste år, og opretholde det finansielle råderum til den arbejdskapital, som større serviceprojekter kræver. Derfor har vi sænket vores investeringsprognoser og forventer, at selskabet i starten kun vil drive én produktionslinje i Kilpilahti.”

Det er der helt sikkert, hvis tingene kommer godt i gang (og bliver profitable). Jeg ville dog ikke begynde at spekulere i det potentiale endnu, da forretningen først skal køres op i Kilpilahti med fire produktionslinjer.

Ved udgangen af 3. kvartal 25 var nettogæld/EBITDA på 5,3x, hvilket er et højt niveau og ikke et særlig nemt udgangspunkt for nye låneforhandlinger. Med mine prognoser for det igangværende år forbedres indtjeningsevnen, og selskabet får frigjort arbejdskapital fra afsluttede serviceprojekter, hvilket forbedrer forhandlingspositionen. Fra et pengestrømsperspektiv er forretningens behov for arbejdskapital den mest udfordrende komponent at forudsige, da forretningens behov for arbejdskapital har varieret så meget. Det står dog klart, at obligationen ikke vil blive indfriet udelukkende med likviditet og pengestrøm fra driften, så der er brug for ny gældsfinansiering eller egenkapitalfinansiering til det. Som et lyspunkt er finansieringsmiljøet generelt blevet lempeligere siden 2023, da Lamor udstedte sin virksomhedsobligation.

4 Synes om